Byggahus.se
Vill du ha igång värmepumpen så fort som möjligt?

• Gilla
Kvantjaget
  • Laddar…
Riktigt tråkig situation förstår att du är missnöjd över att pumpen är sönder. Jorden går inte under för det.
Tycker att du är lite trångsynt,

Du påstår att du inte kan använda stugan för värme pumpen är sönder. Trots att du har el-element.

Att du sedan köpt en lvp från vattenfalls reklam. Innebär inte att de behöver vara säljare. Att veta vem som är part vid ingående av avtal. Är bådas ansvar.

De har hänvisat till en reparatör. Som inte har tid förens om minst åtta veckor. De hade kunnat hänvisa till det konkursade bolaget och skitigt i allt annat.

De går även med på att du anlitar en egen reparatör. Men självklart vill de veta att kostnaden inte överstiger vad som är rimligt.

Varför tar du inte dit en firma och felsöker lvp samt lämnar ett kostnadsförslag på vad reparation går på. Som du presenterar för vattenfall. Då får du ett svar på om de godkänner kostnaden. Och du får reda på vad det är för fel på lvp. Givetvis i första skedet får du stå för felsökningskostnaden efter som du då beställer felsökning själv.

Tycker vattenfall försöker vara tillmötesgående. Och nej jag jobbar inte hos vf.

Att sedan inte deras reparatör inte kan komma snabbt, beror säkert på en del saker som inte vi vet eller kan påverka. Tror inte de sitter och rullar tummarna iallafall. Kan vara så att de har fått många reparationer från den konkursade firman. Mer än de räknat med.

Och du sitter inte i sjön, du har elvärme.

• Gilla
lopec och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har full förståelse för att du är irriterad på Vattenfall och kanske specifikt deras säljare som du varit i kontakt med.

Frågan är dock vad du vill med denna tråd.
Vi du ha hjälp att lösa problemet eller vill du bara klaga på Vattenfall?

När folk försöker skriva något så är det taggarna utåt direkt vilket gör att det blir svårt att hitta en lösning.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tagga ned. Vi alla förstår att du känner dig lurad och är av uppfattningen att du har köpt en installationstjänst med tillhörande vara av Vattenfall. Men du har också uppgivit att Vattenfall inte delar ditt synsätt utan menar att du köpte av Varmt & skönt i Stockholm Holding AB.

Jag förklarar helt enkelt varför Technorth Energilösningar AB hanterar ditt garantiärende. Det är på uppdrag av tillverkarna och inte på uppdrag av Vattenfall. Sen råkar det också vara så att Technorth är Vattenfalls nya samarbetspartner men det är orelaterat till ditt garantiärende.
Jag är helt på det klara med att Vattenfall har sitt på det torra, juridiskt, vad gäller detta. Det förklarade kundtjänsts chef för mig flera gånger om, när jag pratade med honom. Han återkom flera gånger just till juridiken. Det var mer viktigt vilka tolkningar man gör juridiskt, än att vi har en nästan ny pump, köpt av dem, som inte funkar.

Oavsett om de har stöd för sitt handlande juridiskt eller inte - så upplever jag mig som kund hos Vattenfall. En lurad kund! Det var ju faktiskt Vattenfall och deras säljare som sålde in pumpen till oss. Då var argumenten, förutom bra pris, garanti och trygghet m.m.

Du kan säga vad du vill till Vattenfalls försvar så tycker jag ändå att det är oetiskt och inte heller affärsmässigt att lämna en kund (jag upplever mig definitivt som kund hos Vattenfall) utan stöd av garantin när vår pump lagt av efter bara lite mer än ett år. Garantin de sålde in är ju värdelös om det tar minst 8 veckor innan de åtgärdar felet. MINST ÅTTA VECKOR SÄGER INGENTING. Det kan vara flera månader framåt i tiden? Förstår du?

Vattenfall, ett stort statligt bolag, kan tydligen bete sig på det här viset med stöd av sin elefanthjord av jurister vars enda uppdrag verkar vara att mosa oss dumma konsumenter som går på deras affärsmetoder vid köp - men som protesterar när de inte håller vad de lovar. Som enskild konsument och köpare står man sig självklart maktlös mot dem. Vattenfall kör bara över oss och tar inget ansvar. Det finns ingen moral och affärsmässighet i det bolaget.

Jag vill varna alla som tänker gå in i något som helst affärsförfarande, stort eller litet, med det ruttna bolaget. Det som gör mig mest förbannad är att jag via skattsedeln betalar deras löner. Fy f-n!

Hälsningar
/Lurad, elak, gammal kärring som funderar på att bli rättshaverist och ägna resten av mitt liv åt att berätta för alla som vill höra, att Vattenfall är skurkar.

God Jul!

• Gilla
AGA1
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har full förståelse för att du är irriterad på Vattenfall och kanske specifikt deras säljare som du varit i kontakt med.

Frågan är dock vad du vill med denna tråd.
Vi du ha hjälp att lösa problemet eller vill du bara klaga på Vattenfall?

När folk försöker skriva något så är det taggarna utåt direkt vilket gör att det blir svårt att hitta en lösning.
Vi har ägnat massor av tid till att försöka lösa det med både Vattenfall TN Energi. Tyvärr säger både Vattenfall och TN Energi att det tar MINST ÅTTA VECKOR. Det betyder precis som det står skrivet: MINST åtta veckor....eller flera månader. Vi får inget besked.

Det är en luftvärmepump det handlar om. Ingen fritös, bastuaggregat eller cykelpump. En luftvärmepump! Värme. Uppvärmning. Då kan man kräva att vi får hjälp tidigare än om några månader. Eller hur? Förstår du nu?

Vattenfall eller TN Energi skulle lätt kunna slå en signal till någon av de auktoriserar aktörer som finns på orten där vi bor, och be dem komma och titta på pumpen.

Det gör de inte!

• Gilla
AGA1
  • Laddar…
Ska du komma här med din goja också?

Claes Sörmland
Jag sympatiserar med din situation och förstår ditt känsloläge. Du känner dig lurad och vill nu ha upprättelse. Men då har vi inget topic på denna tråd; inget vi andra kan hjälpa dig med.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
K Kvantjaget skrev:
Det som gör mig mest förbannad är att jag via skattsedeln betalar deras löner. Fy f-n!
Jag kan isåfall glädja dig med att du inte betalar några löner via skattsedeln. Vattenfall går runt ekonomiskt utan att staten skjuter in pengar till lön.

K Kvantjaget skrev:
Det är en luftvärmepump det handlar om. Ingen fritös, bastuaggregat eller cykelpump. En luftvärmepump! Värme. Uppvärmning. Då kan man kräva att vi får hjälp tidigare än om några månader. Eller hur? Förstår du nu?
Klart att vi alla förstår. Jag förstår att du vill ha hjälp och att du tycker det tar för lång tid. Vad man kan kräva är dock något helt annat. I#25 ger Claes en förklaring till varför det tar tid. Ett företag får ta över reklamationer från ett annat som har gått i konkurs. De kanske har fått dubbelt så mycket jobb som normalt tack vare detta. Det kanske dessutom är svårt att få tag i reservdelar. Så vad vill du då att de ska göra?

Du har fått tips, exempelvis från Demmpa i nummer #20. Du har även sagt att det finns el, dvs alternativ, så du sitter inte utan uppvärmning.

Det verkar som att du har två tydliga mål med tråden, rätta mig gärna om jag har fel.
1. Du vill varna för att köpa pump med via av Vattenfall (obs, inte från) och även spy galla över Vattenfall
2. Du vill att folk ska hålla med, inte komma med tips

Du verkar däremot inte så intresserad av att lösa problemet som sådant för att kunna njuta av lite tid i huset nu. Om du hade varit det så hade du nog kollat med Demmpas förslag i #20 och även med lokala firmor. Jag tror du kommer få tillbaks pengarna om du anlitar någon lokal firma, så länge du inte hittar en firma som väljer att byta pumpen istället för att byta säkringen om det visar sig vara felet.

• Gilla
Rdna och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Kvantjaget skrev:
Vi har både el och element samt möjlighet att elda i braskamin - MEN vi hade inte köpt en luftvärmepump av Vattenfall om vi inte behövt den. Och kalla inte mig för ansvarslös!!!

Vi har blivit grundlurade av Vattenfalls försäljningsmetoder!!! Det är det som hela saken handlar om.
Tidigare skrev du att du inte kunde vara i stugan för att pumpen var kass. Nu visar det sig att du snackar blaja. Du har både elelement och vedkamin, men de vägrar du använda, för det är PUMPEN som skall värma stugan och därmed basta! Principer är bra att ha, men nu har du och dina principer satt sig på rumpan -dumma vattenfall har fel och det är synd om mig!!! Du är hellre utan stugvistelse, för det skulle visa att Vattenfalls lumpna agerande inte är slutet på världen. Nej res dig upp, gå till telefonen, ring reparatör, alt. försök laga den själv. Det kanske bara är en "säkring som gått".

I en tidigare tråd kallade jag en TS för "resultatet av den söndercurlade generationen". För det fick jag på moppo av moderatorn, därför håller jag numera inne med sådana epitet. Istället föreslår jag att du reser dig upp, åker till stugan, puttar in en pinne i brasan och säger -det kunde varit värre.

Staffan

• Gilla
Rooney och 16 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tidigare skrev du att du inte kunde vara i stugan för att pumpen var kass. Nu visar det sig att du snackar blaja. Du har både elelement och vedkamin, men de vägrar du använda, för det är PUMPEN som skall värma stugan och därmed basta! Principer är bra att ha, men nu har du och dina principer satt sig på rumpan -dumma vattenfall har fel och det är synd om mig!!! Du är hellre utan stugvistelse, för det skulle visa att Vattenfalls lumpna agerande inte är slutet på världen. Nej res dig upp, gå till telefonen, ring reparatör, alt. försök laga den själv. Det kanske bara är en "säkring som gått".

I en tidigare tråd kallade jag en TS för "resultatet av den söndercurlade generationen". För det fick jag på moppo av moderatorn, därför håller jag numera inne med sådana epitet. Istället föreslår jag att du reser dig upp, åker till stugan, puttar in en pinne i brasan och säger -det kunde varit värre.

Staffan
1. Vem är du att döma, felaktigt beskylla och fabulera? När vi inte är i stugan kör vi alltid luftvärmepumpen på 16 grader. Vi har också ett element på i dusch/toa samt i ett rum. Då är stugan inte helt utkyld/genomkyld när vi kommer och vi får bl a med hjälp av luftvärmepumpen snabbt upp behaglig innetemperatur vid ankomst. När vi kom i går så var stugan helt utkyld. Vi vet inte hur länge luftvärmepumpen har varit ur funktion då vi inte fått något sms som indikerat att något var fel. Vi bor i Norrland och klimatet är betydligt tuffare än i Sveriges sydligare regioner. De stödelement vi har på kan inte på något sätt värma upp stugan utan bara förhindra skador.

2. Trots att vi vid ankomst igår, till en helt utkyld stuga, satt på övriga element och eldade i kaminen så får vi inte upp temperaturen i stugan på några timmar för att sova och bo. Vi sov alltså på pensionat i natt.

3. Att vi, när vi inte är i stugan, kör pumpen på 16 grader och har element på inne i dusch/toa är på inrådan av installatör, att vi har ytterligare ett element på, på 12 grader, är vår eget initiativ. Enligt installatören skulle vi inte behöva mer. Och fram till i går har det funkat perfekt. Vi har dessutom litat på att tekniken med ett sms om något skulle vara fel med pumpen, skulle funka.

4. Vi har alltså varit mycket nöjda med pumpen hela tiden. Den har funkat perfekt och vi har varit 100 procent nöjd. Tills vi kom hit igår.

5. Om du inte fattat det innan så handlar mitt missnöje om hur man från leverantör tar hand om servicen när inte den teknik de levererat fungerar. I vårt fall så skedde all kontakt inför köpet av luftvärmepumpen med Vattenfall. Varmt & Skönt AB installerade den och sedan var allt frid och fröjd tills pumpen drygt ett år senare inte fungerar.

6. Vattenfall frånsäger sig allt ansvar. Varmt & Skönt har gått i konkurs och Tech North har häcken full med att laga trasiga luftvärmepumpar på andra ställen. Därför får vi trots garanti på pumpen vänta i värsta fall flera månader.

7. Jag erbjöd mig att kontakta aktör på orten som kan komma och laga pumpen, dock med de krav Vattenfall ställer på oss att vi själva får betala fakturan så känns det inte aktuellt. Vi skulle få ersättning i efterhand mot att vi skickar räkning till Vattenfall. De ska sedan tillsammans med samarbetspartnern Tech North granska och bedöma rimligheten i kostnaden. Om de inte finner kostnaden rimlig så skulle vi själva få stå för kostnaden. Hur ska bi veta vad som är rimligt om en reparatör kommer hit?

8. Mot bakgrund av ovanstående ville jag att Vattenfall eller Tech North skulle kontakta aktör på orten som kan laga vår luftvärmepump. Jag erbjöd dem att ta fram telefonnummer till olika företag. Det vägrade de. Svaret jag fick var att de inte har tid att ta in en offerter från reparatörer. Jag frågade om de tyckte att det var det vi skulle göra för att få ordning på vår pump. Jag fick inget riktigt svar på det.

8. Du skriver att vi ska laga pumpen själva. Om vi ens skulle försöka göra det så gäller inte garantin. Men, det borde väl ett smartass som du fatta. Eller?

Om vi nu återgår till grundproblemet, så skulle jag vilja slå ett slag för inlägg #20 av Demmpa.
Gå in på länken och följ instruktionerna och se om det går att få fram någon felkod mha fjärrkontrollen.

Finns det spänningsmatning till pumpen, så att tester enligt inlägg 20 kan göras ?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns det spänningsmatning till pumpen, så att tester enligt inlägg 20 kan göras ?
Det får vi hoppas, för om det inte finns spänning till pumpen så kanske det inte ens är något fel på den.

L lordi skrev:
Om vi nu återgår till grundproblemet, så skulle jag vilja slå ett slag för inlägg #20 av Demmpa.
Gå in på länken och följ instruktionerna och se om det går att få fram någon felkod mha fjärrkontrollen.
Ber om ursäkt att jag glömt att tacka och besvara hans inlägg.

Vi gick in på länken och följde instruktionerna och gjorde felsökningen med dosan. Det gav tyvärr inget resultat. Den visade ingen felkod. Vi provade också att bryta strömmen i 5 minuter. Inte heller det hjälpte. Vi har också kollat och rengjort filter.

L lordi skrev:
Det får vi hoppas, för om det inte finns spänning till pumpen så kanske det inte ens är något fel på den.
Det enda jag läst är att den är " stendöd", så därav min undran.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.