Byggahus.se
pacman42 pacman42 skrev:
Hur man snabbast laddar en elbil:
- [media]
Högre hastighet ger snabbare laddning. En Leaf kan ladda med 50kW!
Min IONIQ kan regenerera 88 kW. Kanske kan jag ladda den med "grön el" genom att binda den bakom ett X2000?
 
  • Haha
  • Gilla
Wide Glide och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Om din bil endast kan laddas med 1-fas AC genom Type 1/Type 2-anslutningen, vilket är väldigt vanligt (det vanligaste idag), så kan du bara ladda med 3,6 kW (16 A) om du inte kombinerar ihop faser till högre effekt. Kan du kombinera ihop flera faser kan du ladda med högre effekt.

Idag finns endast en laddare som kombinerar 2 faser á 13A till 1 fas totalt 6 kW. Du belastar alltså varje fas lägre och kan ta ut annan effekt samtidigt. Vill du ha ut samma effekt (6 kW) på 1 fas-matning får du säkra upp husets huvudsäkringar till 35 A.

Jag hade gärna sett att jag kunde nyttja de maximala 6,6 kW som ombordladdaren på vår kommande bil har distribuerad över de tre faser jag har. Det blir låg belastning per fas och man kan utan vidare köra annat på faserna samtidigt utan att säkra upp huset.
Ok, fast du kan ju fortfarande med t ex modbus slippa uppsäkring och trotsallt ha en hög laddeffekt.

Men jag förstår nu hur du menar och det är klart att det vore det mest optimala.
 
halper halper skrev:
Ah, nya snyggare laddare från Zappi. Jag tolkar det annorlunda, dock. Låter som en vanlig trefasladdare. Vad gäller Accelev är det ju lovande att de pratar om en "extension module" som man ska kunna köpa. Vi får väl se hur det blir med det.
Du tolkade rätt, fick svar från Zappis kundtjänst att det är en vanlig 3-fasladdare och ingen kombineringsmaskin. Då får vi hoppas att Accelev kommer med något.
 
optimum rolri skrev:
Trevlig överraskning att detta ska adderas till husets normala effektuttag och blir det en kall vinter får bilen förbli oladdad.
Äh, inte då. Bara att skaffa sig ett bensindrivet elverk av lite större modell så har man löst problemet. :cool::giggle::crysmile:
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
För att svara TS om räckvidd

Brukar vara poppis att hälsa på goda vänner och passa på att ladda bilen så den klarar hemfärden.
Effektivt sätt att inte behöva göra sådana resor därefter till före detta goda vänner.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
Vuxna människor kan betala för sig och behålla sina vänner. Och det ska ändå till rätt rejäla avstånd för att man ska komma ens i närheten av de belopp sagda vänner ändå bjuder på mat och dryck för. Och sen får man väl bjuda tillbaka, som civiliserat folk gör.

Nä, du får nog slipa på dina argument mot elbilar, @rolri.
 
  • Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
optimum
Elbilar är bra för miljöförstöringen hamnar i Kina, Afrika och Argentina samt Australien där mineralerna bryts under miljövidriga förhållanden. I rena Sverige blir miljön inte mätbart bättre,

Återvinning av batterier ännu inte löst.

Nej jag tycker att hittills är elbilar skit. Lyckliga blir de som köpt elbil, fått bidrag och sålt dem vidare till Norge och vi övriga skattebetalare får betala kalaset.

Ta fram tillverkning av batterier med miljöriktig brytning och anrikning av mineraler samt återvinning av batterier så byter jag sida.

Du är väl så naiv att du tycker allt ovanstående är ok. eller?
 
  • Gilla
jonohr
  • Laddar…
Tesla 3 kommer snart, fick mail om det idag att kunna beställa en och få leverans i februari/mars, MEN bilen som skulle vara en "billig" tesla kostar 600-800kkr! :(
 
N Napster skrev:
Tesla 3 kommer snart, fick mail om det idag att kunna beställa en och få leverans i februari/mars, MEN bilen som skulle vara en "billig" tesla kostar 600-800kkr! :(
Lite mycket i investering för en vanlig Svensson, när man får en tre år gammal f.d. firma-leasingbil för ca 150.000.

Och då är räckvidden kanske 700 km och laddtiden (tankningen) ca 5 minuter.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Intressant med elbilar och ekonomi. Köpte just en rätt välutrustad BMW 5-serie. En S75 är väl billigaste jämförbara elbil. Den kostar ca 400k mer efter bonus. Det blir typ 40 000mil innan Teslan blir billigare per mil om man säger att elen är gratis och dieseln kostar 16kr/mil och den drar 0,63/mil. Och då är inte försäkringen med...

Nej, en Tesla köper man inte för att spara pengar iaf.
 
Hybrider går det att få ekonomi i dock.
 
Och vissa småbilar utifrån körcyklerna man har.
 
R Robert-san01 skrev:
dieseln kostar 16kr/mil och den drar 0,63/mil.
Nu i eftermiddag 15,01 kr/l. och med en törstig suv, som drar 0,8 l/mil blir det 12 kr/mil.
 
F
optimum rolri skrev:
Elbilar är bra för miljöförstöringen hamnar i Kina, Afrika och Argentina samt Australien där mineralerna bryts under miljövidriga förhållanden. I rena Sverige blir miljön inte mätbart bättre,

Återvinning av batterier ännu inte löst.

Nej jag tycker att hittills är elbilar skit. Lyckliga blir de som köpt elbil, fått bidrag och sålt dem vidare till Norge och vi övriga skattebetalare får betala kalaset.

Ta fram tillverkning av batterier med miljöriktig brytning och anrikning av mineraler samt återvinning av batterier så byter jag sida.

Du är väl så naiv att du tycker allt ovanstående är ok. eller?
Problemet för elbilar är till stor del fossil-lobbyister som beställer ”vetenskapliga utredningar” där just sånt du beskriver ovan är det som SKALL vara resultatet och lyftas fram. Och det är relativt enkelt att bevisa det man har fått bra betalt för att bevisa när man blandar bort korten och bryter C2C-kedjan där det passar bäst för det egna syftet.

Det finns stora olösta problem med elnätets infrastruktur när det blir många elbilar men som total miljöbelastning är en elbil positiv efter väldigt få mil om man väljer att räkna med att bensinen liksom inte bara plötsligt finns på den lokala macken utan faktiskt har gjort ett ganska påtagligt miljöavtryck på vägen dit.

Och att gnälla om brytning och anrikning av Kobolt, Nickel och Lithium som det i huvudsak borde handla om men inte nämna (eller eventuellt glömma bort) att råoljan skall upp på nåt sätt med är skapligt naivt.
 
  • Gilla
RolfH och 9 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Lite mycket i investering för en vanlig Svensson, när man får en tre år gammal f.d. firma-leasingbil för ca 150.000.

Och då är räckvidden kanske 700 km och laddtiden (tankningen) ca 5 minuter.
Men du får ingen ren elbil för 150.000 kr, möjligen en hybrid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.