54 162 läst · 124 svar
54k läst
124 svar
Hänga tv på vägg, hitta regel eller skruva direkt i OSB?
Har köpt en ny tv som ska hängas upp på väggen. Den väger 19 kg.
Till väggfästet som jag har köpt så följer det med tre franska träskruv med beteckning QL 8.8, se bifogad bild.
Enligt instruktionen till väggfästet så måste jag leta en regel som fästet sedan ska skruvas i.
Eftersom jag har OSB och gips på väggen så undrar jag om jag behöver leta efter regeln, eller om jag kan sätta fästet var som helst i vägggen? Om jag kan skruva upp fästet direkt på OSB-skivorna, kan jag då använda de skruvar som följde med, eller bör jag byta till något annat?
Till väggfästet som jag har köpt så följer det med tre franska träskruv med beteckning QL 8.8, se bifogad bild.
Enligt instruktionen till väggfästet så måste jag leta en regel som fästet sedan ska skruvas i.
Eftersom jag har OSB och gips på väggen så undrar jag om jag behöver leta efter regeln, eller om jag kan sätta fästet var som helst i vägggen? Om jag kan skruva upp fästet direkt på OSB-skivorna, kan jag då använda de skruvar som följde med, eller bör jag byta till något annat?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 670 inlägg
De franska tycker jag du ska slänga. Skruva i osb skivan, sätt 4 ordentliga träskruv. Det kommer hålla fint, så till vida du inte har någon lång arm på fästet som skapar häv.
Just det, borde förstås ha nämnt att tvn sitter på en arm som går att vrida och tilta, som kan komma ut upp till 40 cm från väggen. Dumt att jag glömde den ganska viktiga detaljen
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Har du en länk till fästet?
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Du har den statiska belastningen men också dynamisk, om någon börjar vrida TVn och ändra dess position. Du vill ju iinte att TVn börjar svaija. Jag skulle skruva i regel alla dagar i veckan.
Kolla om fästplattan har hål för fler skruvar.
Kolla om fästplattan har hål för fler skruvar.