Jag lyssnade på Nybyggarns tips om väggmontering istället för direkt på pannan.
Transformatorer och styrenhet monterat i normkapslingar. Manövervred på höger sida. Enligt manualen är det samma vred som finns monterat i en BMW:s navigationspanel.
Jag tyckte det fungerade förvånansvärt bra med fabriksinställningen men jag har inte kört så mycket än. Jag ska ladda upp en logg här snart så får vi se.
Jag tyckte det fungerade förvånansvärt bra med fabriksinställningen men jag har inte kört så mycket än. Jag ska ladda upp en logg här snart så får vi se.
Hej, hur har eldningen blivit efter din installation? Mindre aska? Jag saknar spaksotningen på min innova, ser i min VM att nysotad panna så ligger jag nästan på 50 KW, men efter ngn vecka då dyker den rätt bra.
Jag är fortfarande i tidigt stadie för att göra en fullständig utvärdering. Jag återkommer när jag sotat pannan ett par gånger.
Men om jag jämför hur brännkammaren ser ut, så är där mindre mängd aska efter avslutad eldning nu jämfört med innan. Mängden aska i vedmagasinet har jag svårt att uttala mig om. Hur ofta rensar man brännkammaren respektive vedmagasinet normalt sett?
Jag är fortfarande i tidigt stadie för att göra en fullständig utvärdering. Jag återkommer när jag sotat pannan ett par gånger.
Men om jag jämför hur brännkammaren ser ut, så är där mindre mängd aska efter avslutad eldning nu jämfört med innan. Mängden aska i vedmagasinet har jag svårt att uttala mig om. Hur ofta rensar man brännkammaren respektive vedmagasinet normalt sett?
Hänger ju på mkt ved man kör igenom varje dag. Just nu så är det startbrasa + 1 inlägg. Sotar pannan/tuberna var 3:e helg, är kanske 5 liter aska. Kan kolla i helgen.( eldar just nu björkved)
Jag har upptäckt att placeringen av RGT-givaren inte blev riktigt bra.
Rökgastermometern på rökröret visar betydligt högre temp än styrningens givare.
Jag ska försöka flytta givaren till toppen av röklådan istället.
Jag har upptäckt att placeringen av RGT-givaren inte blev riktigt bra.
Rökgastermometern på rökröret visar betydligt högre temp än styrningens givare.
Jag ska försöka flytta givaren till toppen av röklådan istället.
[bild]
[bild]
Frågan är om även lambdasonden sitter tokigt?
Visar rökgasgivaren samma temperatur som IR-termometern på bilden 155 ?
Jag skulle nog ha kontrollmätt temperaturerna med en anläggningsgivare/insticksgivare, att mäta på utsidan rökröret med IR termometer har lite för många felkällor.
Prövade själv på min panna och diffen mellan IR termometer samt anläggninggivare var ca 40grader på rökröret. (Halvblankt svart rör)
Sen misstror jag dig inte diffen mellan rökgasgivaren samt din rökgastermometer stämmer säkert.
Tack för tipset.
Jag gjorde lite referensmätningar med anliggningstermometer tidigare. Som du säger kan man inte lite helt på IR- termometerns resultat. Men i detta fallet visade RGT-givaren och IR-termometern samma värde.
På min pannas version av rökgaslåda fanns en gängad muff, utan genomgående hål, fastsvetsad från fabrik. Det visade sig vara 1/2"-gänga vilket passade min tempgivare utmärkt. Jag borrade ett 10mm hål med vinkelborr, i mitten av rörmuffen och monterade givaren med kopparbricka som tätning. Plugg i det gamla hålet.
Resultatet blev bra! Nu får styrningen ett korrekt värde.
Pga ändringen började PID-regleringen svänga betydligt mer vilket troligtvis kommer att behöva att finjusteras.
Tack för tipset.
Jag gjorde lite referensmätningar med anliggningstermometer tidigare. Som du säger kan man inte lite helt på IR- termometerns resultat. Men i detta fallet visade RGT-givaren och IR-termometern samma värde.
På min pannas version av rökgaslåda fanns en gängad muff, utan genomgående hål, fastsvetsad från fabrik. Det visade sig vara 1/2"-gänga vilket passade min tempgivare utmärkt. Jag borrade ett 10mm hål med vinkelborr, i mitten av rörmuffen och monterade givaren med kopparbricka som tätning. Plugg i det gamla hålet.
Resultatet blev bra! Nu får styrningen ett korrekt värde.
Pga ändringen började PID-regleringen svänga betydligt mer vilket troligtvis kommer att behöva att finjusteras.
[bild]
Ett intressant projekt! Blir det mindre rök innan pannan når optimal arbetstemp efter att ha installerat denna styrning? Eller om man råkar elda med lite surare ved?
Hej Nils-Orvar,
det verkar ha funnits bilder på olika original-installationer av lamdba-styrning i ditt första inlägg i denna tråd. Jag kan inte se dem, har du möjlighet att skicka/lägga upp dem på nytt?
Nils-Orvar skrev:
För att optimera förbränningen och förenkla eldningen så har jag bestämt mig för att montera Flammtronik på min SI50.
Som referens har jag tittat på hur Solo Innova, utrustad med orginal lambdastyrning, såg ut. Styrningen tillverkades av Logotherm.
[bild]
[bild]
Solo Innova såldes även under varumärket Brötje HVK i Tyskland.
[bild]
Den verkar ha funnits med olika versioner av Belimo-motorerna.
[bild]
[bild]
[bild]
Lambdasonden placerades i 1 1/2" anslutningen på den gamla varianten av rökröret.
Jag funderar på att köpa en Flammtronik även till min panna (Baxi Solo Innova 50), någon som kan dela med sig av sina erfarenheter? Något speciellt man bör tänka på?
Kit inklusive styrenhet med 12V transformator, Bosch lambdasond med svetsmutter, manöver-ratt, två reläer som man kan styra till exempel fläkt eller laddpump med, USB-kabel samt kostnadsfria eventuella framtida mjukvaru-uppdateringar: 650 €.
Jag har kompletterat med spjällmotorer, tempgivare och diverse elinstallations-material.
Flammtronik säljs av uppfinnaren själv, en tysk ingenjör som, om jag förstått det rätt, tagit fram produkten tillsammans med tyska biobränsle-entusiaster.
Spjällmotorerna verkar inte ingå i FlammTronik-paketet. Vad är det för typ på dessa och var har du köpt de? Tack för all tips på förhand!