22 217 läst · 157 svar
22k läst
157 svar
Dyrt verkstadsbesök?
Jag förstod det, var lite otydlig i mitt svar. Jag menade att för den som kan göra jobbet själv är merkostnaden för att bara byta årligen (vid normala körsträckor) synnerligen blygsam. Dynamiska intervall låter ju trevligt men tex på min Audi så verkar det bli längre än 12 månader för oss, så då blir det nejtack. Dock är säkert tanken god.....D Daniel 109 skrev:
Kanske därför dom håller så bra man hör inte så mycket dåligt om dem.Dalbotös skrev:
Jag byter vid 1500 mil oavsett rekommenderat intervall.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
tyvärr är de inget bra för det. De har haft väldeliga problem med dessa. Idag kanske barnsjukdomarna är bortstädade men de ska definitivt inte övervarvas. Då går vevaxeln av. Otroligt smäckra delar i dessa. Finns dom som ha varit pedantiska med service, övervarvat av nån liten anledning och skrotat hela skiten. Subaru själva byter komplett shortblock på garanti och de som inte har nån sådan kvar får pynta själv och det är inte billigt..........A Andy78 skrev:
Det där är sinnes. 40 euro kostade det för mig att byta olja på verkstad sist, cirka 400kr?M Cameltoe skrev:
Vanligtvis byter jag själv men då var det vinter och -25 och det fanns inte en chans jag skulle börja med något sådant själv utomhus.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Man får också komma ihåg att många (de flesta) har fasta priser på service och de utgår från vad verkstadsprogrammet säger. Det är inte längre så att de tar betalt för den tiden som går åt utan de kör på fast debitering. Ett tio minuters oljebyte och allmän kontroll kan alltså kosta väldigt mycket sett till nerlagd tid. Oftast en stor del i att få en större verkstad att fungera rent ekonomiskt. Att bara ta betalt för nerlagd tid fungerar möjligen för små verkstäder ute i obygden där en eller två människor lever på det dom får in och inget mer.
De har liksom inget behov av att finansiera flashiga byggnader eller andra attribut som större verkstäder många ggr är förbundna till vare sig de vill eller inte.
De har liksom inget behov av att finansiera flashiga byggnader eller andra attribut som större verkstäder många ggr är förbundna till vare sig de vill eller inte.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Det ska gå. Nu var det rätt många år sen jag körde 9-3 se, men jag vill minnas att det gick att nolla genom menyvalen, eller om det var att hålla inne C när meddelandet kom upp. Det kan variera mellan olika årsmodeller, men det ska gå.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Jag har en MY03 och jag tror de ändrade det vid nästa facelift eller något (tror de skippade SIDen ovan mittkonsollen då också, MY05 vill jag minnas)
Tror min bara går att nolla om servicelampan tänts, eller via verkstadsdatorn.
Tror min bara går att nolla om servicelampan tänts, eller via verkstadsdatorn.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Tycker mest det brukar vara byte av fungerande glödlampor och påfyllnad av diverse vätskor till dyra priser.
Edit: men ja, där är en hel del en bra verkstad gör och undersöker vid en service.
Edit: men ja, där är en hel del en bra verkstad gör och undersöker vid en service.