Byggahus.se
D Daniel 109 skrev:
Jag lobbade inte för längre bytesintervall. Men jag menar att det finns fler intressanta aspekter än körsträcka och tid. Vilket motiverar dynamiska intervall.
Jag förstod det, var lite otydlig i mitt svar. Jag menade att för den som kan göra jobbet själv är merkostnaden för att bara byta årligen (vid normala körsträckor) synnerligen blygsam. Dynamiska intervall låter ju trevligt men tex på min Audi så verkar det bli längre än 12 månader för oss, så då blir det nejtack. Dock är säkert tanken god.....
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Vill man inte ha oljan i motorn för länge kan man ju köpa en Subaru Legacy, diesel. Den har 1500 mil som intervall för oljebyte. Jag kommer upp i det tre gånger om året. :cry:
Kanske därför dom håller så bra man hör inte så mycket dåligt om dem.
Jag byter vid 1500 mil oavsett rekommenderat intervall.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Av ren nyfikenhet vad står det för intervall om du anger ditt regnummer på oljeguiden på castrol.se ?
[länk]

Flexibel (max): Byt 60000 km/ 24 månader
 
A Andy78 skrev:
Kanske därför dom håller så bra man hör inte så mycket dåligt om dem.
Jag byter vid 1500 mil oavsett rekommenderat intervall.
tyvärr är de inget bra för det. De har haft väldeliga problem med dessa. Idag kanske barnsjukdomarna är bortstädade men de ska definitivt inte övervarvas. Då går vevaxeln av. Otroligt smäckra delar i dessa. Finns dom som ha varit pedantiska med service, övervarvat av nån liten anledning och skrotat hela skiten. Subaru själva byter komplett shortblock på garanti och de som inte har nån sådan kvar får pynta själv och det är inte billigt..........
 
Bra info för @Dalbotös, har hört att hon kör som en bankrånare där på småvägarna i skogen. Håll koll på varvräknaren!
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bra info för @Dalbotös, har hört att hon kör som en bankrånare där på småvägarna i skogen. Håll koll på varvräknaren!
Finns det något annat sätt att köra på småvägar?:thinking:
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Tja,

1890 kr kostnad i enbart arbetstid för byte av olja och tändstift. Ej märkesverkstad. VW Golf årsmodell 2015. Är det inte j*vligt dyrt? Har för mig att det går väldigt fort och just därför som jag blev förvånad.
Det där är sinnes. 40 euro kostade det för mig att byta olja på verkstad sist, cirka 400kr?

Vanligtvis byter jag själv men då var det vinter och -25 och det fanns inte en chans jag skulle börja med något sådant själv utomhus.
 
Jo, fast nu var totalkostnaden 2000kr ink arbete, olja och tändstift. Då är det inte så märkvärdigt dyrtlängre. Nästan billigt.
 
Man får också komma ihåg att många (de flesta) har fasta priser på service och de utgår från vad verkstadsprogrammet säger. Det är inte längre så att de tar betalt för den tiden som går åt utan de kör på fast debitering. Ett tio minuters oljebyte och allmän kontroll kan alltså kosta väldigt mycket sett till nerlagd tid. Oftast en stor del i att få en större verkstad att fungera rent ekonomiskt. Att bara ta betalt för nerlagd tid fungerar möjligen för små verkstäder ute i obygden där en eller två människor lever på det dom får in och inget mer.
De har liksom inget behov av att finansiera flashiga byggnader eller andra attribut som större verkstäder många ggr är förbundna till vare sig de vill eller inte.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jo, fast nu var totalkostnaden 2000kr ink arbete, olja och tändstift. Då är det inte så märkvärdigt dyrtlängre. Nästan billigt.
Missade biten om tändstift, då blir det naturligtvis mkt dyrare, dom brukar va jobbiga att hålla på med.
 
S Stefan1972 skrev:
Att bara ta betalt för nerlagd tid fungerar möjligen för små verkstäder ute i obygden där en eller två människor lever på det dom får in och inget mer..
Därför jag endast för min bil til sådana verkstäder, stöder hellre dessa människor och det är billigare.
 
Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
Störiga på min 9-3ss är att man inte kan nolla servicemätaren om den inte tycker det är dags för service. Så nu går det 3-4servicar på två nollställningar.
Det ska gå. Nu var det rätt många år sen jag körde 9-3 se, men jag vill minnas att det gick att nolla genom menyvalen, eller om det var att hålla inne C när meddelandet kom upp. Det kan variera mellan olika årsmodeller, men det ska gå.
 
Jag har en MY03 och jag tror de ändrade det vid nästa facelift eller något (tror de skippade SIDen ovan mittkonsollen då också, MY05 vill jag minnas)

Tror min bara går att nolla om servicelampan tänts, eller via verkstadsdatorn.
 
hsd
Bilservice är mer än bara oljebyte, titta i serviceboken så ser man en hel del annat som ska göras allt från bromskontroll till smörja gångjärn
 
Tycker mest det brukar vara byte av fungerande glödlampor och påfyllnad av diverse vätskor till dyra priser.

Edit: men ja, där är en hel del en bra verkstad gör och undersöker vid en service.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.