17 791 läst · 134 svar
18k läst
134 svar
Filip Borgh lagrar energin från solcellerna i batterier
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Pröva kör det utan att tanka.
Jo jag kör alltså 3 mil motorväg 2 ggr per dag (med laddning emellan) utan att bensinmotorn startar alls. Så jag är 100% säker på att jag använder 7-8 kWh el ur batteriet vid varje laddcykel (har även mätt med kWh-mätare vid laddningen, och nu sommartid går det flera hundra mil mellan tanktillfällena (och tanken rymmer ca 40 liter bensin)).F Finndjävel skrev:
En annan möjlighet är förstås att Mitsubishi överskattar hur länge batterierna kommer att hålla, och kommer att bli överösta med garantiärenden inom kort. Men det är nog isf ett problem de kommer att ha gemensamt med andra laddhybrid-tillverkare. Jag bedömer inte att det är så troligt att de skulle gjort en sådan jättemiss, men visst, man vet aldrig...
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Ok. Dina siffror låter troliga, du kör så pass korta sträckor och så lite så att batterierna klarar sig ok. Din Mitsubishi Outlander (antar jag) drar 1,92kWh per mil blandad körning. Nu kör du antagligen lite hårdare på motorväg men det jämnar upp sig eftersom motorväg knappast är blandad körning. 3 x 1,92 = 5,76kWh. När batteriet var nytt så drog du alltså runt 50% ur det.
Dina batterier är antagligen av typen NMC och klarar ungefär 1200 (DOD50) cykler innan de faller under 70% av ursprungskapaciteten. Efter 1800 laddningar så är du nu nere på ungefär 55-60% skulle jag tro. Det tyder på att du nu har kvar 6,5-7Kwh kapacitet i dina batterier och drar ner dom till ca 85% vid det här laget. Min gissning är du denna vinter kommer att märka att de inte längre orkar hela sträckan.
För din del som kör hybrid är det inte så farligt, för nån som kör på ren el eller använder batterierna som lagring för hushållsel så betyder det en nyinvestering 12kWh batteri för ca. 6000€.
Dina batterier är antagligen av typen NMC och klarar ungefär 1200 (DOD50) cykler innan de faller under 70% av ursprungskapaciteten. Efter 1800 laddningar så är du nu nere på ungefär 55-60% skulle jag tro. Det tyder på att du nu har kvar 6,5-7Kwh kapacitet i dina batterier och drar ner dom till ca 85% vid det här laget. Min gissning är du denna vinter kommer att märka att de inte längre orkar hela sträckan.
För din del som kör hybrid är det inte så farligt, för nån som kör på ren el eller använder batterierna som lagring för hushållsel så betyder det en nyinvestering 12kWh batteri för ca. 6000€.
Du kan ha rätt; dock misstänker jag att du räknar aningen lågt på förbrukningen (eller möjligtvis att verkningsgraden hos laddare + "laddfaktorn" är ganska dålig - jag har som sagt mätt elförbrukningen från nätet vid laddning). Men det börjar bli hårklyverier...F Finndjävel skrev:Ok. Dina siffror låter troliga, du kör så pass korta sträckor och så lite så att batterierna klarar sig ok. Din Mitsubishi Outlander (antar jag) drar 1,92kWh per mil blandad körning. Nu kör du antagligen lite hårdare på motorväg men det jämnar upp sig eftersom motorväg knappast är blandad körning. 3 x 1,92 = 5,76kWh. När batteriet var nytt så drog du alltså runt 50% ur det.
Men i vilket fall - då jag har knappt hälften av både tiden och milen kvar på garantin, så skulle det om du har rätt innebära att vi står inför en "battery-gate" där tillverkarna under de närmsta åren får ta stora kostnader med garantireparationer av batterier (alternativt smita från sina åtaganden och få rejält med badwill av kunderna).
Eller så håller helt enkelt batterierna bättre än man tror.
Vi kan ju då kanske avsluta vår sub-diskussion här med "den som lever får se"?
En notering förresten: Detta problem blir på sätt och vis _mindre_ för en ren elbil, eftersom den har ett mycket större batteri och alltså kommer väldigt många fler mil på ett givet antal laddcykler. Som ett extrem-exempel kan man ta Tesla model S 100, som bör komma i storleksordningen 80.000 mil innan batteriet är cyklat lika mycket som mitt hybrid-batteri är nu.
<edit:stavfel>
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Vilket skojeri! Vem skulle vilja lagra sol el? Kanske på en sommarstuga utan elnät, annars ingen! Tar stor plats, samt att batterier räcker inte för evigt.
Samt tänker man ekonomiskt, så får man betydligt mer betalt för solelen som säljs än elen som köps! Bättre att lägga all förbrukning på natten..
Samt tänker man ekonomiskt, så får man betydligt mer betalt för solelen som säljs än elen som köps! Bättre att lägga all förbrukning på natten..
Nu blev det fel enhet va?
Du kan ju inte ändra inlägget utan kommentar när det finns svar på det.
På ditt inlägg. Mitt svar ser ju helt idiotiskt ut efter att du ändrat ditt inlägg utan att lämna någon förklaring i det.
Självbyggare
· SE4
· 3 141 inlägg
Är också inne åt ditt håll, inte oberoende absolut men att bli oberoende av de omfattande strömavbrott som vi har så ofta.A Adam F skrev:
Att producera el vintertid med solpaneler i en helt offgrid-situation är ganska knivigt. Dimensionerar man förbrukningen så att den klarar panelernas lägsta produktion har man istället enorm överkapacitet på produktionen sommartid. Och ingenstans att göra av elen. Om man inte börjar bedriva vätgastillverkning då
Jag tror att de flesta tror att de är något positivt för miljön att installera solceller i Sverige. Pengarna kommer nog i andra hand för de flesta. De som räknar på det inser att det blir en katastrofal förlust i samma stund som skatterabatten försvinner.A Adam F skrev:
I de flesta andra länder är solceller väldigt bra för miljön då de ersätter fossilt bränsle för elproduktion. Egentligen är det bara i Norge, Sverige och Island som solceller inte är bra för miljön.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Precis. Och mycket vätgas blir det, eftersom man måste räkna med en faktor 20 i skillnad, och det här här nere i "söder".T tompaah7503 skrev:Att producera el vintertid med solpaneler i en helt offgrid-situation är ganska knivigt. Dimensionerar man förbrukningen så att den klarar panelernas lägsta produktion har man istället enorm överkapacitet på produktionen sommartid. Och ingenstans att göra av elen. Om man inte börjar bedriva vätgastillverkning då![]()