Hej
Jag har fått takstolar som ska tåla att bygga ett loft (hobbyrum) på. Vi har högt till tak i garaget så kommer ha 208 cm mellan underliggare och överliggare och 370 cm brett. Detta gör att jag kan bygga ett hobbyrum.
Skulle gärna se om jag är rätt ute:
Golv:
Råspont samt heltäckningsmatta - måste det vara nåt mellan som golv?
Väggar tak:
OSB + Gips för att sen kunna måla - funkar det?
Trapp:
L-trapp eller Rak eller sk spartrapp. Kommer ha "kattvindar" för förvaring så trappen ska vara "snygg" billig och avsedd för att gå upp till hobbyrummet. Sett att det finns prisvärda spartrappor på tex bauhaus.
Övrigt.
Skulle vilja ha ljudisolerat pga biorum - hur gör man enlast?
Jag har fått takstolar som ska tåla att bygga ett loft (hobbyrum) på. Vi har högt till tak i garaget så kommer ha 208 cm mellan underliggare och överliggare och 370 cm brett. Detta gör att jag kan bygga ett hobbyrum.
Skulle gärna se om jag är rätt ute:
Golv:
Råspont samt heltäckningsmatta - måste det vara nåt mellan som golv?
Väggar tak:
OSB + Gips för att sen kunna måla - funkar det?
Trapp:
L-trapp eller Rak eller sk spartrapp. Kommer ha "kattvindar" för förvaring så trappen ska vara "snygg" billig och avsedd för att gå upp till hobbyrummet. Sett att det finns prisvärda spartrappor på tex bauhaus.
Övrigt.
Skulle vilja ha ljudisolerat pga biorum - hur gör man enlast?
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Råsponten måste ha cc 400 om det ska vara gångbart.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du har 1200 mm c/c avstånd mellan takstolarna behöver du använda ca 35 mm tjocka spontade brädor. Det behöver inte vara golvbrädor utan det räcker med enklare virke om du ska lägga matta ovanpå. En L-formad trappa som ligger längs en yttervägg och sedan använder utrymmet mellan två takstolar blir bäst både med hänsyn till gångbarhet och utrymmeseffektivitet.
Hur definieras gångbart? Det går att gå på det även med 120cm. Men det blir stor svikt. Med en eller ett par klenare reglar som binder ihop golvet blir det bättre. CC40 gissar jag är för att komma ner i en svikt som är normal i en bostad.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Konstruktionsreglerna har ett sviktkriterium för vanliga golvbjälklag. Max nedböjning på 1,5 mm från en 100 kg person oberoende av konstruktionens spännvidd. Det är kanske lite överdrivet här, men ett utrymme som skall användas ofta får inte svaja för mycket. Det upplevs som otrevligt. 35 mm spontade brädor ger ca 3 mm med c/c 1200 mm, vanlig 22 mm råspont ca 12 mm. Kortlingar tillför inget i det här fallet. Sponten får brädorna att samverka.
Innebär detta att 35 mm vikte funkar bra för mig? Och det behöver ej vara spont förstår jag rätt?J justusandersson skrev:Konstruktionsreglerna har ett sviktkriterium för vanliga golvbjälklag. Max nedböjning på 1,5 mm från en 100 kg person oberoende av konstruktionens spännvidd. Det är kanske lite överdrivet här, men ett utrymme som skall användas ofta får inte svaja för mycket. Det upplevs som otrevligt. 35 mm spontade brädor ger ca 3 mm med c/c 1200 mm, vanlig 22 mm råspont ca 12 mm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jo, spontat bör det vara. Annars måste man gå upp mer i tjocklek.
Om man inte binder ihop dem med något på andra hållet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, kortlingar (obs stavningen) som går parallellt med golvbrädorna har bara marginell betydelse i det här fallet, om man inte lägger dem väldigt tätt. Man kan spika en bräda tvärs under golvbrädorna på mitten av avståndet mellan takstolarna och uppnå en effekt som närmar sig spontning. I praktiken vinner man inget på det eftersom det troligen inte blir billigare. Om man till varje pris vill få ner golvbrädornas höjd måste man sätta in extra bjälkar mellan takstolarna. Detta kan bli ganska dyrt om garagets bredd är mer än ca 4 meter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tack för info. Då skitar jag på den metoden.J justusandersson skrev:
Kostanden är ju av betydelse absolut.