Byggahus.se
BirgitS
Det är inget ovanligt att försäkringsbolag har hjälpt familjer att få tak över huvudet på vandrarhem eller enklare hotell för de första nätterna och tagit kostnaden för det.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
F
Y Yaken skrev:
Intressant att de verkar få ett så njuggt bemötande av försäkringsbolaget, de kanske börjar bli trötta på alla Kina-importerade hoverboards med undermålig elektronik.

Det finns ett stående skämt inom elektronikindustrin att "CE"-symbolen står för China Engineered...

CE-märkningen bygger ju på självkontroll och vem som helst med tillräckligt rymligt samvete kan smäcka dit en CE-symbol. Tacka vet jag den gamla Semko-märkningen, den kunde man lita på!
Då är du säkert helt medveten om att det inte alls bara är en självkontroll på många elektronikprodukter. Det krävs certifierade labb.

Smacka dit loggan kan man däremot göra ändå. Och det är importören till EU som är ansvarig för att produkten uppfyller kraven och är korrekt. Hur många lågprislador som importerar skit sätter sig in i dokumentationen och ifrågasätter riktigheten i en CE-märkt skitprodukt dom importerat?

G gimmok skrev:
Du får den produkt du köper, en försäkring innehåller ingen mäklarservice. Det är inte svårt att gå in på hotels.com och sedan efter det gå in på blocket och hyra ett hus.
Visst, det är bara att hyra ett hus i bostadsbristens Sverige... särskilt om ens dator just har brunnit upp.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Tokslut Tokslut skrev:
Så svårt ser det inte ut att vara, och en Teliabutik kan leverera surfmaskin ganska omgående

[länk]
När ens hus med alla ens tillhörigheter har brunnit ner så måste man nog ägna tiden åt att få nya bank/kreditkort så man kan köpa mat och kläder, inte har man tid att hålla på med att skaffa surfmaskiner.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När ens hus med alla ens tillhörigheter har brunnit ner så måste man nog ägna tiden åt att få nya bank/kreditkort så man kan köpa mat och kläder, inte har man tid att hålla på med att skaffa surfmaskiner.
Sa jag i vilken ordning saker skall uträttas? Och i vilken ordning saker uträttas lär skilja från person till person! Men vad vet jag...

Tokslut Tokslut skrev:
Sa jag i vilken ordning saker skall uträttas? Och i vilken ordning saker uträttas lär skilja från person till person! Men vad vet jag...
Men om du står där i bara inomhuskläderna. Eller i bara pyjamasen?
Själv brukar jag sova au naturel, och behöver dessutom glasögon/linser som inte omedelbart kanske finns inom räckhåll, om jag snabbt måste rädda mig ut från ett ev. övertänt hus. Om man då står bokstavligt på bar backe - i vilken ände ska man börja? Om det är mitt i vintern, eller regn och rusk?
Då kan väl förihelafriden förskingringsbolaget åtminstone börja med att hjälpa en att få tak över huvudet iaf.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
F
ricebridge ricebridge skrev:
Men om du står där i bara inomhuskläderna. Eller i bara pyjamasen?
Själv brukar jag sova au naturel, och behöver dessutom glasögon/linser som inte omedelbart kanske finns inom räckhåll, om jag snabbt måste rädda mig ut från ett ev. övertänt hus. Om man då står bokstavligt på bar backe - i vilken ände ska man börja? Om det är mitt i vintern, eller regn och rusk?
Då kan väl förihelafriden förskingringsbolaget åtminstone börja med att hjälpa en att få tak över huvudet iaf.

Håller med. Står man med huset i lågor så förutsätter jag att mitt försäkringsbolag fixar ett tillfälligt boende initialt.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nej, du får allt låna en dator och telefon, leta upp lämpligt ersättningsboende på Hemnet och ringa och väcka mäklaren. ;)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Ja, vänta tills du blir drabbad av en brandkatastrof (vilket jag verkligen hoppas inte kommer att inträffa) så får du se hur lätt det är att plötsligt organisera om hela sitt liv efter helt nya förutsättningar. '

Har själv bara erfarenhet av en liten brand, i ett toalett/duschrum, som gud ske lov, slocknade av sig själv.
Man blir chockad och handlingsförlamad!
Och vid vår lilla brand var jag mycket tacksam åt den hjälp och det stöd,
som jag fick av försäkringsbolagets handläggare!

• Gilla
scim och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, vänta tills du blir drabbad av en brandkatastrof (vilket jag verkligen hoppas inte kommer att inträffa) så får du se hur lätt det är att plötsligt organisera om hela sitt liv efter helt nya förutsättningar. '

Har själv bara erfarenhet av en liten brand, i ett toalett/duschrum, som gud ske lov, slocknade av sig själv.
Man blir chockad och handlingsförlamad!
Och vid vår lilla brand var jag mycket tacksam åt den hjälp och det stöd,
som jag fick av försäkringsbolagets handläggare!
en av mina bästa vänner står utan bostad efter brand v2 iår, så nog har lite insyn i det hela

Tokslut Tokslut skrev:
en av mina bästa vänner står utan bostad efter brand v2 iår, så nog har lite insyn i det hela
Är han verkligen hemlös sedan ett halvår?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är han verkligen hemlös sedan ett halvår?
haha, vilken märklig formulering det vart... Nä! Han hyr ett hus nu och letar hus på Hemnet utan brådska

Tokslut Tokslut skrev:
haha, vilken märklig formulering det vart... Nä! Han hyr ett hus nu och letar hus på Hemnet utan brådska
Pust, bra ;)
Blev lite orolig ett tag över att inte goda vänner kunde hjälpa till med härberge :(

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
48 bränder och bara en anmodan att ägarna skall kontrollera att de har CE-märkning och svensk bruksanvisning???
Är det inte läge att stoppa försäljning och lägga ansvar på återförsäljare att de skall vara säkra att ladda.
Mja, det är ju inte tillåtet att sälja icke-CE-märkta produkter (där CE är den riktiga CE, inte china export) så ur juridisk synvinkel är den försäljningen redan nu inte tillåten. Näst intill omöjligt att överse däremot. Kanske finns resurser att stoppa tex om Teknikmagasinet skulle sälja skräp osv, men inte när lilla kiosken på hörnet säljer skräp 50 kr billigare om man köper gula blend samtidigt.

Ansvaret ligger på de som importerar och säljer produkten att den är CE-märkt. Och CE-märkningen bygger till viss del på frihet under ansvar - man måste inte testa och certa produkten, men på anmodan måste man kunna visa att den är säker, eller producera testrapporter. Det är i motsats till tex FCC certning, där rapporter måste inkluderas i certningen, och blir publika med ansökan.

Så jag kan förstå att man hänvisas till att kolla så att man inte köper farligt skräp. Det är lite som att man tänkt köpa vitamintillskott på plattan och sen klaga på att man blir yr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.