Byggahus.se
harry73
Jag tycker att det var väldigt tydligt att @ekaa88 citerade brevet hen fick. Och det är även tydligt att hen inte är nöjd med IP-Only.

Jag däremot är hyfsad nöjd med hur det gick för oss med IP-Only (trots förseningar). Men nu är vi en av de några få (5%) som fick sin anslutning innan de la ner arbetet över sommaren. Så om någon kan tolkas som IP-Only anställd borde det var jag ;)

Det betyder inte att jag inte lider med er, där det inte finns någon aktivitet alls. Därför skrev jag ett förslag till uppsägningsbrev i en annan tråd på forumet

https://www.byggahus.se/forum/threads/ip-only-haeva-bestaellning.321711/
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att du inte ska annullera tjänsten, för enligt allmänna villkor ska du då betala en avgift. Det du ska göra är uppmana IP-Only att komma med sitt redan försenade byggbeslut, och att om de inte gör det inom rimlig tidsfrist, har de brutit mot avtalet och är avtalet inte längre giltigt.

Jag skrev ett utkast till en mejl du kan skriva. Det finns säkert andra som har bättre formuleringsförslag:

Hej

Förra året la jag en beställning för en fiberanslutning (2017-04-05). Enligt era allmänna villkor ska ni inom sex månader efter beställningen mottagits, återkomma med besked om fiberutbyggnad kommer att ske eller inte. Denna perioden är nu med råge överskriden. Därför uppmanar jag er att inom tre (3) veckor återkomma med besked om fiberutbyggnaden kommer att ske eller ej. Vid ett positivt besked ska beskedet även innehålla en rimlig tidsplan för fiberutbyggnaden, där min fastighet är ansluten till fibernätet senast 2019-04-05 (24 månader efter beställningen mottagits).
Om ni inte återkomma inom tre (3) veckor med beskedet om fiberutbyggnaden endera kommer att ske eller inte, har ni brutit mot avtalet i sådan omfattning att jag anser att avtalet inte längre gäller. Jag kommer därefter beställa fiber hos en annan operatör och kommer att bestrida alla eventuella krav från er.

Med vänlig hälsning

Efter att 3 veckors-perioden kan du mejla dom en gång till och hänvisa till ditt tidigare mejl och ge dom en vecka till att svara. Eventuellt kan du även ringa med dom, men det gör de säkert själv.
Men för min del (på landet i centrala Skåne) var det bara IP-Only som visade intresse att bygga fibernät. Svensk Infrastruktur försökte några år innan till högre pris, men la ner det för att de inte fick ekonomi i projektet (trots högre avgifter). Så jag är framförallt tacksam för anslutningen till rimlig pris och hade väldigt mycket överseende med alla förseningar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ange gärna citat eller "liknande", ev. källa.
Överskriften på inlägget räckte inte för dig?
 
harry73
I Itaka skrev:
Hur avslutar man alla förbindelser med IP-Only utan straffavgift? Någon som vet det effektivaste sättet?
I dit fall är det omöjligt att färdigställa din anslutning inom 2 år efter kontraktsskrivningen. Så i ditt fall kan du nog anse att du i praktiken inte är bunden vid IP-Only längre. Så när 2-års gränsen har passerats, är det bara att skriva dom och berätta att kontraktet inte är giltigt längre och att du går vidare till en annan leverantör.

Du ska alltså inte avbeställa tjänsten, men du ska konstatera att avtalet inte längre gäller pga deras agerande och att du inte är intresserad i ett förnyat avtal.
 
kashieda kashieda skrev:
Överskriften på inlägget räckte inte för dig?
Alltid bra att ange citat och källa om man ska vara petig och lägga in text som någon annan skrivit. I vissa fall ett krav faktiskt.
Och jag uppfattade att inlägget misstolkats då man diskuterade var texten kom ifrån.
Så är och var det.
 
A
Det går också att skicka mail till dem och fråga om de fått in något signerat avtal gällande fastighet X.

För oss misslyckades de att hålla ordning på avtalen så de hittade ingenting.

Bad dem därefter att bekräfta att signerat avtal saknas och att det inte fanns något giltigt kontrakt.

De har fortfarande inte börjat gräva här igen och det var flera år sen...
 
harry73
G ekaa88 skrev:
[länk]
I dit fall tolkar jag meddelandet att dr drar tillbaka byggbeskedet och att du därmed inte längre är bunden vid avtalet
 
harry73 harry73 skrev:
I dit fall tolkar jag meddelandet att dr drar tillbaka byggbeskedet och att du därmed inte längre är bunden vid avtalet
Har desvärre ingen annan som är intresserad av att gräva heller
 
Intresset kan säkert förändras om IP-Only tydligt anger att man inte tänker bygga och befintliga avtal upphör att gälla. De flesta har idag fullt upp med att bygga så tidigare inmutade områden av IP-Only lär hamna sist även där.
 
mathiash77 skrev:
Det går också att skicka mail till dem och fråga om de fått in något signerat avtal gällande fastighet X.

För oss misslyckades de att hålla ordning på avtalen så de hittade ingenting.

Bad dem därefter att bekräfta att signerat avtal saknas och att det inte fanns något giltigt kontrakt.

De har fortfarande inte börjat gräva här igen och det var flera år sen...

Bra förslag!

Ska göra som du, så får vi se vad som händer.
 
Mailade dem igår för att höra statusen på utbyggnad i mitt område.
Fick följande svar:
"- Just nu arbetar vi med att bygga upp och utveckla vårt mailsvarssystem för att mer effektivt kunna besvara våra kunders frågor. Under denna utvecklingsfas kan svar via mail dröja något."

Man svarar alltså inte ens på mail för närvarande utan gömmer sig bakom att man bygger upp och utvecklar något för att bli effektivare.
Känns dessa formuleringar igen? Var det inte ungefär så man uttryckte sig även i vintras?

Jag är uppriktigt orolig för att jag inte kommer att få fiber inom rimlig tid.
ADSL är sedan länge avstängt och 4G är väldigt segt, aldrig över 10GB och ofta under 2GB.

Vår kommun, Eskilstuna, vill ge sken av att de är duktiga. Bl.a. informerade de tidigare om att de skrivit samarbetsavtal med IP-Only, men vad har detta gett? Nej, de verkar inte göra någonting för oss skattebetalare utanför tätort utan väljer istället att avvakta kraftfullt medan tiden går.

Hur ska man agera?
 
L lindquist_o skrev:
Mailade dem igår för att höra statusen på utbyggnad i mitt område.
Fick följande svar:
"- Just nu arbetar vi med att bygga upp och utveckla vårt mailsvarssystem för att mer effektivt kunna besvara våra kunders frågor. Under denna utvecklingsfas kan svar via mail dröja något."

Man svarar alltså inte ens på mail för närvarande utan gömmer sig bakom att man bygger upp och utvecklar något för att bli effektivare.
Känns dessa formuleringar igen? Var det inte ungefär så man uttryckte sig även i vintras?

Jag är uppriktigt orolig för att jag inte kommer att få fiber inom rimlig tid.
ADSL är sedan länge avstängt och 4G är väldigt segt, aldrig över 10GB och ofta under 2GB.

Vår kommun, Eskilstuna, vill ge sken av att de är duktiga. Bl.a. informerade de tidigare om att de skrivit samarbetsavtal med IP-Only, men vad har detta gett? Nej, de verkar inte göra någonting för oss skattebetalare utanför tätort utan väljer istället att avvakta kraftfullt medan tiden går.

Hur ska man agera?
Vet inte vad Eskilstunas mål är, men Flens kommun vill att alla ska ha fiber 2020. Där jag bor, strax utanför Malmköping så ska de plocka kopparledningen efter 2020. Då ser jag gärna att fibern är på plats
 
I Itaka skrev:
Bra förslag!

Ska göra som du, så får vi se vad som händer.
Mailade IPOnly och frågade efter en kopia på mitt kontrakt.

Man skickade lite text (innehållslöst snömos) samt ett TOMT kontrakt.

Har skickat en förnyad förfrågan om kopia på MITT kontrakt.

Denna förfrågan har inte besvarats (ännu).
 
" -Eskilstuna Kommun och IP Only har skrivit ett sjuårigt samverkansavtal med syftet att snabba på bredbandsutbyggnaden. IP Only åtar sig att kampanja för en utbyggnad i de områden där det i dag inte finns bredband. Kommunen bistår företaget med nödvändig information och finns med på till exempel möten för att betona för invånarna hur viktigt det är att skaffa bredband."
"- Nu är det upp till Eskilstunaborna att haka på, säger Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande."

Från kommunhåll lever man alltså i en bubbla och tror att det är vi kommuninvånare som måste övertygas om att vi behöver bredband. Sedan löser sig allt av sig själv...

Den politiska majoriteten i Eskilstuna har som mål att 95 procent av invånarna ska ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit per sekund år 2020.
 
  • Gilla
mnpetter
  • Laddar…
I Itaka skrev:
Mailade IPOnly och frågade efter en kopia på mitt kontrakt.

Man skickade lite text (innehållslöst snömos) samt ett TOMT kontrakt.

Har skickat en förnyad förfrågan om kopia på MITT kontrakt.

Denna förfrågan har inte besvarats (ännu).
I Itaka skrev:
Mailade IPOnly och frågade efter en kopia på mitt kontrakt.

Man skickade lite text (innehållslöst snömos) samt ett TOMT kontrakt.

Har skickat en förnyad förfrågan om kopia på MITT kontrakt.

Denna förfrågan har inte besvarats (ännu).


Yipeee! IPOnly besvarade min förfrågan under tiden jag skrev ovanstående.

En godbit ur svaret:

Citat: "Då din beställning är inkommen via webb har vi inget avtal som du har skrivit på."

Hur ska man tolka? Finns det ett juridiskt gångbart avtal över huvud taget?

Det är nu en månad kvar till "tvåårsdagen" för detta påstådda mailavtal. Och inte något som helst kabelarbete på mils avstånd.

Sedan en godbit ur det tomma avtalsformuläret:

e) Fastighetsägaren kan inte hänskjuta tvist till


Allmänna reklamationsnämnden enligt punkt 11. (Punkt 8e).

Sedan säger punkt 11:

11.Tvist


Tvist vid tolkning eller tillämpning av dessa allmänna

villkor ska avgöras av svensk domstol enligt svensk lag.


Tvist kan även prövas av Allmänna

reklamationsnämnden, vars beslut är en

rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.

IPOnly framstår alltmer oseriöst ju mer man rotar i saken!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.