Byggahus.se
Ska göra om garagenedfart (fd garage har varit i källarnivå, under hus) och istället fylla igen och göra parkering framför hus.

Fyllningen ska bäras upp med hjälp av L-stöd (ca 2m höga), under L-stöden ska jag lägga 30cm makadam.

Som jag förstår det behövs dränering under L-stöden. Problemet är att nuvarande dräneringsrör (som jag tänkte koppla på mig på) ligger vid "klacken" på huset, med makadam kommer jag säkert hamna ca 40cm under med dräneringen för L-stöden.

Hur kan man lösa detta, idéer?
kjNkfgq.jpg

R
40 under ? behöver du så mycket , det mellanrum hus/L-stöd ska det var så djupt eller kan det vara högre i botten

• Gilla
Larshenke
  • Laddar…
Tack för svar, tänkte gräva upp 40 och fylla upp 30, hittade ngn länk som sa att det L-stöden skulle vara ngt under marken framtill.

Eftersom jag inte hittat ngn lösning på dräneringen så funderar jag på att lägga 3 dräneringsrör i och framför l-stöden och hoppas att detta fångar upp det mesta av vattnen som tränger ner.

R
Är det 2 meters höjd på L-stöden så rekommenderar jag att du ankrar stöden så dom inte ger sig efter några år , dom kommer att ge sig med åren , har sett det tidigare
Du kan få en skiss på ankring

Jättegärna, hänger inte med riktigt vad som menas med ankring.

R
Med ankring så kommer inte L-stöden att röra sig
L-stöden brukar fästas tillsammans i skarvarna med ett rostfritt järn och bultar , i skarven finns det ett mellanrum som ett armeringsjärn som bockats till en krok kan fästas och i andra ändan en stagplatta
där järnet träs igenom plattan och viks 90 grader , dessa plattor används för stagning av EL-stolpar
och dom ramlar inte
Det finns flera sorter , plast ,plåt , betong , rekommenderar betong
se bilder
Mer info om du behöver det

• L-stödankring.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stagplattaplast.JPG
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
Jättesnällt, tack! Har lite svårt och se hur skarvarna ser ut men det löser väl sig när man ser dom IRL. Har du någon aning var man kan få tag dom i betong? Google ledde mig till Sundsvall, bor i GBG så ngt på västkusten hade varit toppen.

Edit: det går inte att fästa armeringsjärnet i bärkroken som l-stödet lyfts ned med?

R
Alla El-grossister har dom stagplattorna , det med att fästa järnet i någon lyftögla går bra , bara så öglan ligger under marknivå , marken kommer att sjunka några år , så stagjärnet kan komma upp i himlen
Sammanfogningen på L-stöden är lätt , bara att skruva ihop när dom monteras
Du ska ha ca 20 cm kross bakom stöden mot återfyllningen för att inte tjälen ska spränga utåt ,
en del säger matta , men jag säger en platon mellan fyllning och kross uppifrån och ner samt ut på L:et
Då kan inget dagvatten komma mot stöden , det blir snustorrt där , allt liiite vatten kommer att gå förbi ner i mark

R rävlyan skrev:
Alla El-grossister har dom stagplattorna , det med att fästa järnet i någon lyftögla går bra , bara så öglan ligger under marknivå , marken kommer att sjunka några år , så stagjärnet kan komma upp i himlen
Sammanfogningen på L-stöden är lätt , bara att skruva ihop när dom monteras
Du ska ha ca 20 cm kross bakom stöden mot återfyllningen för att inte tjälen ska spränga utåt ,
en del säger matta , men jag säger en platon mellan fyllning och kross uppifrån och ner samt ut på L:et
Då kan inget dagvatten komma mot stöden , det blir snustorrt där , allt liiite vatten kommer att gå förbi ner i mark
Ok, jag tänkte att platon mattan skulle ligga närmast stöden, men det är bättre alltså och ha makadam närmast?

R
Det ska vara en dränering närmast stöden och vad är då bäst ? att ha en barriär mot fukt och vatten eller en duk som släpper igenom allt även jord och gräsrötter
När stöden är på plats , sätter du ner platon och har skivor på utsidan mot jorden , fyller med kross mellan stöd och platon och jord på utsidan , sen dra du upp skivorna eftersom du fyller , då blir det bra med återfyllningen .
Trampa gärna ner jorden på var 5 - 10 cm så sjunker det inte så mycket
Det med ankring har du fått info om , det blir stora tryck på överdelen som gör att stöden fäller

R rävlyan skrev:
Det ska vara en dränering närmast stöden och vad är då bäst ? att ha en barriär mot fukt och vatten eller en duk som släpper igenom allt även jord och gräsrötter
När stöden är på plats , sätter du ner platon och har skivor på utsidan mot jorden , fyller med kross mellan stöd och platon och jord på utsidan , sen dra du upp skivorna eftersom du fyller , då blir det bra med återfyllningen .
Trampa gärna ner jorden på var 5 - 10 cm så sjunker det inte så mycket
Det med ankring har du fått info om , det blir stora tryck på överdelen som gör att stöden fäller
Ok, tack. Och kallasfalt direkt på L-stöden, overkill/dåligt?

R
Behövs ingen asfalt på stöden , det är vibbrerad betong och så gott som vattentäta , har inte haft på det själv eller sett någon annan göra det
Kross och platon håller vätan borta , den fukt som kan bli kondenserar på platonsidan och rinner mot botten , det blir inga stora mängder

Stort tack för hjälpen! Blir beställning på L-stöd imorgon, grävning fortgår.

Nj börjar det ta fart här. Översta lagret ska vara grus med gatusten. Hade ni återfyllt med befintlig Göteborgs-lera eller investerat i att bara använda makadam?

• IMG_20180806_181300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Snyggt med strävorna , det kommer att hålla i alla väder tillsammans med L-delen
Längst ner på stöden lämpligt att lägga ett lager kross med en duk över som följer med upp bakom uppåtgående med kross mellan duk och stöd , sen bara återfylla med vad du har

Edit se bara till att det blir stumt underlag för det sista , om du fyller upp med lera så kommer det att sjunka ,
då grävmassor innehåller mycket luft , kan ta lång tid för att sjunka till stopp
Ett ordspråk :: sten sjunker inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.