Byggahus.se
Men det handlar ju inte om att man inte kan "gå och lägga sig en timme tidigare" utan om att det orsakar att folk dör, både på äldre och sjuka och faktiskt också i trafiken. Omställningen har spelat ut sin roll och det vore bättre att bara ha sommartid kvar, vilket som väl är är vad som övervägs.

Att inte kunna sätta sig in i andras upplevelser kallas empatilöshet.

L Lidd skrev:
Glöm inte alla som missat att testa sina bandvarnare också! :p
Dom testas väl när man gör ren ugnen. :surprised:

harry73
Jag tycker att det är bra att det finns ett samband mellan tid och sol, och att det är klockan 12 när solen står högst på himlen, tycker jag är ett bra samband. Så egentligen vill jag avskaffa tidszoner och införa lokaltid. Jag förstår att det inte är helt enkelt att göra och då är vintertid (normaltid) en bra kompromiss. Att nu förskjuta tiden med 1 timme året rund (sommartid) är bara dumheter.

Och om man accepterar att det kan vara bra att gå upp lite tidigare på sommaren för att utnyttja ljuset, är övergången mellan sommar och vintertid inte så dum, eftersom man då kan börja dagen lite tidigare utan att behöva ändra sin planering eller alla återkommande möten.

Så det finns även en viss poäng med vinter och sommartid.

Bara sommartid är det dummaste jag vet, vill man det kan man bättre flytta till Finland

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
Vissa kvällar lägger jag mig klockan 10, andra är jag uppe till efter midnatt. På helger och semester brukar det bli både senare i säng och upp. Ni som har svårt att ställa om en timme, går ni och lägger er samma tid varje kväll och går upp samma tid varje morgon?

Om någon kan visa var det står att 30 personer om året för av detta i den länken som postats så får ni gärna visa för jag hittar det inte.

Hemmapulandet av el är en annan fråga, och jag tycker nog också att man gör lite galet där, men en tänkbar skillnad är att elfel kan döda någon som är frisk och har ett långt liv framför sig, medan de som dör i förtid av sommartid kanske är så sjuka så skillnaden är någon eller några dagar?! Det är bara en spekulation från min sida dock.

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
harry73
gör som den här killen, då spelar det inte längre någon roll :)

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
@harry73 Jo logiken tilltalar även mig, men ofta är det inte "bara" att gå upp en timme tidigare, har man ett arbete så brukar man förväntas vara på plats vissa timmar. Men får jag välja mellan permanent normaltid eller att växla väljer jag permanent normaltid.

@Fairlane gå upp vid samma tid gör jag ofta när jag jobbar och har mycket lättare att komma upp ur sängen när det är ljust ute. Speciellt när det börjar bli mörkt har jag väldigt svårt att komma upp och vara pigg på morgonen.

Fairlane
13th Marine 13th Marine skrev:
@Fairlane gå upp vid samma tid gör jag ofta när jag jobbar och har mycket lättare att komma upp ur sängen när det är ljust ute. Speciellt när det börjar bli mörkt har jag väldigt svårt att komma upp och vara pigg på morgonen.
Ja, det är svårare på vintern, men det är mörkt på vintern, oavsett sommartid eller normaltid.

Ja, fast det är att vänja sig vid att vakna när det är mörkt, det behöver man göra tre gånger om året med dagens system, slopar man växlingen blir det bara en gång.

Största problemen är väl
- att antalet ljusa timmar per dygn minskar. Det är mörkt när man går till jobbet och det är mörkt när man kommer hem. De orsakar minskad fysisk aktivitet, kan orsaka depressioner.
- att el och glödlampan uppfanns så vi sover mindre
- TV och filmkanaler tillåts sända på natten fast det kan innebära hälsofara.

En lösning kunde vara att låta kroppens biologiska klocka följa naturens, dvs klockor synkar mot soluppgång så man vaknar lättare och naturligare med soluppgången.
Eller så prioriterar man fritiden och fysiska utomhusaktiviteter, ser till att man får några ljusa timmar fritid efter arbetets slut.

Namnförslag, European Sun Synk Time

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Största problemen är väl
.
.
- att el och glödlampan uppfanns så vi sover mindre
- TV och filmkanaler tillåts sända på natten fast det kan innebära hälsofara.
Menar du verkligen att det är ett stort problem att el/glödlampor finns och att TV får sändas på natten och att el, glödlampor och TV nattetid därmed borde förbjudas? :thinking:

• Gilla
Solari
  • Laddar…
hsd
Hmm mm
Om jag förstått det rätt, stiga upp vid soluppgången -morgonbestyr-gå på jobbet-en viss tid före solnedgång gå hem från jobbet så man hinner med lite hemma-gå på bädden och sova vid solnedgång osv.

harry73
blackarrow blackarrow skrev:
Namnförslag, European Sun Synk Time
Eller på svenska Europeisk SunkTid

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du verkligen att det är ett stort problem att el/glödlampor finns och att TV får sändas på natten och att el, glödlampor och TV nattetid därmed borde förbjudas? :thinking:
Nja, inlägget var väl avsett att vara tänkvärt och ironiskt. Men Sverige är ju bra på att förbjuda sånt som är farligt för hälsan och folk sover för lite vilket för dom flesta är farligt för hälsan.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag kan nämna två helveten (om än bara ett nutida USA i värmebölja och inte fullskaligt Gehenna);
barn och kor. Båda blir från vettet och det tar tid och frustration att få rutinerna att fungera igen efter omställningen.:confused:
Men varför i hela friden skulle man ställa om rutinerna för? Det är väl vara att mjölka korna klockan 8 istf 7 efter man har ställt om klockan?

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men varför i hela friden skulle man ställa om rutinerna för? Det är väl vara att mjölka korna klockan 8 istf 7 efter man har ställt om klockan?
Det har jag också tänkt på! Tänkte om det kan bero på när mjölkbilen kommer, men den kan ju omöjligt vara på alla gårdar samma minut som mjölkningen avslutas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.