Byggahus.se
Bästa förslaget hittils. Köp några rejäla vattenbazooka och bjud in kompisarna på ett riktigt vattenKRIG! :D

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Verkar mycket tyckande här. Ingen som vet vem som ingår i föreningen och har rösträtt. Bara en mängd BH-medlemmar som tycker en massa. Varför inte fråga TS/ reda ut vad som gäller?

S seniorkonsult skrev:
Verkar mycket tyckande här. Ingen som vet vem som ingår i föreningen och har rösträtt. Bara en mängd BH-medlemmar som tycker en massa. Varför inte fråga TS/ reda ut vad som gäller?
De som har läst tråden i sin helhet vet.

• Gilla
pacman42 och 9 till
  • Laddar…
harry73
N NoiseMaker skrev:
De som har läst tråden i sin helhet vet.
Det verkar inte så.

Föräldrars engagemang för barnen upphör aldrig.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vad jag tycker är mer anmärkningsvärt än en förälders vilja att hjälpa sitt barn är några av de råd som getts i den här tråden.

Om en sjuåring ligger raklång på mage på golvet inne på Ica, skrikandes för full halls, är då det rätta att ge denne en chokladbit?

Att ens föreslå att skänka en idiot till granne en ny bättre vattenspridare, eller att föreslå att flytta därifrån är i min värld helt felaktigt.
Idioter tar redan för mycket plats här i världen, och att då belöna dem för detta är inget annat än fel.

Du skall INTE ge grannen en ny vattenspridare, du skall få denne att för EGNA pengar köpa vad vederbörande behöver, eller på något vis få DENNE att förstå att denne kanske inte helt passar att bo i en BRF.

Jag skall inte säga att jag är upprörd, för det är ganska långt ifrån vad jag är, men hela mitt liv har det stört mig att just renrasiga dårar tillåts komma undan med sådant som normalt ansvarstagande folk får stå till svars för. Detta såväl som på arbetsplatser som i det privata.

Gör klart för denne vem som har rätt, lämna över en punktlista som kan kontrolleras och säg att ni vill ha en fortsatt bra grannsämja, men är beredda att dra detta hur långt som helst, med påföljder för grannen. Och ha en vänlig ton...

• Gilla
Strumpberg och 12 till
  • Laddar…
Hej och tack för förslag från så många! Vissa lite mer brutala (som man egentligen känner för att agera), andra mer sansade men alla förslag uppskattas. Att var brutal med yxa eller slägga mot spridaren har känts bra att tänka på, men tyvärr inte så smart i långa loppet.

För de som undrade, vi har hjälpt till lite vid köpet av bostadsrätten, men inte köpt den åt honom. Vi är inte ägare själva, jag är bara förälder till en son som tycker allt detta är förvirrande men försöker lära sig vad som gäller.
3 i föreningen, son + 2 grannar, en direkt i hans närhet, en en tomt bort. Villa på ena kortsidan av huset.

Var förbi och tittade, grannen har köpt ny spridare som man tydligen kan reglera! En halv meter gräsmatta är nu borttagen från baksidan av huset, ca 20 cm gräsmatta på kortsidan av huset borttagen. Litet steg framåt,
Maken har varit och målat på huset i ett par dagar. Grannen hade naturligtvis vattnat efter första målningen, dock inte efter andra omgången målning verkar det som.
Maken förklarade att grannen I princip förstör på huset om han fortsätter.
Vi får se hur han fortsätter, får kolla i några dagar framöver. Kommer snart att ha överlåtelse av styrelsen och hoppas att vi kan lösa problem med p-plats och att han ska få sätta staket ca 1 m runt de två sidor som står fria mot grannen nu.
Det visar sig att det finns inga papper på hur mycket mark någon av tomterna har.
Någon sa att köparna i detta fall blivit lurade då man ska ha papper från början på om mark medföljer som bostadsrätt och det verkar inte finnas några såna papper, så det stämmer nog, köparna är lurade, all mark är gemensam om inte byggarens styrelse på något sätt kan ha makt att utdela mark. Påverkar inte sonen så mycket då han har en veranda som han är nöjd med, vill inte ha någon trädgård, vi hade dock förstått det som att marken med grus närmast huset tillhörde, ca 1 m, så får han en meter där samt sin p-plats markerad så blir han nöjd.

Jag vet inte riktigt om vi ska ligga på byggaren hårdare om p-platsen, vi har smsat och pratat med honom i flera månader och han har lovat markera, fram till för en månad sedan, då han sa att det får medlemmarna göra upp om på årsmötet?! Platserna finns ju redan men det framgår inte vilken som till hör vem för någon utifrån. Alla har bara fått det utpekat av byggaren, vilken plats man har. Det är lite förvirrande, vi köpte ju med att han skulle ha en egen p-plats så förstår inte varför byggaren inte kan markera detta? Egen p-plats tycker jag bara kan innebära en markerad sådan, tillägnad just den bostadsrätten. Eller måste sådant beslutas av första årsmötet?

Blev lite långt, kanske lite jobbigt att läsa, får se om nån orkar.

• Gilla
joodå och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[länk]
Har ni någon sorts parallelltråd pågående här?

harry73
Skulle man nästan tro. Började med frågan om grannen öht fick vattna i torkan. Nu är det bara löjligt :(

Någonsin vet hur nära ett hus man får/bör anlägga gräsmatta och var man kan hitta bra information om detta som man kan hänvisa till?

M Molly123 skrev:
Någonsin vet hur nära ett hus man får/bör anlägga gräsmatta och var man kan hitta bra information om detta som man kan hänvisa till?
Nja kanske kan någon citera bygg-ama eller liknande, men regeln är att inte plantera eller anlägga nära huset. Anledningen är att växter binder vatten, vilket du inte vill ha mot grunden.

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Vad som helst som ger en fingervisning är bra. Har själv ingen aning så tar tacksamt emot alla tips!

M Molly123 skrev:
Vad som helst som ger en fingervisning är bra. Har själv ingen aning så tar tacksamt emot alla tips!
Jag har lagt 20cm plattor runt hela fasaden. Det är väl absolut minimum. Men då rinner även regn av och inget växer.

Tack! Hur kom du fram till just det måttet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.