Byggahus.se
7BB8C495-76E7-40BF-A18F-AAA7F7C8D6DD.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
99791015-49F5-431A-B412-1B6062272F71.jpeg
Skapa konto
Visa bilaga 30A96B61-347F-4382-A5A2-6DE23E8689DF.MOV Electrolux 91163923401 (Ikea renlig dw45).
Läcker vatten i framkant. Vattnet droppar i "pulser". Bytt nedre lucktätning men det hjälpte inte, nästan så det läcker mer.
Öppnade idag maskinen under pågående program. Uppfattar som att vattnet inte rinner undan tillräckligt snabbt (Se bild).
Även ett litet filmklipp med droppandet.

• Gilla
MrPOK
  • Laddar…

Bästa svaret

med största sannolikhet din undre spolarm måste bytas pga spricka i svetsen mellan över o underdel

• Gilla
anden2000 och 5 till
  • Laddar…
image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto
image.jpg
Skapa konto
electroluxaren electroluxaren skrev:
med största sannolikhet din undre spolarm måste bytas pga spricka i svetsen mellan över o underdel
Här är tre bilder på nedre spolarm. Ser ut som rejält med sprickor?
Så vattennivån i maskinen såg inte orimlig ut?

• Gilla
butthead
  • Laddar…

• Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
Ok. Då testar vi med en ny undre spolarm. Återkommer

Beställt både övre och nedre spolarm då jag såg att även den övre spruckit.
Uppdaterar när jag fått hem dem och bytt.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Liten update: testade att silvertejpa sprickorna på nedre spolarmen. Inget läckage. Tack electroluxarn :D

• Gilla
electroluxaren och 1 till
  • Laddar…
Idag kom spolarmarna på posten.
Kört ett program idag, inget läckage. (y):geek:

• Gilla
calljanne
  • Laddar…
nikasp
Nyfiken. varför läcker maskinen pga av de sprickorna? Höljet borde väl vara tätt ändå?

För mycket vatten i maskinen kanske?

• Gilla
Adihar
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Nyfiken. varför läcker maskinen pga av de sprickorna? Höljet borde väl vara tätt ändå?
Här får gärna någon rätta mig om jag har fel men sprickan/sprickorna gör att vatten sprutas direkt mot luckans nederkant. Listen där ska bara avleda den lilla mängd vatten som hamnar på luckan på grund av skvätt, inte en stråle med tryck mot listen som det blir i detta fall.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
För mycket vatten i maskinen kanske?
Nix, inte enligt kunnigt folk här :)

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Här får gärna någon rätta mig om jag har fel men sprickan/sprickorna gör att vatten sprutas direkt mot luckans nederkant. Listen där ska bara avleda den lilla mängd vatten som hamnar på luckan på grund av skvätt, inte en stråle med tryck mot listen som det blir i detta fall.
Precis så är det

• Gilla
BettyR och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Tack!

Hej! Tack för en bra tråd! Jag hade exakt samma problem med min Husqvarna och bytte nedre spolarm. Det slutade forsa ut vatten i alla fall, men fortfarande kommer det ut kanske en matsked vatten under ett program. Misstänker att den nedre listen i dörren behöver bytas. Dock har jag inte hittat någon information om hur man byter denna list. Electrolux har en instruktionsvideo för hur man byter den som ser ut som ett upp-och-nervänt U men inte den som sitter i luckan. Måste man demontera luckan?

Tack i förhand för hjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.