45 784 läst · 683 svar
46k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Jag gillar vänsterpartiet, röstade på dom och kommer säkert göra det igen i framtiden, men just nu var jag tyst i flera minuter och visste inte vad jag skulle säga/skriva.KnockOnWood skrev:
Men för att ge det i alla fall ett försök, hittade jag 2 positiva saker i klippet:
Han framförde sin ide på ett väldigt trevligt och sympatiskt sätt.
Finns ingen vuxenmobbning där. Alla är väldig trevliga och diplomatiska
Toyota Prius finns med solceller i taket. Väntar du tillräckligt länge kommer de även ladda batteriet. Visserligen var tanken att dessa solceller skulle driva en AC när bilen står i solen hela dagen.
Hehe ja tanken är god men en dynamo arbetar ju vanligtvis på hjulen och det är klart man kunnat montera någon form av dynamos men då får man ett ökat motstånd så i slutändan är det nog +-0 skulle jag troKnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Jösses. En vänsterpartist. Inte helt oväntat..
Vi är nog inte helt representativa. Man brukar räkna med att 3-4% av körda kilometrar går med någon form av släp, hästkärra, mm. För den som bara använder släp en gång om året funkar det nog att låna eller hyra en bil med släp eller betala för hemkörning.J Jarlsgård skrev:Det finns en sak till som talar mot dagens elbilar och det är vi här inne.
Jag kör ofta med antingen last i bilen eller på släp bakom. Detta bör påverka räckvidden rejält även om det säkert är en fröjd att köra elbil med last pga det konstanta vridet.
Men att dra ett 1t släp bakom bilen bör ju nästan halvera räckvidden vilket så betyder att jag inte kommit fram/tillbaka till byggvaruhus utan att behöva ladda![]()
Ja, det är nog inga större problem att byta sin Tesla mot grannens V70 ett par timmar eller en helg.D Drömtroll skrev:
Har ett antal kompisar och grannar som hade nappat direkt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Elbilen är som Etanolen, några år så är detta glömt, när batterierna för 200’-300’ är slut.
Vätgasbilen låter nästan för bra för att vara sann, går på el, släpper ut vatten, och går att tanka på macken, samt rimligt pris..
Själv kör jag snål och ren och stark diesel i många år till, och ingen kan stoppa mig, låt Stockholmarna tjafsa om sina tullar, skatter, elbilar, tunnelbanor och dieselförbud och start/stopp system, jäkla trams!
Allt som förbränns släpper ut nåt, hur farligt eller vad som eftersöks är frågan, först var Co2 för hög, då blir svänger staten på en natt, snåla/rena dieselbilar, och lika snabbt vänder det igen! Snart kommer Co2 att öka igen, växthuseffekt och simmande isbjörnar!
Vätgasbilen låter nästan för bra för att vara sann, går på el, släpper ut vatten, och går att tanka på macken, samt rimligt pris..
Själv kör jag snål och ren och stark diesel i många år till, och ingen kan stoppa mig, låt Stockholmarna tjafsa om sina tullar, skatter, elbilar, tunnelbanor och dieselförbud och start/stopp system, jäkla trams!
Allt som förbränns släpper ut nåt, hur farligt eller vad som eftersöks är frågan, först var Co2 för hög, då blir svänger staten på en natt, snåla/rena dieselbilar, och lika snabbt vänder det igen! Snart kommer Co2 att öka igen, växthuseffekt och simmande isbjörnar!
Funktionen finns faktiskt t ex på Passat GTE redan. Det går att ställa bilen i "Charge mode" vilket innebär att bensinmotorn används för att ladda batterierna under körning. Naturligtvis otroligt ineffektivt och och inte alls miljövänligt. I alla fall tills någon lyckas uppfinna en evighetsmaskin.J Jarlsgård skrev:
Antagligen finns "Charge mode" bara p g a risken att politikerna inför miljözoner i städer där bara elbilar blir tillåtna. Så då kan man ladda batterierna på ett ineffektivt sätt utanför miljözonerna och sedan köra med gott samvete på el i miljözonerna
/Krille
Må så vara att vi inte är det men argumentet tycker jag ändå gör sig till rätta. Om tanken är att alla ska köra elbil så förväntas sådana problem lösasD Drömtroll skrev:
Men om fossila bränslen inte finns/tillåts i städerna och det är dit du måste, hur löser man det då?Peter2400 skrev:
@Husqvarna220Ac
Håller med dig. Vätgas låter för bra för att vara sant men vad jag förstått så är det så bra. Problematiken vad jag hört/läst är dock att få fram själva vätgasen då det ska vara en rätt så avancerat och energikrävande procedur. Ställs även stora krav på tankstationer samt de bilar som har det också.
Sen en sak som jag aldrig riktigt förstått, varför är merparten av alla hybrider bensin/el och inte diesel/el? De enda jag vet i den kombinationen är Volvos D6 och Citroen DS5(?).
Man pratar ju om farliga utsläpp etc och tar man tex Passat Gte så är det en 156hk bensinare i den och sedan en elmotor på 52hk. Om då istället haft diesel så borde man kunnat klara sig på 110hk, fått ännu lägre förbrukning, mer vrid och kanske faktiskt en miljövänligare bil?