Hej jag har köpt ett fast tre-glas fönster från Effektfönster i trä/alu och monterat in det i mitt garage, det jag inte riktigt förstår är hur fönsterblecket ska monteras, jag trodde att detta fönster skulle ha (som andra fönster jag satt) ett spår att trycka in blecket i men det har det inte. Det har däremot ett "inbyggt" fönsterbleck som dock inte täcker hela fönstrets bredd. Är det någon som har en idé om hur jag ska montera ett fönster bleck på detta?
Det finns inte ett nedåtriktat spår under den nedre aluminiumlisten? Plåten kan i så fall stickas in i den. (Fast vad ska man få skruva fast plåten i..?)
Kanske är som Joh_81 skrev. På PVC-fönster brukar det vara ett spår i underkant som man sticker upp plåten i. Sen borrar man utifrån och skruvar/popnitar fast. Kanske är en liknande lösning som gäller här
Jag brukar regla 2 cm större/högre hål när det ska vara pvc fönster, eller fönster med spår i underkant så blir det lite lättare att få dit plåten. Nu är det iofs gjort och det brukar gå bra ändå, men ett tips till nästa gång
Jag har en bild på ett fönster, visserligen PVC-dito.
Där har jag fönsterbleck utan den lilla "läppen" som normalt går in i ett spår i karmen.
Blecken är monterade mot karmens nederkant, med en sträng med vit silikon under som tätning (Eller om det var utefog)och skruvade in i karmen.
Det har fungerat bra nu i sju år.