Byggahus.se
Hej jag har köpt ett fast tre-glas fönster från Effektfönster i trä/alu och monterat in det i mitt garage, det jag inte riktigt förstår är hur fönsterblecket ska monteras, jag trodde att detta fönster skulle ha (som andra fönster jag satt) ett spår att trycka in blecket i men det har det inte. Det har däremot ett "inbyggt" fönsterbleck som dock inte täcker hela fönstrets bredd. Är det någon som har en idé om hur jag ska montera ett fönster bleck på detta?

mvh Jesper
IMG_20170727_110033.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20170727_110040.jpg
Skapa konto

Det finns inte ett nedåtriktat spår under den nedre aluminiumlisten? Plåten kan i så fall stickas in i den. (Fast vad ska man få skruva fast plåten i..?)

Kanske är som Joh_81 skrev. På PVC-fönster brukar det vara ett spår i underkant som man sticker upp plåten i. Sen borrar man utifrån och skruvar/popnitar fast. Kanske är en liknande lösning som gäller här

När ni säger den nedre listen menar ni då själva karmen på fönstret och att blecket ev. ska stickas upp där?

J JeppeKa skrev:
När ni säger den nedre listen menar ni då själva karmen på fönstret och att blecket ev. ska stickas upp där?
Japp. Känn om det finns ett spår i underkant på karmen

Ah okej jo där finns ett spår men jag tycker lutningen på blecket blir väldigt liten då eftersom det hamnar så långt ner men det kanske går?

J JeppeKa skrev:
Ah okej jo där finns ett spår men jag tycker lutningen på blecket blir väldigt liten då eftersom det hamnar så långt ner men det kanske går?
Hej!

Kollade också på dessa fönster.

La du förnsterblecket i spåret under fönstret då eller?

Jag la det under "läppen" på fönstret. Kan ta en bild imorgon på hur det blev.

J JeppeKa skrev:
Jag la det under "läppen" på fönstret. Kan ta en bild imorgon på hur det blev.
Tack! Det vore snällt. Funderar nämligen på att köpa några därav undrade jag..

Jag brukar regla 2 cm större/högre hål när det ska vara pvc fönster, eller fönster med spår i underkant så blir det lite lättare att få dit plåten. Nu är det iofs gjort och det brukar gå bra ändå, men ett tips till nästa gång :)

H
J JeppeKa skrev:
då tar du och klipper så att lutningen blir bra

Jag har en bild på ett fönster, visserligen PVC-dito.
Där har jag fönsterbleck utan den lilla "läppen" som normalt går in i ett spår i karmen.
Blecken är monterade mot karmens nederkant, med en sträng med vit silikon under som tätning (Eller om det var utefog)och skruvade in i karmen.
Det har fungerat bra nu i sju år.
upload_2018-2-8_23-21-54.jpeg
Skapa konto

Så här gjorde jag. Om det är helt korrekt eller inte vet jag ej men det fick bli så.

• 20180209_171240.jpg
    Skapa konto
  • 20180209_171255.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.