Jag funderar på att konvertera mitt värmesystem till vattenburet från direktel+LLVP då vi är missnöjda med komforten och ljudet av luftvärmepumpen. Tanken är att det ska bli antingen bergvärme eller Luft/vatten. Jag har gjort en effektberäkning med hjälp av http://lenhovdaradiatorfabrik.se/hjalpmedel/dimensioneringsguide/. Jag har dock ingen erfarenhet av värmesystem sedan tidigare så jag skulle vilja ha hjälp i att se om jag har fått fram realistiska siffror eller ej.
Huset är från -79, i två plan på totalt 150m2 och ligger vid kusten i Hälsingland. Vi renoverade köket ifjol och la då ner slangar i golvet så där är det redan förberett för vattenburen golvvärme. Ytterväggar: 170mm mineralull, K-värde=0,22 Tak: 200mm mineralull, K-värde=0,18 Grund: Oisolerad platta på mark med ventilerat platongolv och 70mm cellplast. Fönster: Kopplade 2+1 glas. I hallen nere samt allrummet uppe är det endast 2 glas. Ventilation: Mekanisk frånluft med fläkt på taket och utsug i kök/wc/tvättstuga/badrum.
Enligt beräkningen(bild nedan) ligger mitt hus på 81W/m2 och totalt effektbehov på 12kW. Kan det stämma?
Elförbrukningen de senaste åren har sett ut enligt nedan, vi flyttade in i mars 2014 och då hade huset stått tomt några månader därav den låga förbrukningen den vintern. Jag tycker själv att förbrukningen inte är så farlig men vi har haft det lite svalare i huset än vi skulle vilja samt att det ju har varit ganska milda vintrar senaste åren.
Tycker att 81 W/m² och 12 kW låter väl mycket för 150 kvm 2-plan från -79. Å andra sidan är det bra att överdimensionera radiatorerna eftersom de då passar bättre med värmepump när framledningstemperaturen inte behöver vara så hög. Golvvärme i äldre hus kan ge en del värmeförluster neråt eftersom isoleringen i trossbotten inte brukar vara så kraftig. Skulle gissa på att värmebehovet kan klara sig med drygt 60 W/m² och 9 kW lite beroende på DUT för orten. Absolut inte mer än 70 W/m².
Man brukar räkna med lägre effektbehov på övervåningen eftersom den delvis värms av nedervåningen. Ca 50% lägre är en vanlig schablon.
Men, som sagt var, överdimensionera gärna radiatorerna så får du lägre driftkostnad på värmepumpen.
Tycker förbrukningen låter ganska hög för södra landet, eller är luftvärmepumpen är funktion, sen skulle du kolla över ventilationen, antingen tidsstyra denna, eller FTX alt frånluftvärme pump, men nja, vi har Nibe 750, ingen höjdare..och dyrare än bergvärmepump! Tidstyra vent borde klart effektivast/lättast/billigast.
Luft/vatten måste vara effektivt i södra landet, men lite för ful utedel.
Tycker förbrukningen låter ganska hög för södra landet
Gävleborg, södra landet
JJosth skrev:
Tycker att 81 W/m² och 12 kW låter väl mycket för 150 kvm 2-plan från -79
Jag tycker tvärt om att det låter väldigt rimligt!
Vårt förra hus, i Göteborg, gjorde av med 20 - 25.000 kW år på 215 kvm med direkt elvärme. Det gör ca 115 kWh/kvm och år. Det huset var byggt år 1969.
Nu i ett hus byggt år 2010 klarar vi oss med 45 kWh/kvm och år.
För övrigt är det något jag inte förstår:
JJosth skrev:
Skulle gissa på att värmebehovet kan klara sig med drygt 60 W/m² och 9 kW lite beroende på DUT för orten. Absolut inte mer än 70 W/m².
Var är tidsfaktorn?
Vad blir t.ex. 60 W/m² översatt till förbrukade kilowattimmar per år? Alltså per kWh/kvm och år?
När jag byggde nytt radiatorsystem valde jag minimum 80w/m2.
Sedan delade jag radiatorslingan i två, en uppe en nere.
Eftersom bergvärmepumpens effektivitet ökar drastiskt med lägre framledningstemperatur vill jag rekommendera radiatorer för minst 80w/m2 gärna 100w/m2.
Tips, dimensionera radiatorer för 35C framledning. Bergväggen lyfter normalt sätt till 55C, vid normal dimensionering (55C) och -20 ute måste då elpatronen gå hela tiden för att hålla kvar 55C i pannan.
Utgå inte bara från W / m2 i ett rum.
Lägg också in en viss kompensation för antalet ytterväggar och fönster.
Sätter man in en värmepump så är det bra om det kan vara öppet i alla radiatorer och bli lagom varmt i alla rum utan strypning och termostater.
Man brukar räkna med lägre effektbehov på övervåningen eftersom den delvis värms av nedervåningen. Ca 50% lägre är en vanlig schablon.
Men, som sagt var, överdimensionera gärna radiatorerna så får du lägre driftkostnad på värmepumpen.
Ja men i Lenhovdas dimesioneringsguide anger man ju förutsättningarna för rummet om om det ligger på entreplan eller övervåning så jag trodde att det skulle vara med i uträkningen. Men det verkar inte vara så stor skillnad. Vi har dock många fönster på vårt hus (25st) så det kanske bidrar till de höga värderna jag får?
Johannes Carlsson skrev:
Du ligger på en elförbrukning på under 3500kWh per månad. Det blir en medeleffekt på ca 4700W.
Jag tror 8-10kW aggregat borde vara rimligt
Har du tagit med att vi har en luftvärmepump (en Mitsubishi FH35 från 2016) när du räknar ovan?
MMagHam skrev:
Utgå inte bara från W / m2 i ett rum.
Lägg också in en viss kompensation för antalet ytterväggar och fönster.
Sätter man in en värmepump så är det bra om det kan vara öppet i alla radiatorer och bli lagom varmt i alla rum utan strypning och termostater.
Men det är ju det som jag har gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rribbones skrev:
Tips, dimensionera radiatorer för 35C framledning. Bergväggen lyfter normalt sätt till 55C, vid normal dimensionering (55C) och -20 ute måste då elpatronen gå hela tiden för att hålla kvar 55C i pannan.
Jag har räknat med siffrorna på Thermopanel V4 C22 radiatorer (se inlägg #1) från rinkabyrör, Antar att det är delta 30 grader som dom specar. Och jag har valt så stora radiator som får plats under mina fönster. https://www.rinkabyror.se/artikel/thermopanel-v4-tpc22-6004/