Byggahus.se
G
Hej frågan är om det går att köra y/d start på denna motor ??
 
  • C48529CF-58C4-4520-A15D-B0099FEF77FD.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, inte med svenskt 230/400V trefasnät.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G
Som jag förstår har dom försökt koppla in den med y/d men när andra tillslaget kommer dör den efter ca 5 sek alltså fel motor
 
Nej.
Eller ja det går ju om du har 220V huvudsändning. Men du tycks inte vara i Norge så den sannolikheten än nära noll.
 
tommib
Varför behöver motorn Y/D-start? Knäcker den säkringar?

Kan en frekvensomriktare vara ett alternativ?

Y/D-start skulle kräva att motorn är lindad för 400/690V om jag förstår det rätt.
 
G
Den är monterad på en kompressor inkopplad som Y/D men den lägger av vid andra tillslaget men det är ju inte så konstigt med tanke på fel motor
 
G
Nej säkringarna löser ej ut tanken va väl att skona kompressorn kan jag tänka mej ?
 
Du får låta den direktstarta då via bara D-kontaktorn och strunta i första steget så kan allt vara som det är om det i övrigt funkar bra. Alltså koppla motorn fast Y och anslut bara tre faser och jord från startapparaten. Har du några skisser/scheman där bör det vara de ledningarna som är lagda till U2-V2-W2 på motorsymbolen som du ska använda.
 
Alternativt kan du koppla den så du struntar i andra steget då väljer du ledningarna som är tänkta gå mot U1-V1-W1 i stället. Kolla hur stort motorskydd som sitter där och är minsta inställning mycket större än 5 A kan du lika gärna koppla så här och ev få nytta av startavlastningsventilen om det finns sån.

Skillnaden mellan #8 och detta är alltså om motorskyddet är med eller inte i bilden om vi förutsätter en normal standard automatisk Y/D start. Men den kanske är manuell trots allt även om det vore udda för en kompressor?
 
Mikael_L
Det är en 2.2 kW motor. Känns väldigt overkill att hålla på med Y/D start. Direktstarta den bara som andra små motorer.

Den den går ej att köra Y/D på i Sverige, då måste den vara på 690/400 V (660/380V om den var en gammal motor).

Den där skulle gå att Y/D starta i stora delar av Norge, kanske på något unikt ställe i Sverige. Masugn 1 på SSAB i Luleå hade 380/220 V elnät fram till den lades ner på typ 90-talet, där skulle motorn gått i D-koppling vid normal drift och kunnat startas i Y.
 
G
Om det är kopplat enligt bilden ovan
 
  • 4896A407-5C20-40AE-B5B4-30A09DFD7802.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Vart får jag in dessa
 
  • CB52B8BB-1528-4A57-8142-3C156B6582B3.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Garanti skrev:
Om det är kopplat enligt bilden ovan
Har du det som på den bilden behöver du inget mer se till att motorn är kopplad Y så är det klart.
 
G
Den sista bilden jag la in på skåpet du menar att det inte behöver vara med räcker det med tryckströmbrytaren på kompressorn endast ?
 
Vad är frågan? Tryckströmbrytaren brukar sitta på tanken. I lådan du visar bild på finns en kontaktor och ett motorskydd. Om kontaktorn styrs av motorskyddet så stämmer inte din skiss riktigt.

Har det varit en till kontaktor i lådan? Om det varit kopplat med en YD-start så har det varit 7 ledare till motorn. Men det kanske du har koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.