17 391 läst · 69 svar
17k läst
69 svar
"Gratis" övergång till KNX-dragning, vem vinner mest på detta?
ISE ja, inte ISM.StockholmM skrev:
Ett par hundralappar. Googla Dali LED driver. Finns både lokalt och hos Ali.
Om varje sådan spot du länkar till blir en Hue-enhet, och en ISE-modul (jag tror du menar ISE) tar 25 enheter så blir den ju snabbt full. Känner jag ISE rätt kostar den där Hue-bryggan uppåt 500 EUR. Jämför det med en Dali-gateway som kostar ungefär lika mycket, men kan hantera 64 enheter. Och då räknas varje driver som en enhet, dvs en driver med 10 spottar blir fortfarande bara 1 enhet av 64. Medan i Hue-fallet blir 10 spottar 10 enheter av 25.
Har inte läst på om Dali och LED-armaturer med reglerbar vitljustemperatur. Skulle förvåna mig om det inte finns en lösning.
https://www.voltus.de/?cl=details&anid=ea8469834d42288703809c3f13f84d6d €400 så ja du har rätt, kostnaden blir en annan där. Och som sagt är antalsbegränsningen något som är besvärligt.
Annars ser jag en fördel med Hue över Dali att så många 3e part kan styra Hue. Det är t.ex extremt enkelt styra Hue m.h.a google home (som jag personligen inte vill vara utan efter att ha kört ett år). Jag kan alltså dra nytt av allt det kreativa som 3e-parts utvecklare kommer på utan att anstränga mig själv. Som exempel hittade jag en app som byter färg och pulserar ljusen och byter färg på hue-lampor i takt med musik. Best thing ever tycker barnen. Nödvändigt, nej, men till en kostnad av 5 kronor och en nerladdning, kanske. Skulle vilja se någon göra samma sak med en Dali-installation.
Sen är ju Ikea halv-kompatibla också, ingen direkt nackdel och något som säkert blir bättre framöver. Handla för mig lite om att göra en kvalificerad chansning gällande vad jag tror kommer finnas ett tag. Hue (eller kanske snarare zigbee styrning av lampor) tror jag finns kvar. Har jag fel så är är det dessutom enkelt ångra sig jag kommer ju ha aktorer i mitt KNX-skåp som gör jag kan gå tillbaka till traditionell styrning om jag vill...
Sant. Men om man är nära 64 så tänker jag det kan vara smart köra på 2 linjer iallafall. Du kan ju annars vara hur smart och förutsägande som helst med dragning av bussledning men så blir den full och då spelar det ingen roll att den enda ledningen du dragit ligger smart.K KjellTimell skrev:
Nu tänker du snett. Det där är 79 aktorutgångar. Om du tar 12-portars aktorer blir det 7 KNX-deltagare (av 64).L Lini skrev:
Och har du verkligen 17 fönstersmygar som du vill separatreglera? Med hue blir varje spott en deltagare, ja, men inte med Dali och KNX. (Och även med Hue så är det ju din Hue-brygga, med 25 enheter, som är 1 st KNX-deltagare.)
Självklart ska man dra några separata linjer rent fysiskt, ja, Dem kopplar man ihop i centralen till den dag man når upp i 64 och behöver separera dem.
Googlade lite och visst, det blir billigare. Sen kan man ju fråga sig om de drivdon jag hittar för $20 på aliexpress är av samma kvalitet som Philips Hue. Men prismässigt blir det billigare och man slipper ISE-modulen som ju kostar €16 per lampa också om man fyller upp den.StockholmM skrev:
Ett par hundralappar. Googla Dali LED driver. Finns både lokalt och hos Ali.
Om varje sådan spot du länkar till blir en Hue-enhet, och en ISE-modul (jag tror du menar ISE) tar 25 enheter så blir den ju snabbt full. Känner jag ISE rätt kostar den där Hue-bryggan uppåt 500 EUR. Jämför det med en Dali-gateway som kostar ungefär lika mycket, men kan hantera 64 enheter. Och då räknas varje driver som en enhet, dvs en driver med 10 spottar blir fortfarande bara 1 enhet av 64. Medan i Hue-fallet blir 10 spottar 10 enheter av 25.
Har inte läst på om Dali och LED-armaturer med reglerbar vitljustemperatur. Skulle förvåna mig om det inte finns en lösning.
Jag tog bort bilden för att jag insåg precis det du säger att jag hade blandat ihop det som ligger i centralen och sensorer, du var för snabb. Men jag fick en bra rubber-ducking-moment så tack för det!StockholmM skrev:
Nu tänker du snett. Det där är 79 aktorutgångar. Om du tar 12-portars aktorer blir det 7 KNX-deltagare (av 64).
Och har du verkligen 17 fönstersmygar som du vill separatreglera? Med hue blir varje spott en deltagare, ja, men inte med Dali och KNX. (Och även med Hue så är det ju din Hue-brygga, med 25 enheter, som är 1 st KNX-deltagare.)
Självklart ska man dra några separata linjer rent fysiskt, ja, Dem kopplar man ihop i centralen till den dag man når upp i 64 och behöver separera dem.
Philips tillverkar också sina grejer i Kina. Men visst, köp i Tyskland med varumärke för det dubbla istället om du är tryggare med det. Det blir ändå billigare, eftersom du kan driva många spottar med samma drivdon.L Lini skrev:
StockholmM skrev:
Fair enough. Dali vinner prisfighten, helt klart. Här har jag som sagt inte bestämt mig helt hur jag gör än. En sak som påverkar lite är att jag har 10 RGB Hue lampor hemma som jag köpte billigt av någon som ledsnat så det är en enkel väg expandera. Tack för input iallafall, gör att jag kan göra ett mer kvalificerat val.
Missförstå mig inte. Jag tycker du gör rätt som satsar på Hue. Men du bad om argumenten för Dali, och då fick du dem.L Lini skrev:Fair enough. Dali vinner prisfighten, helt klart. Här har jag som sagt inte bestämt mig helt hur jag gör än. En sak som påverkar lite är att jag har 10 RGB Hue lampor hemma som jag köpte billigt av någon som ledsnat så det är en enkel väg expandera. Tack för input iallafall, gör att jag kan göra ett mer kvalificerat val.
Den där disco-appen kommer mina barn också gilla. Vad heter den?
Ännu en sak jag tänkt snett, givetvis drar man många bussledningar och kopplar ihop dem i centralen men till samma PSU. Vet inte varför det inte slog mig, jag tänkte automatiskt 1 diskret ledning ger 1 egen PSU. Blev plötsligt onödigt med det här monstret:StockholmM skrev:
Nu tänker du snett. Det där är 79 aktorutgångar. Om du tar 12-portars aktorer blir det 7 KNX-deltagare (av 64).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Lini. Det är KNX du ska satsa på om du vill ha automation i hemmet. Har du bara kanalisationen och kablarna dragna i huset går det ju att byta ut styrsystemet efter en 20-30 år om Knx försvinner.L Lini skrev:Jag håller på och bygger hus och har fått ett pris på bygget/ihopsättning av modulerna från en byggare. I detta pris ingår installation och material för ett klassiskt elsystem (som jag för övrigt har specifikationen för).
Nu har jag redan från början varit ute efter en smart-home/home-automation lösning och har därmed haft en diskussion med elektrikern om vad det innebär (huset är från Eksjöhus och tydligen kan man inte få pris på en smart-home lösning direkt utan man får först mellanlanda på en klassisk och efter det byta). Det kniviga med det upplägget är att eftersom jag inte har specifik information om vad de olika delarna kostar i den klassiska ellösningen (är faktiskt osäker på om jag ens har en klumpsumma för bara el-delen) så är det svårt veta om jag får en fair deal när vi nu skall börja ta bort och lägga till saker i den.
Jag har sagt jag vill ha en KNX-lösning istället med centraliserad styrning (en central med alla aktorer alltså). Dragningen blir ett stjärnnät med egen 230v kabel från centralen till allt, 4 lampor i köket blir alltså 4 egna trådar fram och tillbaka + en busstråd som bara går till sensorerna. Jag frågade hur vi hanterar det att jag nu inte behöver alla brytare som ingår i det jag köpt (är bara brytare, ingen dimmer alls). Han sade att de brukar kvitta den extra dragning som KNX kräver mot brytarkostnaden (observera att jag bara snackar om 230v kabeln nu, busskabeln för sensorerna kostar extra). Är detta en fair deal eller "tjänar" elektrikern mycket mer på det här än jag gör?
Jag kan köpa att det blir mer dragning totalt sett eftersom man nu måste köra point-to-point överallt istället för att kunna koppla en del i serie. De brytare som ingår är även ganska billiga (ca 50st ABB Jussi) så de representerar inte så mycket pengar. Samtidigt så borde väl delar av dragningen bli billigare då man inte behöver använda lika många ledare i delar av installationen då inget är i serie och man slipper mycket av spaghettin som uppstår vid trapp/kors/kronomkopplare.
Elektrikern ger generellt ett kompetent intryck och jag tror inte han vill skinna mig men han vill ju tjäna pengar och kvittningar samt olika fastprisupplägg är ju sällan riggade till konsumentens fördel. Den konkreta frågan blir alltså, är det byte han föreslår ganska fair eller har han en stor uppsida i det (att jag skulle tjäna mycket på det ser jag som uteslutet)?
Kan tillägga att han är ok med, han rekommenderade faktiskt nästan, att jag köper KNX-sakerna själv från tyskland då han inte kan konkurrera med priset vilket jag ser som positivt för mig (eller kanske mer beror på att han tröttnat försvara det pris han måste ta ut för att tjäna en enda krona). Insåg precis jag måste checka vad som gäller garanti-mässigt i.o.m det, vill ju inte att jag går från en situation där han garanterar kvaliteten för den klassiska lösningen men friskriver sig i.o.m att jag köper saker själv....
Priset för en normal installation med vanlig el brukar ligga på ca 80-100.000:- + moms.
När man installerar ett styrsystem vill man ju ha lite mer funktioner än det vanliga "standard" Då brukar det dra iväg med dels tid och produkter. Så räkna med ca 250 - 300.000:- så har du fått med det mesta. Väljer du armaturer med Dali kan du få till en billig dimmerstyrning.
En Daligateway kan styra 16 belysningsgrupper och 16 singelarmaturer. Det blir en mindre centralkapsling då. Köpa material ifrån Tyskland fungerar väl bra, men då får du hantera reklamationerna själv. Har du datavana finns det en ny programvara som heter ETS inside som är drag and drop samt att den lägger upp gruppadresser själv. Vad du än väljer, installera ett system som är ett öppet system där du kan blanda fabrikat, då finns det alltid produkter att få tag på även om en tillverkare försvinner.
Tänker nästan precis som du uppmanar mig göra. Dali är ett frågetecken än, inte för att det är dåligt men för att jag ser en del fördelar med Hue (speciellt framöver).P Peter_JP skrev:Hej Lini. Det är KNX du ska satsa på om du vill ha automation i hemmet. Har du bara kanalisationen och kablarna dragna i huset går det ju att byta ut styrsystemet efter en 20-30 år om Knx försvinner.
Priset för en normal installation med vanlig el brukar ligga på ca 80-100.000:- + moms.
När man installerar ett styrsystem vill man ju ha lite mer funktioner än det vanliga "standard" Då brukar det dra iväg med dels tid och produkter. Så räkna med ca 250 - 300.000:- så har du fått med det mesta. Väljer du armaturer med Dali kan du få till en billig dimmerstyrning.
En Daligateway kan styra 16 belysningsgrupper och 16 singelarmaturer. Det blir en mindre centralkapsling då. Köpa material ifrån Tyskland fungerar väl bra, men då får du hantera reklamationerna själv. Har du datavana finns det en ny programvara som heter ETS inside som är drag and drop samt att den lägger upp gruppadresser själv. Vad du än väljer, installera ett system som är ett öppet system där du kan blanda fabrikat, då finns det alltid produkter att få tag på även om en tillverkare försvinner.
Och jag uppskattar du argumenterar mot, jag skall göra det bästa valet och då behöver man ju se alla sidor.StockholmM skrev:
Eibmarkt är inte alltid så bra på att beskriva sina produkter, men jag är inte säker på att det där monstret innehåller några linjekopplare. Jag gissar att den bara levererar kraft. (Men jag kan ha fel).L Lini skrev:
Den här bilden från Walltin är en pedagogisk beskrivning av linjestrukturen:
http://www.walltin.se/wp-content/uploads/2013/08/Walltin_Applications_7.pdf
Men som sagt, du klarar dig ett bra tag med en linje och en PSU (och därmed ingen linjekopplare).
Nej den innehåller ingen linjekopplare så jag hade fått köpa en sån per linje jag ville aktivera. Och som du säger, där går kostnaden ner ytterligare.StockholmM skrev:
Eibmarkt är inte alltid så bra på att beskriva sina produkter, men jag är inte säker på att det där monstret innehåller några linjekopplare. Jag gissar att den bara levererar kraft. (Men jag kan ha fel).
Den här bilden från Walltin är en pedagogisk beskrivning av linjestrukturen:
[länk]
Men som sagt, du klarar dig ett bra tag med en linje och en PSU (och därmed ingen linjekopplare).