6 822 läst · 80 svar
7k läst
80 svar
Detaljplan, ändra del av
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Det är ett befintligt hus (#1). PBL gäller väl i alla kommuner så vitt jag vet vilket innebär bygglov för ändrad användning för att undvika sanktionavgifter. Här kommer problemet när du skall fylla i blanketten för adressändring och föklara varför du flyttar. Då kommer ett brev med uppgift att du inte får bo där permanent då planen är för fritidsboende.BirgitS skrev:
Som sagt vi vet inte vad som gäller på Åland. Så vitt jag har sett i tråden är det först nu som det framkommer att det gäller en fastighet utan byggnad.
I Sverige är det i vissa kommuner ett stort problem (vatten, avlopp) att många flyttar in permanent i befintliga fritidshus. Det är inget problem att göra det och det krävs inte att de befintliga husen görs om för att uppfylla nuvarande PBL, lika lite som när man köper ett gammalt hus avsett för permanentboende. Det är troligt att det förekommer att folk köper mark, uppger för kommunen att det är för fritidshus och bygger ett hus som inte uppfyller PBL samt därefter flyttar in i det permanent, men inte heller detta kan kommunen eller staten göra något åt. Däremot om man sen blir rörelsehandikappad och behöver en anpassad bostad kanske det kan bli problem för en själv.
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Inte att mantalskriva sig där heller? Det är skillnad på bo och ha permanent adress. Som tuggats ovan i 45 svar. I så fall kommer kraven bara när du vill söka b-lov för ändring, och om oturen är framme sanktionsavgifter kanske motsv 2 basbelopp.BirgitS skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Jo då, men var har du dina "fakta"?S seniorkonsult skrev:
Verkligheten känner jag väl till, har bott i den hela livet.
Och har, som jag skrivit, varit mantalsskriven på en sommarstugeadress utan problem, så jag vet vad som gäller.
Och det som gäller för mig och min fru gäller förmodligen för de flesta här i vårt land.
Men du vägrar ju kategoriskt att visa vilka "sidor" som du anser stödja dina påståenden.
Så kom igen nu, lägg upp länkar till de webbsidor du menar stödjer din uppfattning,
eller lägg in riktiga citat från dem, naturligtvis med källhänvisning.
Och märk väl, vi är nu i Sverige, så vilka förhållanden som gäller på t.ex. Åland ser jag som helt ointressant i sammanhanget.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Det förefaller vara mer komplicerat i Finland än i Sverige. Regeringen hade 2015 avsikt att förenkla reglerna, då jag är Stockholmare så har jag ingen anledning att rota mer i saken.
https://www.google.se/amp/s/svenska.yle.fi/amp/7-949933
Med andra ord - det är inte lika enkelt som i Sverige. TS får helt enkelt vända sig till forum som kan Finska lagen bättre än vi kan. Sen ett tips, skriv redan i trådstarten att det gäller Åland så får du bättre svar...
https://www.google.se/amp/s/svenska.yle.fi/amp/7-949933
Med andra ord - det är inte lika enkelt som i Sverige. TS får helt enkelt vända sig till forum som kan Finska lagen bättre än vi kan. Sen ett tips, skriv redan i trådstarten att det gäller Åland så får du bättre svar...
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Fel. BBR och PBL gäller inkl planbestämmelser likväl I Sverige som i Finland. Vi talar fortfarande inte om att bo utan att mantalsskriva sig på ett ställe där planbestämmelser avser fritidshus och ändrad användning kräver bygglov..BirgitS skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
I Sverige är detta som sagt inte ett problem, huruvida det är det på Åland och i övriga Finland vet jag inte, men att gissa sig till att det var det frågan gällde gick inte på något rimligt vis utifrån det du skrev i tråden fram till att du länkade till prospektet. Vill du ha svar på dina frågor är det lämpligt att ge så mycket relevant info man kan om sakförhållandena.
Skillnaden på krav för fritidshus och permanentboende är lite intressant. Det finns som du konstaterar vissa lättnadsregler för byggande av fritidshus i PBL, men mig veterligen kan man (som andra redan sagt) i Sverige fritt skriva sig på något som dittills klassats som fritidsboende. Det är inte heller någon skatteskillnad på dessa fastighetstyper, varför Skatteverket inte längre skiljer på dem. Däremot finns vissa andra skillnader, som att man inte behöver sota lika ofta i fritidshus.
Menar du för övrigt att svenska och finska PBL är identiska? Innebär det att ni har Attefallshus också? Att det finns en samordning mellan lagarna kan jag förstå, men helt lika? Det kan väl ändå inte stämma.
Skillnaden på krav för fritidshus och permanentboende är lite intressant. Det finns som du konstaterar vissa lättnadsregler för byggande av fritidshus i PBL, men mig veterligen kan man (som andra redan sagt) i Sverige fritt skriva sig på något som dittills klassats som fritidsboende. Det är inte heller någon skatteskillnad på dessa fastighetstyper, varför Skatteverket inte längre skiljer på dem. Däremot finns vissa andra skillnader, som att man inte behöver sota lika ofta i fritidshus.
Menar du för övrigt att svenska och finska PBL är identiska? Innebär det att ni har Attefallshus också? Att det finns en samordning mellan lagarna kan jag förstå, men helt lika? Det kan väl ändå inte stämma.
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
De sakförhållanden jag skrev i #1 och #2 är precis det som står i planbestämmelserna och som jag nu tjatat om i inlägg efter inlägg. Förstår inte varför det ska vara så svårt att läsa det jag hänvisat till i inläggen. Finland följer i princip svenska PBL. Attefallshus och likaså friggebodar.Nötegårdsgubben skrev:
I Sverige är detta som sagt inte ett problem, huruvida det är det på Åland och i övriga Finland vet jag inte, men att gissa sig till att det var det frågan gällde gick inte på något rimligt vis utifrån det du skrev i tråden fram till att du länkade till prospektet. Vill du ha svar på dina frågor är det lämpligt att ge så mycket relevant info man kan om sakförhållandena.
Fastighetstyper har inget med min fråga att göra.
Problemet uppkommer när du vill söka bygglov för något, då kommer antagligen alla vanliga krav som tillägg.
Redigerat:
Skogsägare
· 16 843 inlägg
En snabb googling visar att detta inte stämmer.S seniorkonsult skrev:
Jo... Om vi ser fritidsfastigheter och fastigheter för permanentboende som olika saker gör de det. Och det är väl strängt taget själva kärnan i din fråga, hur klassar man om fastigheten så att man kan skriva sig på den.S seniorkonsult skrev:
Så kan det mycket väl vara i Sverige också, men det handlar inte primärt om fritidshus kontra permanentbostad utan om hur stor ombyggnad som planeras. Kort sagt, ju större ombyggnad desto större risk att fullt ut behöva anpassa byggnaden till nu gällande regler.S seniorkonsult skrev:
Beträffande att ingen läser det du hänvisar till, tja, det är nog mest att ingen tycker att det är relevant materia eller att hänvisningarna är så inprecisa att det inte går att hitta materialet utan större ansträngning.
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Jaha, så nu är det helt plötsligt viktigt hur man klassar fastigheten så man kan skriva sig på den? De flesta har ju sagt det är ingen skillnad. Det var inte taxeringen jag talade om. Varför frågar man om hänvisningar när man sedan tycker det är besvärligt att läsa? Själv tycker jag det är skitenkelt eftersom jag funnit mina svar där.Nötegårdsgubben skrev:
En snabb googling visar att detta inte stämmer.
Jo... Om vi ser fritidsfastigheter och fastigheter för permanentboende som olika saker gör de det. Och det är väl strängt taget själva kärnan i din fråga, hur klassar man om fastigheten så att man kan skriva sig på den.
Så kan det mycket väl vara i Sverige också, men det handlar inte primärt om fritidshus kontra permanentbostad utan om hur stor ombyggnad som planeras. Kort sagt, ju större ombyggnad desto större risk att fullt ut behöva anpassa byggnaden till nu gällande regler.
Beträffande att ingen läser det du hänvisar till, tja, det är nog mest att ingen tycker att det är relevant materia eller att hänvisningarna är så inprecisa att det inte går att hitta materialet utan större ansträngning.
PS. Vi får både bygga Attefallare och Friggebodar. F ö består Åland av 16 kommuner som var och en har lite egna bestämmelser.
Skogsägare
· 16 843 inlägg
I Sverige är det ingen skillnad på fritids- och permanentboenden avseende rätten att bosätta sig. Dock finns vissa andra skillnader och då du själv skrev om tillbyggnad berörde jag det. Det var kanske slarvigt av mig att kalla dem olika fastighetstyper, men man måste nog medvetet missförstå för att tycka att det jag skrev står i konflikt med några andra svar du fått.S seniorkonsult skrev:
Du hänvisar exempelvis till Skatteverkets webb utan närmare precisering eller länk. Det är inte en meningsfull hänvisning. En annan gång hänvisar du till en lista med byggsanktionsavgifter i Skövde. Att googla och hitta någon form av svar är förstås ”skitenkelt”, än mer så om relevans inte är en viktig parameter.S seniorkonsult skrev:
QUOTE="seniorkonsult, post: 2864557, member: 100653"]Vi får både bygga Attefallare och Friggebodar. F ö består Åland av 16 kommuner som var och en har lite egna bestämmelser.[/QUOTE]
Precis, ni har olika regler i varje kommun. I Sverige har vi en standardiserad nationell reglering. Då har man inte likadana regler.
Nej, du hänger inte med verkar det som. Om du är skriven på en plats men spenderar mer tid på en annan , vad gäller? Du bor kanske inte där permanent med andra ord! Hur många dagar per år får du bo där utan att myndighetena dömer det som permanent?