261 814 läst · 348 svar
262k läst
348 svar
Varför kör alla med OSB bakom gips?
Jag använde HoleInOne när jag byggde garaget, med OSB innanför allt gips.F fiskbuggaren skrev:Hole-in-ones funkar dåligt i osb och med essves osb-skruv drar skivan inte in i plåtregel om man inte lyckades få det stumt mot innan eftersom den av någon outgrundlig anledning är helgängad.
Om det är något jag ångrar så är det att jag kört osb i köket istället för plyfa. Att sätta upp saker i gammal enkelgips är hemskt.
Jag tycker de funkade som tänkt, eller om jag omedvetet kompenserade lite på höjden.
Medlem
· Stockholm
· 2 161 inlägg
Då var du nog bättre än jag på att kompensera. Problemet med osb är att hålsågen inte kan finjustera sin position när centrumborret hittar mottagaren eftersom varken hålsågen eller borren kan röra sig i sidled i osbn.FredrikR skrev:
Har jag inte stött på men jag har inte gjort så många väggar i mitt liv heller. Men jag skulle påstå att "jucka" lite med borrmaskinen räcker för att glida in hålet...F fiskbuggaren skrev:
Sorry blev många anspelningar men det är förhoppningsvis uppenbart vad jag menar på det seriösa planet..
Med dubbla lager OSB limmade och skruvade i varandra så blir väggarna så stumma att man får in skjutdörrar i dem utan att det bygger särskilt mycket. Dvs man sparar utrymme. Detta är min egen kosntruktion som jag fick övartala snickarna att prova (övertala länge) när jag byggde om hemma, men det fungerar kalas. Extremt stabilt. Mycket stabilare än väggen bredvid som är gips och enkel OSB men med reglar bakom.
En smidig lösning när man vill ha in skjutdörrar i existerande väggar. Jag har två stycken där vanliga dörrar inte fick plats. Om jag bygger ett nytt hus från grunden någon gång i framtiden så blir det många sådana dörrar...
En smidig lösning när man vill ha in skjutdörrar i existerande väggar. Jag har två stycken där vanliga dörrar inte fick plats. Om jag bygger ett nytt hus från grunden någon gång i framtiden så blir det många sådana dörrar...
En bekant backade i garagetsin Amerikanare med dörren öppen självklart tog dörrkanten i en skarv på väggen in i hallen for bildörren upp. Knuffade omkull en byrå där med en massa saker i och på. Frun var inte så glad . Själv bygger jag just nu Garage 370 kvm och det blir OSB överallt bakom gips. ska nu ut med offerter på OSB. lika köpa minst två pallar på en gång
Anders & Ming skrev:
En bekant backade i garagetsin Amerikanare med dörren öppen självklart tog dörrkanten i en skarv på väggen in i hallen for bildörren upp. Knuffade omkull en byrå där med en massa saker i och på. Frun var inte så glad . Själv bygger jag just nu Garage 370 kvm och det blir OSB överallt bakom gips. ska nu ut med offerter på OSB. lika köpa minst två pallar på en gång
Två pall lär inte räcka på 370 kvm..
Varför inte? Det blir 77m runt om det är kvadratiskt. En pall är 60skivor. Två pall skivor räcker med marginal.
Garaget är 22 m x9 m och 3,5 höga väggar + övervåning som kommer eftersom att bli klar
en fråga spånskiva kontra OSB vilken är starkast? Spånskivan kostar 73 kr och OSB 128 kr
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Skulle gissa att OSB är starkare om det är en sån där mjuk spånskiva
den spånskivan Bauhaus har 11 mm vet inte om den är mjuk
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Kollade bauhaus och såg en 10mm spånskiva. Det är i så fall golvspån och inte jättestabilt. Kör på OSB så blir det bra