Byggahus.se
037C954C-9538-49EB-8D48-5195D23DE69B.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3B5AF2C1-833A-4758-98E6-1969FACBA73E.jpeg
Skapa konto
1978CD18-3620-4A1F-AD9A-75CC67CF5F38.jpeg
Skapa konto
Hej.

Ber om ursäkt för okunskap men tänkte fråga om detta är ok? Och nu tänker jag inte på det estetiska utan om det är fel.

Vi har flertalet sprickor i garaget och på flera ställen syns frigoliten.

Vi har bott i snart ett år i vårt hus och garaget användas än så länge som förvaring så vi har aldrig kört in någon bil i garaget.

Tacksam för svar.

L
När ni köpte huset , framgick det att det fanns ett garage för bil eller sas det bara som förråd ,
stor skillnad i uttalandet och utfästelse från säljaren och mäklaren
Första bilden ser det ut som leca tittar fram , om du drar med handen över lite hårt släpper dom då och rullar upp , att även frigolit syns , tyder på snikenhet med betong ( mycket tunt lager ) ,
i garage ska det vara för att bära en bil min ca 7 cm betong och rutarmering
Undrar om dom inte har gjort det själva så billigt som möjligt och ingen armering
Tveksamt om ytskiktet kommer att hålla för en bil utan gå sönder ( smulas ) allra helst om bilen har dubbat
Klart felgjort på alla håll och kanter
Om ni tar en bräda och knackar på golvet , är det tunt så kommer det låta lite ihåligt , är det stumt som det ska vara , så stutsar brädan

Det där är rester av cellplast som blivit när man kapat till skivorna i botten, de händer att de flyter upp om man inte städat riktigt, i värsta fall kan man ju peta bort det med en skruvmejsel, hade det varit tunt med betong så hade armeringsjärnen synts långt före cellplasten.
10cm är väl det som de flesta kör som standard på tjockleken på betongen i både hus och garage.

Enstaka sprickor är inget direkt onormalt, det är väl mer mängden som kan angöra, jag fick med några sprickor i garaget, fyllde mina med fix innan jag la klinkers.

Frigoliten som syns tror jag bara är små bitar som flutit upp vid gjutning.
Men vad sprickorna beror på är svårt att säga, men tror inte det är ett problem.
Men som sagt, man skulle behöva mer info....

Staffans2000
Är det inte så att TS. Visar bilder på sin garagevägg av puts på frigolitvarianten?

L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det inte så att TS. Visar bilder på sin garagevägg av puts på frigolitvarianten?
Inte omöjligt , det talades om garage , och ingen bil inkörd ännu , tänkte då på golvet , men kan ha fel

Eftersom det ser ut som om det ligger lite skräp och gruskorn på sista bilden så antar jag att det är just ett golv :)

Det är golvet, det är ett garage men vi har det just nu som förråd pga hmm ja lathet.

Det jag menade var att vi kan omöjligt ha åstadkommit detta själva eftersom vi inte har kört in bilen, bara cyklar. Det borde golvet hålla för.

Betongen krymper lite när den torkar, så det är inte ovanligt med någon/några enstaka sprickor. Frågan är, som sagt var, hur många det är.

P Pumba skrev:
Det där är rester av cellplast som blivit när man kapat till skivorna i botten, de händer att de flyter upp om man inte städat riktigt, i värsta fall kan man ju peta bort det med en skruvmejsel, hade det varit tunt med betong så hade armeringsjärnen synts långt före cellplasten.
10cm är väl det som de flesta kör som standard på tjockleken på betongen i både hus och garage.

Enstaka sprickor är inget direkt onormalt, det är väl mer mängden som kan angöra, jag fick med några sprickor i garaget, fyllde mina med fix innan jag la klinkers.
Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.