7 336 läst · 23 svar
7k läst
23 svar
När behöver man åtgärda en köldbrygga?
Sida 1 av 2
När det är omöjligt att upptäcka. Jag tror inte att fotografering med värmekamera förväntas.
Men sannolikheten att det berättigar till ersättning är nog låg. Då ska det vara ett allvarligt fel.
Men sannolikheten att det berättigar till ersättning är nog låg. Då ska det vara ett allvarligt fel.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Det är nog näst intill omöjligt att bygga helt utan köldbryggor.
Vad föranleder frågan?
Vad föranleder frågan?
Jag skulle tro, och jag vill betona att detta är just en vag teori på sin höjd, att du aldrig får en köldbrygga som sådan till ett dolt fel. Om den orsakar skador, t.ex kondens i väggen med mögelpåväxt som följd kanske du har något att hämta, annars tror jag att det bara är att glömma.
Orsakar köldbryggorna något problem?
Sen är frågan också om du hade bjudit mindre för huset om du känt till dessa förhållanden.
Sen är frågan också om du hade bjudit mindre för huset om du känt till dessa förhållanden.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Varför skulle det inte vara dolt? Det är knappast något som är lätt att hitta.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Köldbryggor är nästan alltid en konsekvens av ett byggsätt och inget fel.
Frågan var väl snarare om det är dolt. Men om det är förväntat är det ju inte dolt.
Redigerat:
Jag är inne på detta för egen del också, dvs att minska energiförlust och även förebygga åtgärda problem pga köldbryggornatommib skrev:
Jag skulle tro, och jag vill betona att detta är just en vag teori på sin höjd, att du aldrig får en köldbrygga som sådan till ett dolt fel. Om den orsakar skador, t.ex kondens i väggen med mögelpåväxt som följd kanske du har något att hämta, annars tror jag att det bara är att glömma.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag tror inte man generellt kan säga att en köldbrygga aldrig är ett dolt fel. Men det finns ju en oändlig mängd faktorer som spelar in.
Men om vi exempelvis tänker oss ett hus färdigbyggt 2016, och där du med termokamera upptäcker att isolering verkar saknas helt i en hel vägg.
Om vi då antar att det inte finns något synligt som indikerar att det kan vara fel på detta. Ja då skulle jag kunna tänka mig att det borde finnas anledning att hävda dolt fel.
Skulle du upptäcka att isolering saknas helt i en vägg från 1950, i övrigt samma förutsättningar, så är jag inte lika optimistisk över utgången om du vill hävda dolt fel.
Och sedan finns ju alla tänkbara mellannivåer. Skulle ex. värmekamera visa att isoleringen har sjunkit ihop på huset från 2016, så att det finns en 10cm glipa i överkant på alla väggarna, så skulle jag nog gissa att det kan vara värt att hävda dolt fel, finns det ngn. enstaka mindre glipa, så bör man nog räkna med "shit happens".
Men om vi exempelvis tänker oss ett hus färdigbyggt 2016, och där du med termokamera upptäcker att isolering verkar saknas helt i en hel vägg.
Om vi då antar att det inte finns något synligt som indikerar att det kan vara fel på detta. Ja då skulle jag kunna tänka mig att det borde finnas anledning att hävda dolt fel.
Skulle du upptäcka att isolering saknas helt i en vägg från 1950, i övrigt samma förutsättningar, så är jag inte lika optimistisk över utgången om du vill hävda dolt fel.
Och sedan finns ju alla tänkbara mellannivåer. Skulle ex. värmekamera visa att isoleringen har sjunkit ihop på huset från 2016, så att det finns en 10cm glipa i överkant på alla väggarna, så skulle jag nog gissa att det kan vara värt att hävda dolt fel, finns det ngn. enstaka mindre glipa, så bör man nog räkna med "shit happens".
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Energideklarationerna är luriga.Sm00th skrev:
Från den totala elanvändningen räknas bor s.k. fastighetsel, hushållsel och, tror jag, el för varmvattenberedning.
Allt beräknat lite schematiskt.
Fast nästan all förbrukad energi bidrar till uppvärmningen, undantag utelampor.
Så skillnaden mellan förbrukade 31.000 och beeräknade 21.000 kWh kan bero på vad som räknas med som uppvärmning.