Byggahus.se
Slangklämma använder man att fästa slangen med vad annars ? Jag föredrar nån typ av miniklämma tycker dom funkar bättre på veka slangar.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Undrar vem de säljer denna till då:
[bild]
[länk]
Slangklämman används till att fästa slangen på t.ex en sådan här: 845-83-vergngslang-rr8mm-8mm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att du inte kan trä slangen direkt på röret beror nog på att röret har en slät yta vilket gör att slangen kan glida av.

R roli skrev:
Att du inte kan trä slangen direkt på röret beror nog på att röret har en slät yta vilket gör att slangen kan glida av.
Det kan den ju inte göra om jag drar år slangklämma lite lagom.

Håller med om att det är konstigt att det inte är ok trä slangen direkt på röret blir ju 1 skarv extra med slanganslutning och fler skarvar större risk för läckage.

Borde man inte kunna ha ett tjockare rör genom fasaden och sen dra slang genom röret direkt från flaskan till spisen?

holetaker holetaker skrev:
Borde man inte kunna ha ett tjockare rör genom fasaden och sen dra slang genom röret direkt från flaskan till spisen?
Fast då får du denna känsliga skarv, med dess potentiella risker, inne i bostaden i stället för utanför.

Normalt har man ju slang kopplad mot slangnippel och sen rör och en ny slangnippel och slang till spisen och då har man rätt många skarvar. Har för mig det finns nån regel hur lång slang man får ha men kommer inte ihåg.

Har för mig att det är max 1 m slang som man får ha. Var ett tag sedan jag läste "reglerna". De kan ju dessutom ha ändrats sedan vi installerade vår gashäll.....

Här finns lite uppgifter på hur lång slang man får ha på olika platser i en gasolinstallation: http://www.fogas.se/installationsmaterial/gasolslang.html

Där visas också att man aldrig får ansluta en slang på en slät yta, dock ingen hänvisning...
och att det är förbjudet att dra slang genom en yttervägg, där gäller rör.

S smurfen72 skrev:
Normalt har man ju slang kopplad mot slangnippel och sen rör och en ny slangnippel och slang till spisen och då har man rätt många skarvar. Har för mig det finns nån regel hur lång slang man får ha men kommer inte ihåg.
Det är ju exakt så här man normalt kopplar det. Man måste ha slang till både flaskan och till spisen. Sen måste du ha rör genom väggen så du torskar hursomhelst på en massa skarvar

Det var ju det jag skrev att det var normal inkoppling. Med slang hela vägen med rör utanpå genom väggen blir det mindre skarvar och bör bli säkrare men är inte godkänt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.