Byggahus.se
Fick idag en diskmaskin installerad. Vatten drogs från källaren just under. Jag trodde det skulle gå rör i rör genom golvet, men extraröret slutar just innan det går upp genom taket i källaren. Är det korrekt gjort?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja nog skulle jag vilja ha höljet igenom också..

Jarlingar Jarlingar skrev:
Nja nog skulle jag vilja ha höljet igenom också..
Är du säker?

Krilleman
Nej, skyddsröret ska ju självklart gå ända upp lagom högt under kopplingarna till blandaren!

Observera namnet: Skyddsrör!

Tex:

Edit:
Diskmaskin ska ju dessutom ha avstängning ovan bänk!
Installerades det?

Krilleman krilleman_215 skrev:
Nej, skyddsröret ska ju självklart gå ända upp lagom högt under kopplingarna till blandaren!

Observera namnet: Skyddsrör!

Tex:
[bild]

Edit:
Diskmaskin ska ju dessutom ha avstängning ovan bänk!
Installerades det?
Ja, avstängning finns.

Krilleman
Avstängning ovan bänk? Just ovan bänk är försäkringsmässigt viktigt!

Krilleman krilleman_215 skrev:
Avstängning ovan bänk? Just ovan bänk är försäkringsmässigt viktigt!
Nån modern variant med batteridriven fjärravstängning. Måste jag be honom göra om det här alltså?

Han hävdar att det får vara så här, eftersom det inte är något våtrum. Vad ska jag tro om det?

E erikssonkarin skrev:
Han hävdar att det får vara så här, eftersom det inte är något våtrum. Vad ska jag tro om det?
Eftersom det inte är ett våtrum så är det än viktigare att låta skyddsröret följa med upp.

Staffans2000
Fråga honom varför han har ytterslang överhuvudtaget om den ändå inte behövs.
Det är i passager där det kan skava som skyddsröret verkligen gör nytta.
Sätter en femma på att han borrat ett för litet hål, så att skyddsröret inte fick plats.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fråga honom varför han har ytterslang överhuvudtaget om den ändå inte behövs.
Det är i passager där det kan skava som skyddsröret verkligen gör nytta.
Sätter en femma på att han borrat ett för litet hål, så att skyddsröret inte fick plats.

Staffan
Det var vi som förberett hålet, men han säger först nu att det är för litet Hur stor är risken för skada?

Kan ju inte vara så svårt att koppla isär, borra större och koppla ihop igen?

Som tillägg till krilleman_215s bild så skall rören dessutom klamras strax under och över kopplingarna om blandaren har kopparrör. Annars bara klamring under kopplingarna.
Jag hittar just nu inget i Säker Vattens anvisningar som säger att det måste gå upp, men man gör ju inte så som det är gjort.

-RB- -RB- skrev:
Som tillägg till krilleman_215s bild så skall rören dessutom klamras strax under och över kopplingarna om blandaren har kopparrör. Annars bara klamring under kopplingarna.
Jag hittar just nu inget i Säker Vattens anvisningar som säger att det måste gå upp, men man gör ju inte så som det är gjort.
Å vad jag blir trött på hantverkare ibland. Extraröret några meter i källaren gör ju ingen glad.

...och var kommer svep eller konsol på ditt avloppsrör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.