Fick idag en diskmaskin installerad. Vatten drogs från källaren just under. Jag trodde det skulle gå rör i rör genom golvet, men extraröret slutar just innan det går upp genom taket i källaren. Är det korrekt gjort?

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Nej, skyddsröret ska ju självklart gå ända upp lagom högt under kopplingarna till blandaren!
Observera namnet: Skyddsrör!
Tex:

Edit:
Diskmaskin ska ju dessutom ha avstängning ovan bänk!
Installerades det?
Observera namnet: Skyddsrör!
Tex:

Edit:
Diskmaskin ska ju dessutom ha avstängning ovan bänk!
Installerades det?
Han hävdar att det får vara så här, eftersom det inte är något våtrum. Vad ska jag tro om det?
Fråga honom varför han har ytterslang överhuvudtaget om den ändå inte behövs.
Det är i passager där det kan skava som skyddsröret verkligen gör nytta.
Sätter en femma på att han borrat ett för litet hål, så att skyddsröret inte fick plats.
Staffan
Det är i passager där det kan skava som skyddsröret verkligen gör nytta.
Sätter en femma på att han borrat ett för litet hål, så att skyddsröret inte fick plats.
Staffan
Det var vi som förberett hålet, men han säger först nu att det är för litet Hur stor är risken för skada?Staffan2000 skrev:
Kan ju inte vara så svårt att koppla isär, borra större och koppla ihop igen?
Som tillägg till krilleman_215s bild så skall rören dessutom klamras strax under och över kopplingarna om blandaren har kopparrör. Annars bara klamring under kopplingarna.
Jag hittar just nu inget i Säker Vattens anvisningar som säger att det måste gå upp, men man gör ju inte så som det är gjort.
Jag hittar just nu inget i Säker Vattens anvisningar som säger att det måste gå upp, men man gör ju inte så som det är gjort.
Å vad jag blir trött på hantverkare ibland. Extraröret några meter i källaren gör ju ingen glad.-RB- skrev: