11 890 läst · 29 svar
12k läst
29 svar
Hantverkare som gjort dåligt jobb, vad kan jag göra?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag fick gjort en stenläggning i somras som det varit en del problem med
(se tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/felmarginal-pa-marksten-opalitlig-hantverkare.296913/)
I Augusti hörde jag av mig till han som gjort det och han har både lovat det ena och det andra men inget händer.
Jag bifogar här under våran mailkonversation så får ni se vilka otroliga valser han drar.
Min fråga är: Kan jag göra något, isf vad? Det är ju rätt tydligt att han är full av sk*t.
JAG:
Den 14 augusti 2017 08:31
"Hej Anders, din favoritkund i Drag här.
Dåliga nyheter. En stor del av plattorna rör på sig när man går på dem. Hur löser vi detta?"
HV:
14 aug. 2017 kl. 20:27
"Hej!
Det låter märkligt att dom rör på sig. Men självklart kommer vi upp o åtgärdar problemen. Mina 4 stenläggare är hemma i polen på semester. Dom är tillbaka om 3 veckor. Skulle det vara ok om vi kan höras någon vecka innan dess o bestämma tid o dag ?"
JAG:
Den 6 september 2017 15:26
"Nu får jag varken svar på telefon eller sms så får prova här.
När kommer du ut till oss?"
HV:
6 sep. 2017 kl. 17:54
"Jag är sjukskriven och kommer att opereras. Jag kommer att få lägga ner min firma då jag eventuellt inte kommer att kunna återkomma till att kunna arbeta igen.
Detta är inget jag önskat, men som ni förhoppningsvis förstår så kan jag inte jobba. Jag har sjukintyg om ni tvivlar på mitt ord.
Ni kan vända er till lars som var med och började lägga stenarna på 0480-XXXXX"
JAG:
Den 6 september 2017 18:35
"Oj! Vad tråkigt för dig. Får hoppas du repar dig bra.
Du kan bifoga kopia på sjukintyget här på mail."
HV:
6 sep. 2017 kl. 19:51
"Jag skickar det via brev till dig"
JAG:
Den 16 september 2017 11:34
"Det kom inget brev denna veckan?"
HV:
17 sep. 2017 kl. 08:29
"Jag postade brevet. Då har posten slarvat bort det. Jag får be läkaren skriva ut ett nytt o skicka till dig. För jag skickade mitt sjukintyg till försäkringskassan.
Men jag ska fråga lasse om han kan tänka sig o åka ut o titta på dom lösa stenarna. Jag återkommer när jag fått tag i honom"
JAG:
Den 20 sep. 2017 1:26 em
"Har du fått läkaren att skicka ett intyg?
Vad sa Lasse?"
HV:
21 sep. 2017 kl. 06:22
"Jag ska på återbesök den 30/9 till läkaren. Då får jag läkarintyet och så får jag ett nytt . Du lär förmodligenfå min konkursansökan i handen då också.
Lasse kommer i början på nästa vecka sa han ' det lär bli på kvällstid. Jag följer med o hjälper honom. Han kunde inte säga exakt vilken dag . Men vi ringer någon dag innan"
JAG:
Den 21 sep. 2017 9:57
"Men du jobbar ju inte? Du är ju sjukskriven?"
HV:
21 sep. 2017 kl. 10:28
"Sjukskriven halvtid nu. Är utbränd enligt läkaren. Jag får bara göra lättare jobb tillsvidare. Jag vill ju hjälpa er innan jag lägger ner firman. Pratade med Lasse idag igen. Och han hjälper till som jag sa"
JAG:
Den 21 sep. 2017 10:44
"Skulle du inte opereras? Det sa du innan. "
HV:
21 sep. 2017 kl. 11:01
"Jag ska opereras . Det kommer jag att göra i oktoberFör vad tänker jag inte uppge för dig..
Du får se mitt läkarintyg sen är det bra. Vi kommer att hjälpa dig med att återställa dom lösa stenarna som sagt.
Vi hör av oss någon dag innan vi kommer"
JAG:
"Den 29 september 2017 10:25
Blev inte mycket besök denna veckan?
Varför kan du inte skicka ut någon av dina fyra stenläggare?"
HV:
29 sep. 2017 kl. 17:46
"Lars åkte utomlands i måndags, han tog en restresa. Utan att han sa till mig om det. Han vill inte komma och titta på stenläggningen skulle jag hälsa
Dom andra 4 stenläggarna har jag sagt upp, frågade om dom ändå skulle vilja åka upp o titta på stenläggningen, men dom är inte heller intresserade.
Jag ska be en annan stenläggare, micke som varit stenläggare i 20 år, att han följer med nästa vecka o tittar på vad som behöver göras.
Jag följer med honom och hjälper till, trots att jag avvecklar firman.
Jag vet inte vilken dag det blir, men det blir efter 16- tiden . Jag hör av mig någon dag innan till dig"
JAG:
Den 29 september 2017 19:04
"Ok. Låter helt rimligt. Glöm inte få sjukintyget hos läkaren imorgon... på en lördag..."
HV:
Den 4 okt. 2017 7:22
"Han kan ev på lördag eftermiddag, vid 15- tiden. Han skulle höra av sig till mig i morgon när han vet säkert"
HV:
Den 7 okt 2017 8:44
"Micke hinner inte hem till eftermiddag och kolla på stenarna skulle jag hälsa.
Han är o jobbar. Men han kommer i veckan om ni är hemma då?"
Jag fick gjort en stenläggning i somras som det varit en del problem med
(se tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/felmarginal-pa-marksten-opalitlig-hantverkare.296913/)
I Augusti hörde jag av mig till han som gjort det och han har både lovat det ena och det andra men inget händer.
Jag bifogar här under våran mailkonversation så får ni se vilka otroliga valser han drar.
Min fråga är: Kan jag göra något, isf vad? Det är ju rätt tydligt att han är full av sk*t.
JAG:
Den 14 augusti 2017 08:31
"Hej Anders, din favoritkund i Drag här.
Dåliga nyheter. En stor del av plattorna rör på sig när man går på dem. Hur löser vi detta?"
HV:
14 aug. 2017 kl. 20:27
"Hej!
Det låter märkligt att dom rör på sig. Men självklart kommer vi upp o åtgärdar problemen. Mina 4 stenläggare är hemma i polen på semester. Dom är tillbaka om 3 veckor. Skulle det vara ok om vi kan höras någon vecka innan dess o bestämma tid o dag ?"
JAG:
Den 6 september 2017 15:26
"Nu får jag varken svar på telefon eller sms så får prova här.
När kommer du ut till oss?"
HV:
6 sep. 2017 kl. 17:54
"Jag är sjukskriven och kommer att opereras. Jag kommer att få lägga ner min firma då jag eventuellt inte kommer att kunna återkomma till att kunna arbeta igen.
Detta är inget jag önskat, men som ni förhoppningsvis förstår så kan jag inte jobba. Jag har sjukintyg om ni tvivlar på mitt ord.
Ni kan vända er till lars som var med och började lägga stenarna på 0480-XXXXX"
JAG:
Den 6 september 2017 18:35
"Oj! Vad tråkigt för dig. Får hoppas du repar dig bra.
Du kan bifoga kopia på sjukintyget här på mail."
HV:
6 sep. 2017 kl. 19:51
"Jag skickar det via brev till dig"
JAG:
Den 16 september 2017 11:34
"Det kom inget brev denna veckan?"
HV:
17 sep. 2017 kl. 08:29
"Jag postade brevet. Då har posten slarvat bort det. Jag får be läkaren skriva ut ett nytt o skicka till dig. För jag skickade mitt sjukintyg till försäkringskassan.
Men jag ska fråga lasse om han kan tänka sig o åka ut o titta på dom lösa stenarna. Jag återkommer när jag fått tag i honom"
JAG:
Den 20 sep. 2017 1:26 em
"Har du fått läkaren att skicka ett intyg?
Vad sa Lasse?"
HV:
21 sep. 2017 kl. 06:22
"Jag ska på återbesök den 30/9 till läkaren. Då får jag läkarintyet och så får jag ett nytt . Du lär förmodligenfå min konkursansökan i handen då också.
Lasse kommer i början på nästa vecka sa han ' det lär bli på kvällstid. Jag följer med o hjälper honom. Han kunde inte säga exakt vilken dag . Men vi ringer någon dag innan"
JAG:
Den 21 sep. 2017 9:57
"Men du jobbar ju inte? Du är ju sjukskriven?"
HV:
21 sep. 2017 kl. 10:28
"Sjukskriven halvtid nu. Är utbränd enligt läkaren. Jag får bara göra lättare jobb tillsvidare. Jag vill ju hjälpa er innan jag lägger ner firman. Pratade med Lasse idag igen. Och han hjälper till som jag sa"
JAG:
Den 21 sep. 2017 10:44
"Skulle du inte opereras? Det sa du innan. "
HV:
21 sep. 2017 kl. 11:01
"Jag ska opereras . Det kommer jag att göra i oktoberFör vad tänker jag inte uppge för dig..
Du får se mitt läkarintyg sen är det bra. Vi kommer att hjälpa dig med att återställa dom lösa stenarna som sagt.
Vi hör av oss någon dag innan vi kommer"
JAG:
"Den 29 september 2017 10:25
Blev inte mycket besök denna veckan?
Varför kan du inte skicka ut någon av dina fyra stenläggare?"
HV:
29 sep. 2017 kl. 17:46
"Lars åkte utomlands i måndags, han tog en restresa. Utan att han sa till mig om det. Han vill inte komma och titta på stenläggningen skulle jag hälsa
Dom andra 4 stenläggarna har jag sagt upp, frågade om dom ändå skulle vilja åka upp o titta på stenläggningen, men dom är inte heller intresserade.
Jag ska be en annan stenläggare, micke som varit stenläggare i 20 år, att han följer med nästa vecka o tittar på vad som behöver göras.
Jag följer med honom och hjälper till, trots att jag avvecklar firman.
Jag vet inte vilken dag det blir, men det blir efter 16- tiden . Jag hör av mig någon dag innan till dig"
JAG:
Den 29 september 2017 19:04
"Ok. Låter helt rimligt. Glöm inte få sjukintyget hos läkaren imorgon... på en lördag..."
HV:
Den 4 okt. 2017 7:22
"Han kan ev på lördag eftermiddag, vid 15- tiden. Han skulle höra av sig till mig i morgon när han vet säkert"
HV:
Den 7 okt 2017 8:44
"Micke hinner inte hem till eftermiddag och kolla på stenarna skulle jag hälsa.
Han är o jobbar. Men han kommer i veckan om ni är hemma då?"

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 517 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 517 inlägg
Till att börja med kan du läsa på Konsumentverkets webbplats om vad som gäller reklamation av tjänster och sen kan du kontakta kommunens konsumentvägledare som ska vara expert på de lagarna och som kan ge dig mer handfasta råd om vad som är bäst i din situation.
Jag har varit en hel del inne på konsumentverkets hemsida och även varit och pratat med lokala konsumentvägledaren. Han sa att det var bland det värsta han hört men att han ändå inte rekommenderar stämning. Det enda han rekommenderade var att fortsätta tjata, vilket jag gjort nu men det leder inte någonstans.BirgitS skrev:
Han har haft snart två månader på sig att komma ut med har alltid en ursäkt. Hur lång tid är en skälig tid innan han bör göra något åt det?
Det känns som han bara förhalar situationen så att han nu i höst kan kursa sitt bolag när säsongen är slut. Är det helt kört för min del när han väl har satt företaget i konkurs?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Stäm honom. Har du tur har han en försäkring som täcker backjobb, har du otur händer ingenting. Måste för övrigt vara en ny konsumentvägledare som inte hört värre än det där.
Svårt att veta vad som är lögner och vad som är fromma förhoppningar från honom, men konkurser är delvis till för att låta företagaren komma ur alla gamla löften och skulder som inte kan betalas. Och det går naturligtvis att försöka utnyttja för den förslagne, jag skulle dock tro att seriekonkurser där företagaren faktiskt tjänar något på det är rätt ovanliga.
Jag skulle ge upp om företagaren, men undersöka om han har någon försäkring som täcker jobbet. I så fall kan det vara värt att driva vidare.
Svårt att veta vad som är lögner och vad som är fromma förhoppningar från honom, men konkurser är delvis till för att låta företagaren komma ur alla gamla löften och skulder som inte kan betalas. Och det går naturligtvis att försöka utnyttja för den förslagne, jag skulle dock tro att seriekonkurser där företagaren faktiskt tjänar något på det är rätt ovanliga.
Jag skulle ge upp om företagaren, men undersöka om han har någon försäkring som täcker jobbet. I så fall kan det vara värt att driva vidare.
Hur undersöker man det? Frågar honom eller? Lär ju inte få ett vettigt svar från honom.Nötegårdsgubben skrev:
Stäm honom. Har du tur har han en försäkring som täcker backjobb, har du otur händer ingenting. Måste för övrigt vara en ny konsumentvägledare som inte hört värre än det där.
Svårt att veta vad som är lögner och vad som är fromma förhoppningar från honom, men konkurser är delvis till för att låta företagaren komma ur alla gamla löften och skulder som inte kan betalas. Och det går naturligtvis att försöka utnyttja för den förslagne, jag skulle dock tro att seriekonkurser där företagaren faktiskt tjänar något på det är rätt ovanliga.
Jag skulle ge upp om företagaren, men undersöka om han har någon försäkring som täcker jobbet. I så fall kan det vara värt att driva vidare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Tror inte du kan ta reda på det själv. Därav tipset att stämma honom, så blir det hans sak att lämna frågan vidare. Ni kan ju också kolla med ert eget försäkringsbolag, de är nog ändå lämpliga att blanda in för att tävcka eventuella rättegångskostnader; kanske kan de också se om/hur firman är försäkrad.
Har du betalat?
Hur lång tid tog det från att du upptäckte tills du reklamerade tjänsten till näringsidkaren?
Konsumenttjänstlagen säger:
20 § 3 stycket
Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.
Vid bedömande av vad som är ”skälig tid” bör i första hand konsumentens intressen beaktas. Längre tid än normalt kan accepteras om näringsidkaren lånar ut ett ersättningsföremål till konsumenten. Hänsyn kan tas till yttre omständigheter såsom dåliga väderförhållanden eller händelser av force majeure-karaktär. Konsumenten bör inte behöva tåla mer än två försök att avhjälpa ett och samma fel. Är det flera fel kan man ibland få godta flera avhjälpanden, se prop. 1984/85:110 s. 232.
Hur lång tid tog det från att du upptäckte tills du reklamerade tjänsten till näringsidkaren?
Konsumenttjänstlagen säger:
20 § 3 stycket
Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.
Vid bedömande av vad som är ”skälig tid” bör i första hand konsumentens intressen beaktas. Längre tid än normalt kan accepteras om näringsidkaren lånar ut ett ersättningsföremål till konsumenten. Hänsyn kan tas till yttre omständigheter såsom dåliga väderförhållanden eller händelser av force majeure-karaktär. Konsumenten bör inte behöva tåla mer än två försök att avhjälpa ett och samma fel. Är det flera fel kan man ibland få godta flera avhjälpanden, se prop. 1984/85:110 s. 232.
Jag skulle säga ca 2 månader är mer än tillräcklig tid med tanke på 17 §.Tredje stycket
Vare sig det är konsumenten som har krävt avhjälpande eller näringsidkaren som utnyttjat sin rätt att avhjälpa ett fel skall avhjälpandet ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle att avhjälpa felet. Vad som fordras för att konsumenten skall anses ha gett näringsidkaren tillfälle att avhjälpa felet får bedömas med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet. Om tjänsten gäller ett föremål som konsumenten har lämnat in till näringsidkaren, bör denne normalt inte anses ha fått tillfälle att avhjälpa felet förrän konsumenten på nytt har lämnat in föremålet. Undantag härifrån kan dock tänkas, t. ex. om föremålet är sådant att det medför ett betydande besvär för konsumenten att frakta föremålet till näringsidkaren, medan denne däremot utan olägenhet kan hämta föremålet hos konsumenten eller avhjälpa felet där föremålet finns. Har näringsidkaren hämtat föremålet hos konsumenten redan för att utföra tjänsten, bör han i regel anses skyldig att hämta det på nytt, om det fordras för att felet skall kunna avhjälpas. I så fall har han fått tillfälle att avhjälpa felet, när konsumenten har meddelat att föremålet kan hämtas. Skall felet avhjälpas där föremålet finns, t. ex. vid fel i byggnadsarbeten eller då felet annars skall avhjälpas hemma hos konsumenten e.d., har näringsidkaren fått tillfälle att avhjälpa felet när föremålet ställs till hans förfogande vid en tidpunkt som skäligen bör godtas av näringsidkaren. Ibland kan det naturligtvis inte anses tillräckligt att konsumenten bara anger en enda tid då näringsidkaren kan få komma. Normalt bör det dock räcka att konsumenten ger näringsidkaren ett par, tre skäligen godtagbara tider.
Som har framhållits i den allmänna motiveringen (avsnitt 2.4.5) bör frågan om vad som utgör skälig rid för att avhjälpa ett fel kunna bedömas enligt samma principer som vid tillämpningen av den liknande bestämmelsen i 4 § konsumentköplagen. Hänsyn bör sålunda i första hand tas till förhållandena på konsumentens sida, bl. a. hans behov av föremålet för tjänsten i felfritt skick. I princip bör näringsidkaren vara skyldig att ta sig an avhjälpandet omgående sedan konsumenten har gett honom tillfälle till det. Endast om felet är av sådant slag att det inte nämnvärt påverkar föremålets användbarhet och konsumenten kan disponera föremålet, bör konsumenten behöva finna sig i att näringsidkaren på grund av ursäktlig tidsbrist e.d. dröjer något med sina åtgärder. Även om konsumenten inte kan använda föremålet för tjänsten under väntetiden bör en längre tid för avhjälpandet än annars kunna godtas, om näringsidkaren ställer ett ersättningsföremål till konsumentens förfogande. Detta kan bli aktuellt exempelvis om felet inte kan avhjälpas utan uppskov på grund av att näringsidkaren har stängt sitt företag för semester e.d. Självfallet bör näringsidkaren kunna medges en större tidsmarginal, om konsumenten ändå inte skulle använda föremålet för tjänsten t. ex. därför att användningen är säsongbunden.
I övrigt blir det avgörande för bedömningen av vad som utgör skälig tid för ett avhjälpande i huvudsak den tid som måste beräknas normalt gå åt för de nödvändiga åtgärderna. I princip kan ledning därför hämtas från vad som har sagts i avsnitt 2.5.1 rörande tiden för utförandet av en tjänst (se även specialmotiveringen till 24 §). Även när det gäller tiden för avhjälpande av ett fel bör skälig hänsyn kunna tas till sådana yttre förhållanden som t. ex. vädret och händelser av force majeurekaraktär (jfr prop. 1973:138 s. 189).
Det bör inte anses godtagbart från konsumentsynpunkt att näringsidkaren gör upprepade misslyckade försök att avhjälpa samma fel. Om ett fel helt eller delvis kvarstår efter två avhjälpningsförsök, bör konsumenten sålunda kunna vägra att gå med på flera försök. Är det fråga om olika fel kan man ibland få godta något fler avhjälpanden. Även i sådana fall torde man emellertid ganska snart nå en gräns där ytterligare åtgärder för avhjälpande av olika fel får anses medföra sådana olägenheter för konsumenten att denne enligt andra stycket i förevarande paragraf har särskilda skäl för att avvisa fortsatta erbjudanden om avhjälpande från näringsidkarens sida.
En särskild fråga i detta sammanhang gäller konsumentens skyldighet att underrätta näringsidkaren, om konsumenten vill åberopa att ett fel helt eller delvis kvarstår efter ett avhjälpningsförsök. Det bör åligga konsumenten att anmäla detta till näringsidkaren inom skälig tid. Gör han inte det, får han anses ha godtagit avhjälpandet. En sådan anmälan är inte att betrakta som en reklamation i lagens mening, vilken ju redan har skett, och den kan därför göras även efter utgången av den i 17 § andra stycket angivna preskriptionstiden. Av grunderna för reglerna om preskriptionstid i den nämnda bestämmelsen samt reglerna i 18 § får dock anses följa att anmärkningar mot ett kvarstående fel i vart fall måste göras inom två resp. tio är från avhjälpandeförsöket.
Som tidigare har sagts är förevarande bestämmelse tvingande till konsumentens förmån. Detta innebär att näringsidkaren inte på förhand kan förbehålla sig en längre tid för avhjälpande än som följer av bestämmelsen. Sedan frågan om avhjälpande av ett fel väl har aktualiserats, kan konsumenten däremot med bindande verkan medge näringsidkaren en längre tid för avhjälpandet (se specialmotiveringen till 3 §).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 843 inlägg
Det verkar ju vara ostridigt att TS har rätten på sin sida. Å andra sidan kan man inte lugga en skallig, så sannolikheten att få ut något om det inte finns en försäkring bakom är nog rätt liten.
Jag har betalat. Jobbet var ju klart i slutet på juni så då kom ju fakturan. Jag mailade honom 14/8 och upptäckte det väl en eller två dagar innan dessD DMOL skrev:Har du betalat?
Hur lång tid tog det från att du upptäckte tills du reklamerade tjänsten till näringsidkaren?
Konsumenttjänstlagen säger:
20 § 3 stycket
Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.
Vid bedömande av vad som är ”skälig tid” bör i första hand konsumentens intressen beaktas. Längre tid än normalt kan accepteras om näringsidkaren lånar ut ett ersättningsföremål till konsumenten. Hänsyn kan tas till yttre omständigheter såsom dåliga väderförhållanden eller händelser av force majeure-karaktär. Konsumenten bör inte behöva tåla mer än två försök att avhjälpa ett och samma fel. Är det flera fel kan man ibland få godta flera avhjälpanden, se prop. 1984/85:110 s. 232.
Jag skulle säga ca 2 månader är mer än tillräcklig tid med tanke på 17 §.
Ja, det är en uppfart på 230kvm och tog in offerter från flera företag så jag vet vad det kostar. Det lär ju dock komma extrakostnad för att ta bort alla stenarna och börja om. Mellan tummen och pekfingret 150 000kr.D DMOL skrev:
Jag vet att man har rätt att göra så om han inte fixar det själv, men hur får man ett annat företag att göra ett jobb där man skall fakturera en annan klåpare?
Hade jag varit det företaget hade jag aldrig tagit ett sådant jobb.
Du ska absolut inte nämna det för hantverkarna som ska fixa allt för då kommer de inte ta jobbet. Du måste betala dem och därefter stämma hantverkaren i tingsrätten. Han lär inte frivilligt betala. Alternativet är att stämma honom innan du fixar allt, se bara till fixa omfattande bevisning med certifierade besiktningsmän och ta hjälp av en advokat.
Du har ju redan givit honom chans att fixa allt, men skriv att han har veckan på sig att åtgärda uppfarten annars måste du stämma honom.
Risken är ju dock att han sätter firman i konkurs. Har du koll på hans firmas ekonomi i övrigt?
Att ta detta till ARN leder i bästa fall till hamnar på svarta listan, men i övrigt fortsätter han att inte göra något.
Du har ju redan givit honom chans att fixa allt, men skriv att han har veckan på sig att åtgärda uppfarten annars måste du stämma honom.
Risken är ju dock att han sätter firman i konkurs. Har du koll på hans firmas ekonomi i övrigt?
Att ta detta till ARN leder i bästa fall till hamnar på svarta listan, men i övrigt fortsätter han att inte göra något.
Han har redan sagt att han ska avveckla firman pga av att han är sjukskriven och har lovat mig både sjukintyg och konkurspapper men det har jag inte sett röken av.D DMOL skrev:Du ska absolut inte nämna det för hantverkarna som ska fixa allt för då kommer de inte ta jobbet. Du måste betala dem och därefter stämma hantverkaren i tingsrätten. Han lär inte frivilligt betala. Alternativet är att stämma honom innan du fixar allt, se bara till fixa omfattande bevisning med certifierade besiktningsmän och ta hjälp av en advokat.
Du har ju redan givit honom chans att fixa allt, men skriv att han har veckan på sig att åtgärda uppfarten annars måste du stämma honom.
Risken är ju dock att han sätter firman i konkurs. Har du koll på hans firmas ekonomi i övrigt?
Att ta detta till ARN leder i bästa fall till hamnar på svarta listan, men i övrigt fortsätter han att inte göra något.
Det finns absolut inga pengar att låta någon annan göra det nu.
Fick lite råd av mitt försäkringsbolag som kag ska kika lite på.
Och så har hantverkaren igen sagt att han kommer på torsdag så blir säkert fixat då...
Actions speak louder than words.
Ägna inte så mycket tid åt långdragna diskussioner med sånna här personer. Han ljuger nog om allt ändå, det kan vara hans strategi och säga att han är sjukskriven och ska lägga ner för att du inte ska göra något.
Ägna inte så mycket tid åt långdragna diskussioner med sånna här personer. Han ljuger nog om allt ändå, det kan vara hans strategi och säga att han är sjukskriven och ska lägga ner för att du inte ska göra något.