Byggahus.se
Då vårt balkongräcke inte fått den kärlek det behöver i form av färg kommer vi behöva byta ut det.

20170722_123705.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är ett liknande med två limträbalkar vågrätt istället för dom tidigare reglarna.
Frågan är vad jag ska använda till dom lodräta delarna som idag är grovsågade 45x70 och då funderar jag på om vanliga reglar C14 är ett vettigt val?

Ja, vad tänkte du annars?

Varför limträ?

T Tosse skrev:
Ja, vad tänkte du annars?

Varför limträ?
Limträt tänkte jag för att slippa några vridna reglar då dom inte är så dyra.

Tanken är om reglarna är om dom är tillräkligt bra eller ej?
Vill ju att det ska hålla många år...

L
Vad har hänt med dom som sitter där , det är ju under tak , är dom ruttna , då är det färgproblem

En högst personlig reflektion är att om allt ska bytas hade jag nog funderat på en lite smäckrare design än limträ och tvåtumsreglar.

L Liteavvarje skrev:
Vad har hänt med dom som sitter där , det är ju under tak , är dom ruttna , då är det färgproblem
Dom är torrspruckna efter att inte ha skötts riktigt tror jag.

Bernieberg Bernieberg skrev:
En högst personlig reflektion är att om allt ska bytas hade jag nog funderat på en lite smäckrare design än limträ och tvåtumsreglar.
Vi har pratat om det och vi har funderat på andra lonstruktioner MEN vi gillar att ha ett viss insynsskydd då vi har sovrummet där uppe.

Varför inte ta ett metallräcke med frostat glas? Ger samma insynsskydd med smäckrare former. Smaken är som baken men jag skulle se minuspoäng med din lösning.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Vi har pratat om det och vi har funderat på andra lonstruktioner
T Thomas_Blekinge skrev:
Smaken är som baken men jag skulle se minuspoäng med din lösning
Nej, jag vill nog hålla med P-plats!
Den där utformningen av räcket hör till denna hustyp, och en mer modernistisk design med glas och stål skulle inte passa in.

Men hör ni: Det där är inte en balkong, det är en Joddlarveranda :)

(För den som inte vet: Namnet kommer av att det var ett vanligt byggnadssätt i Alperna)

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den där utformningen av räcket hör till denna hustyp
Ett PS:
Den översta horisontella "överliggaren" kan med fördel sättas liggande.
Så har man någonstans att ställa ifrån sig champagneglasen och ishinken :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så har man någonstans att ställa ifrån sig champagneglasen och ishinken
Överliggarens översida ska helst vara lutande så att vattnet kan rinna av, eller kupad. Det blir svårt med vanliga champagneglas. Men om man bryta av glasets for och borra ett 100 mm vertikalt hål kan glaset placeras i hålet och är stabilt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Överliggarens översida ska helst vara lutande så att vattnet kan rinna av, eller kupad
Ja, jag vet.
Men lite av den goda tekniken får man offra för användbarheten ibland :)

Kom ihåg att det bästa är det godas fiende :D

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.