Hej, har en fråga angående något som jag inte hållt på med tidigare. Skall försöka laga en gammal puts i ett förråd som gått sönder och spruckit på flera ställen. Har spacklat mindre hål förrut men aldrig jobbat med en så stor yta som det här..
Jag undrar först o främst om någon kan identifiera vad det är för vägg baserat på mina bilder samt vilket bruk som blir bäst/snabbast för att laga väggarna?
Tack så mycket på förhand!
Jag undrar först o främst om någon kan identifiera vad det är för vägg baserat på mina bilder samt vilket bruk som blir bäst/snabbast för att laga väggarna?
Tack så mycket på förhand!
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
Redigerat:
Är sprickorna någon form av sättningar i huset och du spacklar så kommer dom säkert igen
Rensa ur dom små lite sedan sandspackel , dom stora rensa ur löst och sedan enligt nedan
Vanligt sandspackel och blanda i lite cement ( fyller ut bra ) då brinner det utan att sjunka , du ska inte fylla fullt , ( jäms med vägg ) utan låta ytan ligga lite under färdig vägg , blir hårt nästan omöjligt att slipa , sedan sandspackel och slipa , fukta gärna lite före så fastnar det bättre
Rensa ur dom små lite sedan sandspackel , dom stora rensa ur löst och sedan enligt nedan
Vanligt sandspackel och blanda i lite cement ( fyller ut bra ) då brinner det utan att sjunka , du ska inte fylla fullt , ( jäms med vägg ) utan låta ytan ligga lite under färdig vägg , blir hårt nästan omöjligt att slipa , sedan sandspackel och slipa , fukta gärna lite före så fastnar det bättre
Okej toppen, tack så mycket för tipset! La upp en till bild med den största skadan. Värt att notera är att 2 av totalt 4 väggar i förrådet är bärande. Dessa har klarat dig ganska så bra. De 2 andra är de med mest skada.L Liteavvarje skrev:
Även den sista bilden går det att ha spackel och cement till , cementen gör att det inte sjunker och brinner över en natt , annars om man lägger ett tjock lager spackel , så vill det inte torka kanske på flera veckor och sjunker djupt
Är du kvar ? Blanda inte till mer än du behöver för tillfället , för mycket - över natten bara att dumpa
Är du kvar ? Blanda inte till mer än du behöver för tillfället , för mycket - över natten bara att dumpa
Bästa svaret
använd inte sandspackel. gipsspackell eller gipsbruk och sedan fog i mindre sprickor. dock kommer vissa spricker att komma tillbakaJoakimhew skrev:
https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/209/209833-801ee3a392d50a7a805b8f91931dc916.jpg
detta rör bör fästas, gärna byggas in på något sätt( så att inget hängs på elröret
detta rör bör fästas, gärna byggas in på något sätt( så att inget hängs på elröret
Gipsbruk är det som jag själv tittat på lite också, funderar kanske på att knacka ner de 2 väggar som är sämst och sätta upp gipsskivor istället. Kanske är en bra idé? (Se bild)SBH skrev:
Angående elröret. Det är något som jag även fundrst över, detta är en bostadsrätt så är lite osäker på vad jag får göra där.Tack så mycket!
Redigerat:
det kommer ju fortsätta att röra sig. kan bli så att gips spricker i långa loppet.Joakimhew skrev:
är ju ett förråd dock.
Okej, tack så mycket! Ska jag inte knacka ner den befintliga putsen? Eller missförstod jag när du sa "lägg på för gipstjocklek" hahaSBH skrev:
Okej, tack igen SBH! Angående elröret. Har aldrig jobbat med ett elrör i metall förrut, vet du möjligtvis hur dessa brukar ser ut längre ner i väggen? Kan bli svårt att dölja det på egen hand.SBH skrev:
nä, ingen gissning. kan se ut precis vad som helst.Joakimhew skrev:
skarvas med plåthylsa, dosor är i plåt.
Liknande trådar
-
Skivmaterial för att tillverka höga golvsocklar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Takbyte (av företag) - Använda material som stått ute i 3 mån?
Tak & Vind -
Har måttbeställt speglar för att göra egen spegelvägg, behöver råd om skivmaterial då det inte finns i så stort mått!
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är det för material i min vägg?
Socialt & Projekt -
Vad är detta ? För material hur kan jag fixa detta
Färg, Måla & Tapetsera