Byggahus.se
Hej

Fick felkod 60 ikväll, någon som vet vad den står för?
Om modellbeteckning är nödvändig så får jag posta den i morgon, jag startade om maskinen nu.

/Tommy

faktiskt samma för mig igår kväll verkar inte värma längre, några tips ?

60 är ju i kategorin värmefel
Man måste gå in och se felkoderna i detalj för att noggrannare veta.
Kan du höra kompressorn?

hej, tack för svar, ingen aning trumman går och lyser men den värmer inte, en fördel med elux är ju att servicen gunkar, kommer på 2-3 dagar. kostar det mer än 4000 så köper jag en ny.. Tack också för tipset om miele, hade ingen aning om reservdelspriserna... låter som rena rånet

O olof63 skrev:
hej, tack för svar, ingen aning trumman går och lyser men den värmer inte, en fördel med elux är ju att servicen gunkar, kommer på 2-3 dagar. kostar det mer än 4000 så köper jag en ny.. Tack också för tipset om miele, hade ingen aning om reservdelspriserna... låter som rena rånet
Hej,
Hur gick det med din Torktummlare? Har fått samma fel själv nu ;-(

Det blev en ny faktiskt - börjar det krångla...

Det var lagren i fläkten som kärvade, oljade upp de och nu går den igen ;-) Verkar vara standard lager, så det är inga problem att byta lager. Vid nästa strul..

Jag ramlade in här igen av en slump, jag löste problemet med felkod E60, jag skruvade isär i princip hela tumlaren och lyfte försiktigt ur kondensor/förångare ur "bottenplattan" och dränkte dessa i MAC A-25, spred delar runt halva garaget hos syrran, det enda jag hade till hands som jag ansåg skulle funka, sedan en hel del spolande, blåsande och våtdammsugande för att få bort allt damm som fastnat i elementen, den har funkat felfritt efter det och torkar tvätten mycket snabbare, tog bara några år innan jag fick fingrarna ur.

Nedmonterad torktumlare i ett garage med öppna komponenter och verktyg spridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av en isärtagen torktumlare utspridda på verkstadsgolvet.
Skapa konto
Tumlarens kondensor/förångare demonterad och rengjord, liggande på ett garagegolv.
Skapa konto
Tumlardelar utspridda i ett garage med en motorcykel, däck och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Demonterad torktumlare med kondensor och andra komponenter utspridda på ett garagegolv.
Skapa konto
Demonterad torktumlare med öppen framdel i ett garage, omgiven av bildäck och behållare.
Skapa konto
Del av torktumlare med kondensor framför bilhjul och verktyg i ett garage.
Skapa konto

Bra! då vet alla värmepumpstorktumlarägare vilka sidor i bruksanvisningen som saknas för att sköta sina tumlare.

electroluxaren electroluxaren skrev:
Bra! då vet alla värmepumpstorktumlarägare vilka sidor i bruksanvisningen som saknas för att sköta sina tumlare.
Ja jo de är ju inte servicevänliga för normale Svensson, de vanliga kondenstumlarna tog man ju lös kassetten och spola i duschen så på någon minut så var kondensorn ren.
Trots att det sitter två dammfilter på min värmepumpstumlare som rengörs tre gånger i veckan så åker väldigt mycket igenom filtren, tror inte att sköljmedel gör saken bättre, synd att jag inte tog bilder på kondensor/förångare, nedre delarna var täta, har spolat den ihopsatt en gång tidigare, då tog jag ur tömningspumpen och satte en våtdammsugare där, blev inte så värst bra.

Men den har levt ett hårt liv, den får nog snurra mest varje dag. Remmen small av så jag var tvungen att riva den och jag ångrar att jag inte köpte nya tätningar till trumman, jösses vad ludd det var i hela maskinen, en gnista och den hade brunnit riktigt bra.

Jag tror att jag hade garanti kvar på den men vem orkar få tag på en reparatör för att byta rem, tror inte han stått och rengjort maskinen i övrigt i några timmar för att få bukt på E60.

Men hur som helst så verkar den torka tvätten torrare och på kortare tid nu men nästa gång den får något fel tror jag att den får somna in.

electroluxaren electroluxaren skrev:
60 är ju i kategorin värmefel
Man måste gå in och se felkoderna i detalj för att noggrannare veta.
Kan du höra kompressorn?
Tänkte att svaret på din fråga kan vara intressant, jo den funkade i tre år efter jag ställde frågan med ofta förekommande felkod E60, speciellt när den var klar och körde antiskrynkelproceduren efter att den var klar.

Men nu efter rengöring så funkar den som de ska.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.