71 250 läst · 58 svar
71k läst
58 svar
Tips omkring golv i bastu
Prcis som du beskriver har jag gjort. Fall från 2 håll och skrapar det som blir över.murak skrev:Jag hakar på ämnet då jag själv klurat en hel del på golv i vedeldad bastu.
Vi har en friggebod á 15m2 (3x5m) där halva ska bli bastu. Golvet består av reglar 45x145 cc60 samt golvspånt och är inte tokstabilt när man hoppar på det varför jag uteslutit flytspackel och kakel. Kvar är plastmatta. Vi behöver definitivt fall till golvbrunn då det ska badas bastu på finskt vis, dvs man värmer vatten i aggregatet och tvättar sig i bastun.
Så hur gör man fall utan flytspackel? Jo, planen är att lägga våtrums-golvspån 22mm ovanpå befintligt golv och kila under för att skapa ett fall mot mitten av golvet.
[bild]
Hoppas ni förstår bilden. Det blir alltså bara fall från två håll, skulle det bli vatten kvar på den plana biten utåt väggarna får man dra ett par tag med skrapa.
Tipps ang matta är att Tarkett har våtrumsmattor helt utan ftalater. Sen finns det en firma som även säljer PVC-fri matta, men dom kommer jag inte ihåg vad de heter. Vad man än väljer så ska inte golvet i bastun bli särskilt varmt om ventilation etc funkar som det ska.
Vad gäller golvet så blir det inte varmt alls, men det beror kanske på hur nära kaminen är mattan. Våran står på harvias egna underlägg och den är uppphöjd så har ca 5cm glipa under den.
Vi har även värmare på röret då vi inte har rinnande vatten i bastun
Ah ok, så du har använt golvspånskiva för att skapa fallet? Om så, har du några bilder från byggnationen?booonie skrev:Prcis som du beskriver har jag gjort. Fall från 2 håll och skrapar det som blir över.
Vad gäller golvet så blir det inte varmt alls, men det beror kanske på hur nära kaminen är mattan. Våran står på harvias egna underlägg och den är uppphöjd så har ca 5cm glipa under den.
Vi har även värmare på röret då vi inte har rinnande vatten i bastun
Vi kommer ha ett agg med inbyggd vattentank. Sen har jag lagt ner ett gulrör med vattenslang i för att kunna fylla en tunna i bastun. Hurvida slangen kommer frysa om vintern visar sig =)
murak skrev:
Jo spånskivorna gör fallet.
Har tyvärr inga bilder på det. Själv bär jag vatten i hinkar på vintern.
Så smidigt, verkar ju inte allt för komplicerat då.booonie skrev:
Lite fall mot mitten gör ju minst att det inte skapas "pölar" på svåråtkomliga ställen som under lavar.
Bra illustrering med vettig golvlösning.murak skrev:Jag hakar på ämnet då jag själv klurat en hel del på golv i vedeldad bastu.
Vi har en friggebod á 15m2 (3x5m) där halva ska bli bastu. Golvet består av reglar 45x145 cc60 samt golvspånt och är inte tokstabilt när man hoppar på det varför jag uteslutit flytspackel och kakel. Kvar är plastmatta. Vi behöver definitivt fall till golvbrunn då det ska badas bastu på finskt vis, dvs man värmer vatten i aggregatet och tvättar sig i bastun.
Så hur gör man fall utan flytspackel? Jo, planen är att lägga våtrums-golvspån 22mm ovanpå befintligt golv och kila under för att skapa ett fall mot mitten av golvet.
[bild]
Hoppas ni förstår bilden. Det blir alltså bara fall från två håll, skulle det bli vatten kvar på den plana biten utåt väggarna får man dra ett par tag med skrapa.
Tipps ang matta är att Tarkett har våtrumsmattor helt utan ftalater. Sen finns det en firma som även säljer PVC-fri matta, men dom kommer jag inte ihåg vad de heter. Vad man än väljer så ska inte golvet i bastun bli särskilt varmt om ventilation etc funkar som det ska.
Och det där med mer miljövänliga alternativ känns helt klart som något som kan vara värt och investera i.
Våldgästar tråden lite med en annan typ av fråga om golv i bastu.
Har precis lagt kärnfurutrall i bastun med lite springa, räknar med att det blir lite mer springa när det torkat helt. Men min fråga är om dessa springor räcker för att få in luft till eldningen eller borde jag kapa ett hål i golvet eller väggen för att säkra lufttillförseln?
EDIT: vedeldadbastu, ca 12m3, Harvia 20 Pro
Har precis lagt kärnfurutrall i bastun med lite springa, räknar med att det blir lite mer springa när det torkat helt. Men min fråga är om dessa springor räcker för att få in luft till eldningen eller borde jag kapa ett hål i golvet eller väggen för att säkra lufttillförseln?
EDIT: vedeldadbastu, ca 12m3, Harvia 20 Pro
Om du räknar ut hur mycket yta springan totalt tar, så inser du snabbt att något extra luftintag inte behövs.
Ett exempel : 3 mm springa och 70 löpmeter ger 210000 mm2 öppning vilket ungefär motsvarar ett hål på 45*45 cm!
Ett exempel : 3 mm springa och 70 löpmeter ger 210000 mm2 öppning vilket ungefär motsvarar ett hål på 45*45 cm!
Det beror lite på hur/när du tänker använda din bastu. Oisolerat golv på vintern är inget vidare, speciellt inte om du tvättar dig i bastun. Jag konverterade ett gammalt stall till bastu. Våtstark golvplatta, flyttspackling för fall mot brunn, plastmatta. Har även dragit in vatten med elvärme på vintern. Det har fungerat bra hela året om.HasseTeknik skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Blev nyfiken på hur du tycker att det funkar efter några år? Torkar golvet tillräckligt även om du häller ut vatten på det (tvättar dig i bastun)? Inga rötskador eller liknande? Är det kallt vintertid eller räcker det med värmen från kaminen?P Peter_Ker skrev:
Jag slänger in ett vedträ när jag bastat färdigt och allting är torrt inom en timme.G Gustav Vidlund skrev:
Går åt två hinkar vatten om jag är själv.
När ungarna badar räcker inte hundraliterstunnan till
Jag har inte sett någon röta och känner ingen lukt.
På vintern kan det kännas lite kallt på golvet och det går åt två korgar ved istället för en.
Tack för svar! Hur mycket vinter är det där du har bastun? Var fick du tag på rännan?