Byggahus.se
Hej!

Vi har ett hus byggt på 1800-talet med torpargrund där hela grunden är utgrävd och fuktsäkrad med avfuktare vilket gjort att fuktlukten försvunnit ur huset. Kvar är en lukt som vi tror är "gammal människa" efter den gubbe som bott i huset i 40 år till hög ålder.
Det har gjorts en foggning av huset som inte har lyckats få bort lukten så nu får vi riva vidare. Nästa steg blir förmodligen då att byta ytskikt men det går ett rykte om att det renoverats med spånskivor som varit fuktiga vid montering. Kan det vara dessa som släpper den här typen av lukt också? Man vill ju inte byta ut alla ytskikt för att sen få riva bort allt och byta skivorna också :( Det är ju så jädra svårt att leta sig fram till vad det är som luktar.

// Fredrik

A
Kan det finnas råttor i huset?

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Ozongenerator som får gå en vecka, borde ta bort all lukt.
Men det går inte att samtidigt bo där.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Gamla människor luktar väl inte på något särskilt sätt?

Lukt i ett hus kan vara väldigt svårt att lokalisera.

• Gilla
kontorsråttan och 6 till
  • Laddar…
Möss som dött har vi haft tidigare och den lukten tar man inte miste på ;) Men det här är något annat.

Ljungby fuktkontroll hävdar att ozongenerator inte räcker utan man måste bli av med det som orsakar lukten.

Fredrik Bernelf skrev:
Ljungby fuktkontroll hävdar att ozongenerator inte räcker utan man måste bli av med det som orsakar lukten.
Till viss del kan jag hålla med, men det fungerar många gånger och är billigare än att riva ned alla ytskikt.

• Gilla
DejvidK
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jo, det gör de! :)

Att det sedan enligt forskningen inte alltid luktar illa, det är en annan sak.

Vårt hus var lite likadant. Jag satte in ventiler och mekanisk frånluft, och det gjorde susen. (Sedan har vi nu rivit bort den sista gamla tretexen och även det gjorde en markant skillnad).

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Det bör ju vara något material som luktar tycker jag. Kan det finnas gamla linoleummattor tex? De kan lukta väldigt obehagligt om de får fukttillskott.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är väl bara fortsätta riva. I någon vägg eller skrubb måste väl gubben ligga gömd.

• Gilla
Enolf och 35 till
  • Laddar…
Fredrik Bernelf skrev:
Men om du tror att lukten kommer från han som bodde där innan, så måste jag då fråga... Finns han kvar i huset? :x

• Gilla
Henkstar och 10 till
  • Laddar…
Maveric77 skrev:
Men om du tror att lukten kommer från han som bodde där innan, så måste jag då fråga... Finns han kvar i huset? :x
Precis min tanke också... Kanske inte bara är väggarna som ska rivas upp, utan även golven... :wow:

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Vi gamla gubbar både ser, hör och luktar illa...

• Gilla
Harpgear och 10 till
  • Laddar…
Förmodligen för dålig vemtilation och en del lukt i ytskikt, väggar.

Otroligt trist syn på gamla människor..

• Gilla
storskogen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.