Byggahus.se
Hej!
Vi har köpt ett hus från 1945 som vi sakta renoverat. Nu när vi började riva övervåningen hittade vi denna skiva på murstocken. Den är hård, cementliknande.
117 cm bred och går upp till taket (ca 240) och 4-5mm tjock.
Vi blev lite oroliga att det är någon eternitskiva så vi slutade direkt..har dock haft söner den vilket inte verkar vara så bra av den info jag hittat. Vad tror ni?
Tack på förhand
IMG_4514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Ja, det ser ut som asbestcement
- Nej, du kommer inte att dö för en skiva har gått sönder.

Tack för svar.
Nädå jag tror inte att jag ska dö nu men jag har tre små barn som sover och leker i rummet intill, därav min oro.

Bryta av en bit är ingen större fara, där är att såga, borra och slipa som man ska undvika eftersom det orsakar dammspridning. Låt skivan sitta kvar så händer inget, alternativt plocka ner den så hel som möjligt. Dammsuga ska man undvika så våttorka alla ytor efteråt istället. Använd filtermask med P3-filter när du monterar ner skivorna.

Ser ut som Eternit ja. Är inte alltid superlätt att få ner i ett stycke. Jag har själv rivit ner innertaken i eternit som satt i min källare. Ibland får man ner skivorna hela. Iband inte. Jag hade engångs skyddsdräkt och mask med partikelfilter. Jag plastade in ingångarna till rummen och undettrycksventilerarade. Hade ca 500 kg eternit att ta ner.

Tack!
Då ska jag försöka få ner den så hel som möjligt, det är bara denna skiva.
Tack för tipsen 👍🏻

Jag tycker nog du ska kontakta en saneringsfirma. Asbest är inte att leka med. Om inte annat, läs på noga om vilka skyddsåtgärder du bör vidtaga för att inte sprida massa asbestfibrer runt hela huset.

greenhouse skrev:
Jag tycker nog du ska kontakta en saneringsfirma. Asbest är inte att leka med. Om inte annat, läs på noga om vilka skyddsåtgärder du bör vidtaga för att inte sprida massa asbestfibrer runt hela huset.

Nu skall vi inte överdriva!

Fram till 1980-talet hade vi asbest i bromsbelägg och en yrkesgrupp som utsatts för höga halter av asbestdamm är bilmekaniker. Vid byte var det vanligt att man blåste bort asbestdamm med tryckluft! Ändå har man inte konstaterat skador av asbest hos bilmekaniker. Så om TS tar det varligt och plockar bort skivan, är det ingen överhängande risk att någon kommer till skada nu eller om några decennier.

• Gilla
zada11
  • Laddar…
Nä ok, det är väl osannolikt att man blir sjuk på sikt av att plocka ner en skiva. Däremot är det inte sant att man inte konstaterat skador hos mekaniker. Det är väl en av de yrkesgrupper som drabbats av asbestrelaterade sjukdomar av det som jag har läst. Man ska ju dock komma ihåg att de dagligen jobbade med asbest i bromsar och att blåsa ett härligt tryckluftsmoln av asbest är ju inte samma sak som att ta ner en skiva, helt klart. TS får helt enkelt känna hur nojjig hon är kontra hur mkt pengar hon vill spara :)

Greenhouse

Du är nojig eller ägare till ett saneringsbolag...

En skiva som är hel är bara att plocka ner hel...

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Skaffa mask med P3 använd engångsdräkt.
Skaffa byggplast och gaffatejp.
Ta och spraya på den med vatten för det binder dammet.
Plocka ner så stora delar som möjligt och plasta in dem i paket.
Sen ser du till att torka av alla ytor.
Lämna därefter in dessa paket på rätt ställe på återvinningen.
Svårare än så är det inte. 😊

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har mask, engångsdräkt, tejp, byggplast.
Skivan sitter i en hall, två öppna dörröppningar som jag ska plasta igen. Tar ner skivan där inne så hel som det går och plastar in den i hallen. Torkar av alla väggar och golv innan jag tar ner plasten för dörröppningarna.
Ska fixa en sprayflaska med vatten också 👍🏻
Har pratat med återvinningscentralen och kan lämna det där inplastat.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib
Bara för att kommentera detta med vattnet....

Vattnet binder möjligen övrigt damm men inte just asbestfibrerna. Rent vatten väter inte asbestfibrer, de är för små. Du behöver asbestbinder om du ska göra det på riktigt.

Sen säger jag inte att man måste ha det, exponeringen är troligen minimal ändå när det rör sig om en hel skiva. Jag tycker bara inte att man ska slaska med vatten i onödan.

Otroliga historier man läser här på BH.

Har ni heltäckande dräkter och gasmask när ni öser singel och makadam till era byggen också?
Skickar ni barnen iväg till klinisk rena rum så att dom absolut inte finns i närheten när ni hanterar makadam som ska in när ni renoverar och ska gjuta. Hur gör ni när ni tex river väggar av betong och sten?

Allt måste naturligtvis göras med sans och vett. Personligen har jag förundrat mig länge och även skrivit om fenomenet att man gör alla konstiga åtgärder för att det råkar vara en asbestskiva som skall ut, men samtidigt hanterar många gladeligen allt som innehåller kvarts utan att ens fundera på något skydd.

Idag klassas ju kvarts som ett stort arbetsmiljöproblem som kan ge cancer men det verkar ingen bry sig om, men en eternit skiva tycker vissa att man ska låta en saneringsfirma ta ut.......suck.

• Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle det vara fel att ta det säkra före det osäkra? 😒

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.