Byggahus.se
De ringde från Williamssons och sade att min maskin kan hämtas på måndagen.
Om det går blir det helicoil men jag tror inte riktigt att det går. Sannolikt gör jag nya spännararmar av järn..... eller kanske borrade hål rätt igenom stången och låsning med en 8 mm tapp rätt igenom.

Gällande det här med hur hyvlar skall stå så har jag ribbor på hyllorna så att hyvelbettet inte ligger mot hyllan fastän hyveln står på rätt. I alla fall vill mina hyvlar bli ovassa om jag ställer dem direkt på hyllorna.

Hål rätt igenom vill du nog inte ha. Slaget är kort på armarna och med hål rakt igenom begränsas möjliga tjocklekar på dörren. Du kan klart ha flera hål iofs.

Blir stålet slött om hyveln står helt stilla på sulan på en hylla av trä? Vad är det för mekanism som gör stålet slött av denna förvaring?

Nu blir man väl varnad för trådflykt men sökte på "hand plane storage" och via lite omvägar hamnade jag här http://www.holteyplanes.com

Jösses. :eek: 8280£ + moms.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Man kan kanske ha rader med hål med olika delning i holken och i stången...... som på mammas längdinställbara käpp.
Vi får se på måndagen hur det ser ut och vad jag kan hitta på.
Nya spännare av trapetsgängad gängstång är en möjlighet.

Orsaken till att hyvlar ovässas av att stå på en trähylla är att träet sällan är rent. Omålat trä samlar skit som ovässer verktyg och medan målfärg och lack håller den mesta skiten borta men ovässer verktyg alldeles själv.
Hyvlarna glider ju litet när man drar ut dem och sätter dit dem och när man gräver efter annat på hyllan.

Inte dagens inköp men från i onsdags. En ny hålsåg, den sista i en serie från både Jula och Classe.
Jag har nu alla som dom erbjuder, och det tror jag täcker dom flesta framtida behov. Har nu
22, 25, 29, 32, 35, 41, 44, 51, 54, 60, 64, 73, 76, 83, 89, 102, 105, 111 och 127 mm. ;)
Använde senast i dag 76 mm. för att fälla in en eldosa i en vägg. :D
Det verkar väl lite skrytsamt, men jag fick en fix idé om att varje gång jag besökte Classe eller Jula,
så skulle jag köpa en hålsåg. Och det har jag gjort! :rolleyes:

• Gilla
Fredrik.engdahl och 5 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur traditionell du vill vara, men det finns oändliga möjligheter till lösningar. Tryckluftcylindrar, slakta tvingar av rimlig kvalitet. Kopior av det gamla, men i stål, excenterspännare, findus patentspännare osv. Helicoil eller något motsvarande i aluminiumgjutgods tror jag inte blir långlivat, pga detta materials kassa hållfasthetsegenskaper- det är så fullt av Si för gjutbarhetens skull, att de mekaniska egeskaperna blir, milt uttryckt, mediokra.
heimlaga skrev:
Man kan kanske ha rader med hål med olika delning i holken och i stången...... som på mammas längdinställbara käpp.
Vi får se på måndagen hur det ser ut och vad jag kan hitta på.
Nya spännare av trapetsgängad gängstång är en möjlighet.

Orsaken till att hyvlar ovässas av att stå på en trähylla är att träet sällan är rent. Omålat trä samlar skit som ovässer verktyg och medan målfärg och lack håller den mesta skiten borta men ovässer verktyg alldeles själv.
Hyvlarna glider ju litet när man drar ut dem och sätter dit dem och när man gräver efter annat på hyllan.

Jasså det är kiselinnehållet det beror på...... jag har ju märkt att gjutet aluminium är trasigt för det mesta och är det inte trasigt så blir det.

Jag tror inte heller på helicoil...... men jag vill inte bestämma mig innan jag har sett problemet i verkligheten och grävt igenom mitt skrotlager och traktens skrothandlar.
Tryckluft vill jag inte ha på grund av min förmåga att fumla och få fingrarna i kläm...... det vet jag.....

heimlaga skrev:
Ok, så det är hyvlarnas färd till och från vilan snarare än vilan i sig som är problemet.

Ett enda bakdrag med hyveln i kontakt med ämnet (vilket nog alla gör ibland) borde motsvara ett par hundra års förvaring av hyveln på sulan.

E
Nu börjar jag känna mig udda som alltid skruvar tillbaka stålet när jag hyvlat klart

• Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Ola C skrev:
Ok, så det är hyvlarnas färd till och från vilan snarare än vilan i sig som är problemet.

Ett enda bakdrag med hyveln i kontakt med ämnet (vilket nog alla gör ibland) borde motsvara ett par hundra års förvaring av hyveln på sulan.
Jag drar tillbaka med hyveln i kontakt m ämnet nästan hela tide, inga problem enligt mitt tycke. Och då är jag väldigt känslig för slöa stål.

Jag har de sittande direkt mot målad plywood också, inga problem.

Däremot lägger jag dem på sidan, sitter väl i sen träslöjden...

LsaiboT skrev:
[bild]
Så jag kan snickra lite finare. ;)
Helsicke nu kommer det bli snygga grejer.

Man säger ju att det är kläderna som gör mannen.

Med andra ord så är det festool tröjan som gör snickaren?

XL Kungsholmstorg körde 30 på det mesta utom färg. Ordinarie ärende var blad till sågen, men det andra behövs ju också ibland!

IMG_20170204_112514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har haft denna pjäs liggandes i bilen ett tag så här i veckan var det dags att få lite hjälp att bära in den.

20170201_201318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla kablar var helt slut i den så lite ny 1,5g5 gummikabel senare så var elen i skick på den.
Dock måste jag byta ut av och på vreden så jag kan köra en yd koppling för att få båda hastigheterna.

Den har även stått i många år så en genomgång med bromsrengörare och trasa fick det bli. En rejäl smörjning med super cylinder oil 600w fick det bli också

Ska nog även blästra upp kordinatbordet och skuvstycket.

• Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.