Byggahus.se
Det må vara okänt för många, men det heter "vårt hus" och "vår bil". Inte "vårat hus" och "våran bil".

Märkligt nog heter fönster i bestämd form plural "fönstren", inte "fönstrena" eller "fönsterna".

Fler exempel på besynnerligheter i vårt svenska språk kommer snart. Ska bara läsa några slumpvis utvalda inlägg först.

• Gilla
Marcus J och 4 till
  • Laddar…
Känns som om ämnet svenska för svenskar återkommer regelbundet.
En sak jag undrar över är hur man gjorde när man "bytade" något?

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tack mielo. Hittat några de/dem felskrivningar än?

Förresten borde mielo har en inledande versal eftersom det motsvarar ett namn eller signum på fora. ;-)
(var tvungen att googla plural på forum)

• Gilla
MissAnpassad och 1 till
  • Laddar…
Fora? ;)

-RB- skrev:
Fora? ;)
Plural på forum i obestämd form. *duh*:wow:

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
mielo skrev:
Det må vara okänt för många, men det heter "vårt hus" och "vår bil". Inte "vårat hus" och "våran bil".

Märkligt nog heter fönster i bestämd form plural "fönstren", inte "fönstrena" eller "fönsterna".

Fler exempel på besynnerligheter i vårt svenska språk kommer snart. Ska bara läsa några slumpvis utvalda inlägg först.
Välkommen till internettet.

På nätet är det ju normalt att skriva med usel svenska. Det får vi nog lära oss att stå ut med.
Folk skriver ungefär som dom pratar.

Hemligt skrev:
Tack mielo. Hittat några de/dem felskrivningar än?
Den sortens felskrivning är så pass vanlig att jag knappt orkar notera den längre... Men detta forum håller trots allt en godtagbar standard språkligt sett. Jag tänkte att det var en bra ide' att få utlopp för mina besserwisser-tendenser i en separat tråd istället för att störa i de ordinarie trådarna!

• Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
bryggstun skrev:
Välkommen till internettet.

På nätet är det ju normalt att skriva med usel svenska. Det får vi nog lära oss att stå ut med.
Folk skriver ungefär som dom pratar.
Sorgligt men sant. Man undrar vad det är för mening med minst 9 - 12 års skolgång när massor av människor ändå skriver som krattor.

• Gilla
Wagneta och 1 till
  • Laddar…
Bra med en sådan här tråd eftersom det anses dålig "netiquette" att klaga på språket i ordinarie ämnestrådar.
Då kan det bli som en liten ventil för oss besserwissrar ;)

Kan inte folk skilja på riktning och befintlighet?
Norrut - Norröver
Vart - Var

Och sedan stavas det "original".

• Gilla
Hybridnyckel
  • Laddar…
Personligen tycker ja de finns större problem att hjälpa till med / få svar på än att behöva skicka samtliga medlemmar på kurs,

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Äh, det är lungt :D :D :D

• Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Vad är det du inseminerar? Dem flesta gör inte ett ända fel? Vart står det fel?

• Gilla
Norrhyttan och 11 till
  • Laddar…
Det är väl inte så jäkla noga.

Men kottlingarna som vissa kottlar med stör jag mig på...

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar störa mig mer på tekniska felskrivningar än på rena språkfel. I alla fall så länge de senare är av sådan art att texten fortfarande är begriplig. Men man kanske inte bör vara för nitisk i sina påpekanden av någotdera. De som inte lärt sig att skriva korrekt svenska trots 9-12 års skolgång lär inte göra det av påpekanden i ett forum heller. Det är för det mesta bättre att ställa frågor eller besvara sådana på dålig svenska än att låta bli.

• Gilla
Wagneta och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.