Det må vara okänt för många, men det heter "vårt hus" och "vår bil". Inte "vårat hus" och "våran bil".
Märkligt nog heter fönster i bestämd form plural "fönstren", inte "fönstrena" eller "fönsterna".
Fler exempel på besynnerligheter i vårt svenska språk kommer snart. Ska bara läsa några slumpvis utvalda inlägg först.
Märkligt nog heter fönster i bestämd form plural "fönstren", inte "fönstrena" eller "fönsterna".
Fler exempel på besynnerligheter i vårt svenska språk kommer snart. Ska bara läsa några slumpvis utvalda inlägg först.
Välkommen till internettet.mielo skrev:Det må vara okänt för många, men det heter "vårt hus" och "vår bil". Inte "vårat hus" och "våran bil".
På nätet är det ju normalt att skriva med usel svenska. Det får vi nog lära oss att stå ut med.
Folk skriver ungefär som dom pratar.
Den sortens felskrivning är så pass vanlig att jag knappt orkar notera den längre... Men detta forum håller trots allt en godtagbar standard språkligt sett. Jag tänkte att det var en bra ide' att få utlopp för mina besserwisser-tendenser i en separat tråd istället för att störa i de ordinarie trådarna!Hemligt skrev:
Sorgligt men sant. Man undrar vad det är för mening med minst 9 - 12 års skolgång när massor av människor ändå skriver som krattor.bryggstun skrev:
Bra med en sådan här tråd eftersom det anses dålig "netiquette" att klaga på språket i ordinarie ämnestrådar.
Då kan det bli som en liten ventil för oss besserwissrar
Kan inte folk skilja på riktning och befintlighet?
Norrut - Norröver
Vart - Var
Och sedan stavas det "original".
Då kan det bli som en liten ventil för oss besserwissrar
Kan inte folk skilja på riktning och befintlighet?
Norrut - Norröver
Vart - Var
Och sedan stavas det "original".
Jag brukar störa mig mer på tekniska felskrivningar än på rena språkfel. I alla fall så länge de senare är av sådan art att texten fortfarande är begriplig. Men man kanske inte bör vara för nitisk i sina påpekanden av någotdera. De som inte lärt sig att skriva korrekt svenska trots 9-12 års skolgång lär inte göra det av påpekanden i ett forum heller. Det är för det mesta bättre att ställa frågor eller besvara sådana på dålig svenska än att låta bli.
Ah, en språkpolistråd! Kom igen när ni har alla rätt på den här:
http://quiz.svd.se/?sTid=871
http://quiz.svd.se/?sTid=871