Byggahus.se
igelkotten82 skrev:
Lite mera feedback..

4. funderat på om inte tvättstugan ska vara på ovanvåningen där sovrummen är och smutstvätten "produceras" och sedan ska läggas tillbaka i garderoberna. Fast samtidigt är det skönt att ha nära till tvättstugan från kök.
Varför är det skönt att ha tvättstugan nära köket?

Marcus Persson skrev:
Tvättstugan skall naturligtvis vara på markplanet.
Där vistas man större delen av dygnets vakna timmar
Och det blir nära ut när man vill hänga tvätt på tork ute
(vilken man skall göra så ofta som möjligt)

• Gilla
Marcus Persson
  • Laddar…
Därför att man är mycket i kök/matrum och vardagsrum. När man ska byta maskin är det bra att ha det nära. Å andra sidan har jag själv tvättstugan i direkt anslutning till mitt stora badrum vilket är väldigt praktiskt då smutskläder direkt kan läggas i en utdragbar låda under tvättmaskinen och när den är full så är det bara att sätta igång och tvätta. Nu bor jag dock i ett en-planshus där sedan köket också ligger nära. Det blir svårare avvägning när sovrum och det stora badrummet ligger på ett annat plan.

• Gilla
Marcus Persson
  • Laddar…
Marcus Persson skrev:
Du kan ha ett tvättnedkast från en garderob eller från badrummet till tvättstuga på nedervåningen då det är mycket smidigt att slippa bära ned tunga tvättkorgar, dock får man ju bära upp den till respektive rum och garderob men det är inte lika jobbigt om du inte anordnar någon slags hiss för tvätten till en klädkammare eller liknande uppåt då....
Vi har har tvättnedkast från en klädkammare/förråd (plan 2) direkt ned till tvättstugan. Kommer bli smidigt och praktiskt.

Andra bra saker är också att ha en upphöjd diskmaskin i köket, är underbart ergonomiskt och skönt för ryggen att slippa att böja sig ned till golvet nästan, kolla min blogg för beskrivning

Ha inte spisen i hörnet vid två väggar, kommer bli mycket opraktiskt kan jag lova... man vill ha utrymme på sidorna för spisen och nära till diskho, alltså bredvid och inte mittemot. Ja, detta är detaljer som du kommer säkert in/kommer på på under tiden du/ni ritar planlösningen.

Såg också att du har ett fönster vid duschen, är opraktiskt, folk ser in då... om du inte har ett frostat glas förstås (känns meningslös med ett frostat glas dock) men känns felplacerat framför en dusch.

Glöm ej kolla handikappanpassningen med kommunens bygglovshandläggare, ni kommer behöva jobba parallellt med detta samt allt annat, val av värmekälla, fönster, dörrar etc. och hinna ändra och kompromissa flera gånger med planlösningen.

• Gilla
Marcus Persson
  • Laddar…
Mikael_L
igelkotten82 skrev:
Därför att man är mycket i kök/matrum och vardagsrum. När man ska byta maskin är det bra att ha det nära.
Du menar så du hinner hänga en maskin medan sufflén reser sig ... ;)

Hur har tankarna gått för er i projektet? Är så nyfiken...

Mikael_L
Marcus Persson skrev:
Här är lite vad vi tänkt:
* Gotlandshus i modern stil i 2 plan. [bild]
Ja nu poppade tråden upp igen, så jag passar på och skriver detta nu:

Kanske lite tur att jag inte började bemöda mig att föreslå någon planlösning innan du kom med lite mer tankar över vad slags hus ni tänker er.
För ett hus liknande det där är jag troligen inte kunnig nog att ens få till några halvtaskiga förslag på.
(Inget fel på hustypen alls, det i bilden ser riktigt riktigt fint ut, men det är lite väl långt ifrån sånt jag själv grunnat på.)

Jag hade säkerligen troligen skissat mer på något liknande detta, och det hade ju blivit sååå fel då. :)
husetpaklippan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L skrev:
...
[bild]
Är det så du själv byggt Mikael _L?

Mikael_L
Nej naturligtvis inte, då jag inte har på långt när lika fantastisk tomt som TS (avundsjuk? javisst :))

Bilden är "snodd" från ett av "månadens arkitektritade" här på BH, bara för att exemplifiera åt vilket håll jag tänker när det gäller att ta hand om en fantastisk utsikt som inte lider av värmeproblemen med söderläge.

Mikael_L skrev:
Nej naturligtvis inte, då jag inte har på långt när lika fantastisk tomt som TS (avundsjuk? javisst :))

Bilden är "snodd" från ett av "månadens arkitektritade" här på BH, bara för att exemplifiera åt vilket håll jag tänker när det gäller att ta hand om en fantastisk utsikt som inte lider av värmeproblemen med söderläge.
Ett sånt hus hade inte varit fel! Ser dyrt och fint ut. Vi har lite andra idéer. Mer info kommer. Jag har inte glömt bort er!

Hej igen!

Nu har skissförslaget blivit färdigt! Vi har tänkt ett enkelt hus som använder både fram och baksida av tomten samt har en enkel form som ska bli billigare att bygga. Vad tycker ni?

Iris1.jpg
Skapa konto
Iris2.jpg
Skapa konto

KristinaRT
Jagngillar allt med huset utom en sak - rum 5 och 6 - jag hade blivit vansinnig på att ha badrummet som genomgång till tvättstugan.... Helre två separata rum, även om det innebär mindre badrum/tvättstuga....

KristinaRT skrev:
Jagngillar allt med huset utom en sak - rum 5 och 6 - jag hade blivit vansinnig på att ha badrummet som genomgång till tvättstugan.... Helre två separata rum, även om det innebär mindre badrum/tvättstuga....
Vansinnig var rätta order! Har själv blivit vansinnig på detta hus många gånger! Jag håller med dig om rum 5 och 6 men hittar ingen annan lösning. Man kan se rum 5 och 6 som ett rum med möjlighet att stänga till wc från båda håll. Då får man kanske lite annan syn på det? Har tidigare haft en annan lösning men blev så jädra trångt i både 5 och 6. Kul att du gillar huset i övrigt!

KristinaRT
Du skulle kunna flytta väggen mellan badrum och gästrum lite, och göra ett långsmalare badrum och lite mindre gästrum? Om du sätter dörren i mitten av badrummet kan du ha dusch i ena halvan och toalett i andra. Det blir inte jättestort, men om ni inte konstant har gäster kommer badrummet där nere mest användas som toalett till familjen och då fungerar det... Iaf har vi det ungefär så, och det fungerar bra för oss :)
Då får du en hall till tvättstugan, men eftersom den går längs väggen kan du sätta in fönster för att öppna upp. Om man vill kan man tom ha ett fönster mellan hall och badrum för att få in mer ljus (tänker då fönster högt upp på väggen).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.