Håller på och renoverar i hallen och har lusläst forumet för att hitta bra sätt för att styva upp golvet och minimera golvhöjden för att få klinkersen i nivå med det intilliggande parkett golvet. Jag tror jag har en plan men skulle vilja ha tänkt på av nån annan också
För att styva upp golvet tänker jag lägga golvspån. Dock får inte klinkersen bygga mer än 28mm för att komma i nivå med parketten. Golvet är 2,4m gånger 2m med reglarna på 2m ledden. Så för att styva upp golvet är min plan:
- Minska regelavståndet till ca cc30
- Sätta 3st kortlingar i varje fack
- Sätta 1x3" på insidan av reglarna som golvspånet ska vila på
- Lägga golvspånet försänkt så det kommer i nivå med reglarna vilandes på 1x3" och kortlingarna som också är försänkta.
Ovanpå det tänkte jag limma 12,5mm golvgips och sedan klinker, 10mm, på det.
Så mina funderingar är då:
1. Kommer golvet att bli tillräckligt styvt med min plan?
2. När jag lägger golvspånet nedsänkt i bjälklaget ska jag ha nån sorts rörelsefog mot bjälkarna eller lägger jag dem dikt an?
3. Nåt som nu börjat oroa mig är att klinkersgolvet kommer bli lägre än parketten då jag behöver få det till 28mm, men gips+klinkers+fix nog endast kommer bygga 12,5+10+4mm = 26,5 som bäst. Finns det nåt smart sätt att öka på höjden lite? och är det rimligt att tro att fixet bygger 4mm? (Plattorna är 20x20cm)
Jag funderar på om det går att lägga nån sorts skiva ovanpå bjälklaget under gipsen som är 3mm så att jag får upp höjden litegrann, kan det funka? Finns det 3mm spånskiva?
Golvspån är inget bra material för klinker, man bör ha flytspackel för styvhet. Kan du inte sänka bjälklaget lite och få in en kaka med spackel på golvspånet?
Men hur menar du att 12,5 kan vara för tunt för spånskiva? Spånskivan är 22mm men nedsänkt för att hamna i nivå med bjälklaget och ovanpå det ligger golvgipsen som är 12,5mm, eller är det nåt jag inte fattar?
Finja specar tex 20mm skikttjocklek på spacklet för golvspån.Har ingen erfanhet av golvgips men jag vet att många inte rekommenderar det då det inte ger så bra styvhet
Först och främst, tacksam för svaren. Men då det här är mitt första försök till ett sådant här projekt kommer det fler följdfrågor
Som jag har förstått det är det golvspånet som ska stå för styvheten och gipset läggs för att lägga klinkersen på ett dött material. Men du menar alltså att jag måste ha mer än 12,5mm ovan på spånet för att få tillräcklig styvhet i golvet, trots kortlingar och annat?
Först och främst, tacksam för svaren. Men då det här är mitt första försök till ett sådant här projekt kommer det fler följdfrågor
Som jag har förstått det är det golvspånet som ska stå för styvheten och gipset läggs för att lägga klinkersen på ett dött material. Men du menar alltså att jag måste ha mer än 12,5mm ovan på spånet för att få tillräcklig styvhet i golvet, trots kortlingar och annat?
Nej, det behövs inte. Det han menar är att 12,5 mm ev. är för lite att flyta på ett spångolv om du inte skulle ha gipsen. Det kommer definitivt hålla, men välj en fog som tål lite mer rörelse.
Jag har ingen koll på golvgips, men för spackel är 12.5 för lite, du får vänta tills nino eller tank ser tråden, de vet nog hur bra golvgips är, men jag har fått känslan av att det inte rekommenderas pga för dålig styvhet och då kan klinkret spricka
Nej, det behövs inte. Det han menar är att 12,5 mm ev. är för lite att flyta på ett spångolv om du inte skulle ha gipsen. Det kommer definitivt hålla, men välj en fog som tål lite mer rörelse.
Ok, så du tror att min originalplan med nedsänkt golvspån och golvgipset ovanpå det borde bli tillräckligt styvt för att sen lägga klinkers på det?
Om du limmar och skruvar golvgipset i spånskivan tror jag att det blir tillräckligt styvt. Jag har en liknande konstruktion i våran hall med granitskivor och fiskbensparkett. Jag gjorde som du och styvade upp regelverket samt limmade/skruvade spånskivor i nivå mellan reglarna. Därefter limmade och skruvade jag golvspån ovanpå regelverket. Rollade golvet med fuktspärr för att undvika fuktresning pga blöta skor på vintern. Granitskivorna ligger kant i kant utan fog, förutom mot parketten där det ligger en mjukfog. Det ligger sedan 2009 utan släpp.
En bild av golvet innan det oljades och trappan fick sig en make over.
Kan inte svara på om det håller... Men det gör det nog
Du gör en egen konstruktion som du själv får ta ansvar för, nu är väl det värsta som kan hända att fogarna spricker och att plattorna lossnar.
22 mm golvspån limmat och skruvat I reglar och även limmade i varandras sponter och på det min 12 mm spackel med armering eller en 12mm golvgips limmad med tex Ardex S48, då har du en konstruktion som kommer hålla och som är utprovad.
I din konstruktion så ligger ju 22orna i fack, skulle iaf satsa på att limma en golvgips med S48 över hela ytan tvärs reglarna, då binder du ihop allt. S48 är ett förhållandevis dyrt fix/lim men det är riktigt bra, kostar nog närmare 100kr/kg och det går ca 1.4-1.8kg/kvm
Om du limmar och skruvar golvgipset i spånskivan tror jag att det blir tillräckligt styvt. Jag har en liknande konstruktion i våran hall med granitskivor och fiskbensparkett. Jag gjorde som du och styvade upp regelverket samt limmade/skruvade spånskivor i nivå mellan reglarna. Därefter limmade och skruvade jag golvspån ovanpå regelverket. Rollade golvet med fuktspärr för att undvika fuktresning pga blöta skor på vintern. Granitskivorna ligger kant i kant utan fog, förutom mot parketten där det ligger en mjukfog. Det ligger sedan 2009 utan släpp.
En bild av golvet innan det oljades och trappan fick sig en make over.
[bild]
@arneri68 Trevligt att höra en vittnesskildring från verkligheten där det funkar. Två frågor bara:
1. Vad hade du för dimension på reglarna som du satte på sidan av bjälklaget och la golvspånet på?
2, Hade du nån liten luftspalt mellan golvspånet och reglarna eller var det exakta mått och i princip presspassning?