Byggahus.se
Niclas Jonsson skrev:
Tycker och tycker. Jag skulle snarare säga att alla inte kan räkna. Så här:

Lånar du te x 1 miljon och inte amorterar detta, så tar det omkring 30 år, sedan har du betalt 1 miljon i räntor. Med denna enkla kunskap kan man lätt räkna på om det lönar sig att amortera.
Det beror väl helt och hållet hur man räknar och vilka parametrar man väger in i ekvationen. Att påstå att man inte kan räkna bara för att man av någon anledning inte väljer att exempelvis amortera ner till 50% eller 0% är bara trams.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snabeln skrev:
Finns ingen möjlighet i världen att bostadspriserna skulle minska med 30% eller mer i Storstan.
Jaså?

Låt oss vara helt uppriktiga. Väldigt få människor har möjlighet eller förmåga att "investera" sig till en motsvarande eller bättre förmögenhet än vad ett betalt boende innebär. I verkligheten så innebär "ett uppskjutet amorterande" istället att man lever lite för gott mot vad man egentligen har råd med, och man löper här en hög risk att familjens ekonomi blir betydligt sämre när vi får ett förändrat ränteläge eller prisfall på marknaden.

Var och en ska fatta sina beslut, givetvis. Och amortering är ingen "kvick-fix". Men det är en långsiktig och helt säker förmögenhetsuppbyggnad, som ingen annan än du själv tjänar på. Alla andra "investeringsmöjligheter" skall avkasta både till dig och någon annan, alltså behöver dessa alternativ ge betydligt mer än bostadsmarknaden ger. Där är också förklaringen att så få utomstående aktörer (banker, media m fl) marknadsför detta alternativ, de har inget att hämta hos den som investerar allt till sig själv.

• Gilla
Sir Duke och 5 till
  • Laddar…
Niclas Jonsson skrev:
Låt oss vara helt uppriktiga. Väldigt få människor har möjlighet eller förmåga att "investera" sig till en motsvarande eller bättre förmögenhet än vad ett betalt boende innebär. I verkligheten så innebär "ett uppskjutet amorterande" istället att man lever lite för gott mot vad man egentligen har råd med, och man löper här en hög risk att familjens ekonomi blir betydligt sämre när vi får ett förändrat ränteläge eller prisfall på marknaden.

Var och en ska fatta sina beslut, givetvis. Och amortering är ingen "kvick-fix". Men det är en långsiktig och helt säker förmögenhetsuppbyggnad, som ingen annan än du själv tjänar på. Alla andra "investeringsmöjligheter" skall avkasta både till dig och någon annan, alltså behöver dessa alternativ ge betydligt mer än bostadsmarknaden ger. Där är också förklaringen att så få utomstående aktörer (banker, media m fl) marknadsför detta alternativ, de har inget att hämta hos den som investerar allt till sig själv.
Nu kanske jag missuppfattar dig, men vinsten av att boendet ökar i värde påverkas ju inte av hur mycket man amorterar. Eventuell vinst tillfaller ju alltid ägaren till 100 procent oavsett om denne är belånad till 99 procent eller 0.

Att amortera innebär alltså bara att räntekostnaderna och skulden minskar. Med ränteavdragen medräknade innebär det att avkastningen på att amortera sitt rörliga lån i dagsläget ligger runt 1 procent, i ett läge där börsen den senaste tiden gett betydligt bättre avkastning än så.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Eventuell vinst tillfaller ju alltid ägaren till 100 procent
Nej, för tillfället betalar man 22% reavinstskatt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Nej, för tillfället betalar man 22% reavinstskatt.
Ja självklart betalar man skatt, men vinsten påverkas inte av belåningsgraden isf skulle vinstskatten påverkas av belåningsgraden vilket den naturligtvis inte gör.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
Men om man hela tiden skulle låna upp till husets ökande värde (när värdet ökar) och konsumera upp pengarna så blir det ingen vinst, och ingen vinstskatt vid framtida försäljning.

Jo.

Det är ju skillnaden mellan inköp och försäljning du skattar på. Om du har konsumerat upp den eller inte är ointressant.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
jonmo skrev:
Det är ju skillnaden mellan inköp och försäljning du skattar på. Om du har konsumerat upp den eller inte är ointressant.
Shit, Just ja ... :surprised:

I stand corrected. :surprised:

Så ännu ett starkt skäl att inte bara höja sina lån hur som helst.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Hade ju varit en kreativ lösning att kunna fullbelåna och investera pengarna alt. konsumera för att slippa beskattning vid försäljning :D

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
O
Men handlade inte TS fråga om Swedbanks krav var riktiga eller inte? Men tråden började direkt handla om amortera eller inte amortera.
Swedbank gillar att göra pudlar... De har gjort några stycken vid det här laget...
Men banken har rätt att ställa vilka krav de vill... Och man själv har rätt att välja vilken bank man vill.
För min del skulle jag aldrig valt Swedbank. Jag vill bestämma själv huruvida jag skall amortera eller inte.

Sedan så är det så att banken tjänar mest på att du inte amorterar utan bara betalar räntan... Så roligt är det....

När det gäller att amortera eller spara så sparar jag hellre... Dessa pengar kan jag komma åt i ett krisläge.
Amorteringen kommer jag bara åt den dagen jag säljer...

Men åsikterna huruvida man ska amortera eller inte går isär. Jag lär inte kunna påverka amorteringsivrarna här på forumet, samtidigt så kommer inte amorteringsivrarna att kunna påverka mig.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
F_man skrev:
Såg på Aktuellt igår att just Swedbank nu inför amorteringskraven, om jag förstog rätt blir det exakt enligt Finansinspektionens förslag.

Säga vad man säga vill om det, men det ökar mitt intresse av att äga aktier i Swedbank åtminstone.

Källa:
[länk]
Sen är ju fråga hur de gör i praktiken.
SEB, "min" bank har haft amorteringskrav i många år, men man kan ansöka om att slippa amorteringen (Läs "kryssa i en ruta"), vilket i de flesta fall går igenom utan problem..

Edit: Stod ju i artikeln tom :)
"SEB hade redan sedan tidigare en regel om att kunderna ska amortera ner sina lån till 70 procent, och betala av minst en procent av hela beloppet per år. Lånet ska vara avbetalt inom 50 år."

/K

klaskarlsson skrev:
Sen är ju fråga hur de gör i praktiken.
SEB, "min" bank har haft amorteringskrav i många år, men man kan ansöka om att slippa amorteringen (Läs "kryssa i en ruta"), vilket i de flesta fall går igenom utan problem..

Edit: Stod ju i artikeln tom :)
"SEB hade redan sedan tidigare en regel om att kunderna ska amortera ner sina lån till 70 procent, och betala av minst en procent av hela beloppet per år. Lånet ska vara avbetalt inom 50 år."

/K
Då detta nu ligger på riksdagen att besluta innebär med största säkerhet att det röstas igenom och blir ett krav för samtliga banker att förhålla sig till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.