7 368 läst · 6 svar
7k läst
6 svar
Sätta in toalett där det finns duschavlopp redan?
I vårt nya hus finns en separat byggnad med dusch och mulltoa. På gården finns en trekammarbrunn.
Nu undrar jag om man kan sätta in en riktigt Toalett där då det redan finns avlopp för dusch? Är det svårt eller omöjligt? Vill gärna ha en ordentlig toalett men för dyrt att dra in i huset.
Tacksam för svar!!
Nu undrar jag om man kan sätta in en riktigt Toalett där då det redan finns avlopp för dusch? Är det svårt eller omöjligt? Vill gärna ha en ordentlig toalett men för dyrt att dra in i huset.
Tacksam för svar!!
Du menar att det är ett 75mm rör och inte ett 110 som man brukar ha till toalett.
Det finns toastolar med inbyggd kvarn så man kan använda jag tror så smalt som 50mm.
typ den här http://www.avloppscenter.se/vara-produkter/olika-typer-av-wc/toaletter-med-inbyggd-kvarn/saniflo-sanicompact-pro-eco den har 32mm utlopp
Det finns toastolar med inbyggd kvarn så man kan använda jag tror så smalt som 50mm.
typ den här http://www.avloppscenter.se/vara-produkter/olika-typer-av-wc/toaletter-med-inbyggd-kvarn/saniflo-sanicompact-pro-eco den har 32mm utlopp
Jag blir bara fundersam över varför de satt en mulltoa...
Kolla så att avloppet verkligen är anslutet till brunnen.
Men som sagts tidigare det finns avloppspumpar att köpa. Kostar från 6000:- om jag minns rätt...
Det är inte att rekommendera att koppla toalett på 75 rör... Jag skulle t.om säga att det inte går.
Men som sagts tidigare det finns avloppspumpar att köpa. Kostar från 6000:- om jag minns rätt...
Det är inte att rekommendera att koppla toalett på 75 rör... Jag skulle t.om säga att det inte går.
Tusen tack för svaren!Odjuret skrev:Jag blir bara fundersam över varför de satt en mulltoa...
Uppföljning:
Det finns en trekammarbrunn som är kopplad till både köket inomhus och uthuset med mulltoa och dusch. Hur får man reda på storleken på rören? Mäklaren visste inte.
Trekammarbrunnen har slamavskiljare och ligger ca 10 M från uthuset. Är det stort arbete att gräva själv? Eller måste man anlita någon?
Vad kan det kosta?
Otroligt tacksam för er hjälp!
Det borde fungera!Krillew skrev:
Däremot så lär det inte fungera att skippa pump å köra direkt på 75 rör.. Det var det jag syftade på....
Däremot så funderar jag på hur pumpen skulle reagera på att man kopplar den till ett 75rör...
Troligtvis är rörstorleken 75mm... Det är den vanligaste storleken när man har dusch...skanehus skrev:Tusen tack för svaren!
Uppföljning:
Det finns en trekammarbrunn som är kopplad till både köket inomhus och uthuset med mulltoa och dusch. Hur får man reda på storleken på rören? Mäklaren visste inte.
Trekammarbrunnen har slamavskiljare och ligger ca 10 M från uthuset. Är det stort arbete att gräva själv? Eller måste man anlita någon?
Vad kan det kosta?
Otroligt tacksam för er hjälp!
Men om avloppet är kopplat till brunnen så skulle jag kolla upp pump.... Det borde bli billigare än att gräva å fixa...
Så ring nån av de som tillverkar pumpar å kolla med dom vad de rekommenderar i just ditt fall
Liknande trådar
-
Toalett med inbyggd tank, kan man sätta den på sidan om?
Vatten & Avlopp -
Vi ska sätta klinker i en toalett. Det är dubbla spånskivor och under dem frigolit och sedan platta
Badrum -
Sätta in toalett och kombinera med duschavlopp
Badrum -
Sätta in toalett i ducshrum med befintlig fuktspärr?
Badrum -
Sätta in snålspolande toalett i hus från -75
Vatten & Avlopp