Byggahus.se
Hej

Jag ska montera en barngrind i trappan. Jag behöver förlänga väggen bredvid trappan med en 7 cm djup regel:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur fäster jag bäst regeln i väggen? Är det en lång skruv genom hela regeln och in i väggen som gäller?

jajamen

S
Tuta och kör! Jag har precis gjort ett identiskt jobb, jag satte metallbrickor bakom regeln för att jag var för lat för att såga ur för golvlisten :D

Hur lång skruv bör jag ha om regeln är 7 cm?

Du kan ju även överväga att försänka skruvarna till kanske halva regelns tjocklek så behöver du inte använda så hiskeligt långa skruvar.

mlkjhr skrev:
Du kan ju även överväga att försänka skruvarna till kanske halva regelns tjocklek så behöver du inte använda så hiskeligt långa skruvar.
Jag har ingen försänkare men det kanske funkar att förborra med en tjock borr genom halva regeln?

Så är det. Borra först med 22 mm till regelns havla djup och resten med 9 mm. Sedan kan du skruva fastt regeln med franska skruvar och bricka.

Om du inte försänker skruven så se till att du har skruvar med försänkt skalle. Angående längden så bör den väl gå in minst 3-4 cm i väggen om det är träreglar i den. Så 110-120 mm skruv funkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.