Byggahus.se
Hej!

Ska snart flyta mitt badrumsgolv som består av trästomme och golvspån samt brunn med Purusplatta 300 Multi där jag använt de största distanserna och får då plattans övre plan 13mm över golvspånens plan.
Jag ska nu lägga armeringsnät samt elektrisk golvvärme (Heatcom) men jag tycker det blir problem vid skarven mellan armeringsnäten. Jag har sett att man ska ha minst två rutors överlapp på näten, och om jag vill ha näten "åt samma håll" för att kunna bunta fast värmekabeln lätt så innebär det att varje skarv blir 4 "trådar" högt vilket i mitt fall blir 10mm bara det. (se bild 1)
Bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag istället vänder ett av näten uppochner så blir ju höjden 3 "trådar" högt, men å andra sidan blir det knepigare att lägga värmekabeln då. (det går att dra den likson emellan näten men det blir väl inte så bra?) (Se Bild 2)
Bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tredje alternativ är att inte överlappa två rutor och istället "skjuta ihop" näten i varandra för att sedan naja ihop dom med najtråd. (Se Bild 3) (dock ingen najtråd på bilden)
Bild 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag är lite orolig för är alltså:

1. Om jag överlappar två rutor som man ska så blir höjden på näten 10mm vid skarven (4 trådar X 2,5mm) och skarven blir väldigt nära brunnen där höjden på plattan är 13mm över spånet. Kvar blir alltså väldigt lite spackel.

2. Om jag istället vänder på ett av näten och överlappar 2 rutor som ovanstående så blir höjden 7,5mm istället då det "bara" blir 3 trådar högt. Istället får jag näten "åt olika håll" vilket försvårar kabeldragningen?

3. Om jag istället skjuter ihop näten och najar dom till varandra så blir det inte ens en rutas överlapp. Dock blir höjden enbart 2 trådar och kabel kan dras utan problem. Tror ni detta alternativ försvagar konstruktionen?

Hur hade ni gjort?
 
S
lösa med en förhöjningsring?
vad för tjocklek på spacklet kräver el golvvärmen( görs av elektriker?)
 
SBH skrev:
lösa med en förhöjningsring?
vad för tjocklek på spacklet kräver el golvvärmen( görs av elektriker?)
3mm enligt golvvärmetillverkaren, 5mm enligt Tätskiktsleverantören så det blir ju 5mm då.

Känns lite "B" med förhöjningsring när man köpt platta och följt anvisningarna med distanser för spånskiva med armering och flytspackel. Det kanske är jag som är lite överkänslig.

Vad jag sett så ska man heller inte flyta ut på Purusplattan utan man ska hålla sig till de 13mm över golvspånet som plattan ligger på?

Naturligtvis ska elektriker tillkallas precis som man ska men det är ju bra att ha en plan för hur saker ska göras.
 
Var finns det angivet att man måste ha överlapp?

Varför inte limma kabeln traditionellt med limpistol?
 
Detta har inte jag stött på tidigare. Kör du efter GVK?
Jag kan inte erinra mig att det finns i BBV.
Det finns inte i aktuella monteringsinstruktioner från ex. Casco/Schönox, utan där läggs näten kant i kant.

Jag är mycket för stabila konstruktioner, men nu börjar vi väl ändå nå vägs ände när det gäller kraven på sådant här.
 
om du lägger första nätet centrerat över brunnen då? Då kommer ju alla överlapp en bit bort från brunnen och äts upp av fallet. Lite mer klipp och klistra kanske det blir
 
Ställde frågan till Kiilto nu som levererar näten och de föreskriver ett överlapp på minst en ruta (7cm).
Sen skrev de att det kan ju bli högt i hörnen då upp till 4 nät möts och då ska man klippa ner så att det bara blir 2 nät högt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jaha... du fick tag i lösningen till slut ser jag... :)

Finns ju ingen mening med att fyra nät överlappar som sagt och sen är det även som "para" skriver vettigt att lägga ett över brunnen så man får första överlapp en bit ifrån... :)
 
lägg inte som på bild 2! stor risk att du trampar sönder kabeln

näten ska överlappa, jag brukar lägga vartannat upp å ner men då klagar elektrikern då han måste pilla in en mejsel under och lyfta näten lite för att få dit buntband.

Börja vid brunnen och klippa bort lite när 4 nät överlappar är melodin.

Purus kommer/ har kommit med en ny monteringsplatta, liknar Jafos mer nu, vändbar och med en distans att lägga under brunnen. Skulle tro att många mattläggare har klagat på plattan då är svårt att få övergången fin mellan platta och golvspån
 
  • Gilla
Bybe
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp och nino. .

Var exakt finns det angivet att näten ska överlappa?
 
I spackel tillverkarens anvisningar
 
S
GoForIt skrev:
Detta har inte jag stött på tidigare. Kör du efter GVK?
Jag kan inte erinra mig att det finns i BBV.
Det finns inte i aktuella monteringsinstruktioner från ex. Casco/Schönox, utan där läggs näten kant i kant.

Jag är mycket för stabila konstruktioner, men nu börjar vi väl ändå nå vägs ände när det gäller kraven på sådant här.
lägger du armering kant i kant blir det ju som en kaka per nät du lägger dit.
alltid överlappa näten.
 
Jag brukar använda Casco/Schönox produkter.
Jag kan inte läsa mig till att näten ska överlappas någonstans i deras monteringsanvisning för värmegolv.
Tittar man på bilderna i anvisningen tycker jag det tydligt framgår att nätet ligger kant i kant..
 
S
GoForIt skrev:
Jag brukar använda Casco/Schönox produkter.
Jag kan inte läsa mig till att näten ska överlappas någonstans i deras monteringsanvisning för värmegolv.
Tittar man på bilderna i anvisningen tycker jag det tydligt framgår att nätet ligger kant i kant..
jo, vad är bäst då tror du?
sen har du ett här på dock betong men utan nät
http://www.ardex.se/fileadmin/ardex_se/Broschyrer_PDF/Fall_med_K75.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.