Byggahus.se
Hej, nog måste väl någon i värdsrymden veta vad detta beror på...

Jag har tre gamla 2-taksmaskiner på gården, 1 Husqvarna moped från 62, en motorsåg Husqvarna T40 och en Stiga Park 2000 gräsklippare från 70-80-talet.

Alla startar helt ok från början och går bra under drift.Men alla är omöjliga att starta om de stannar eller stannas av någon anledning efter en 20 minuters drift sådär... De måste kallna i minst en kvart och hoppar då igång som om inget hade hänt igen.

Alla går till de stängs av utom mopeden som efter ca 7 km resa stannar för att vila ca 15 minuter, därefter hoppar den igång igen och går en ca 10 minuter i stöten...


Nog måste det väl finnas en förklaring (och möjligen åtgård) till detta konsekventa beteende????

Tacksam för svar då det är irriterande att inte kunna stänga av maskinen en liten stund om man behöver göra nåt, typ fylla på bensin eller så...


/Studiomannen :)
 
På moppen kan tändstift med fel värmetal ge dom symptomen.
 
Motorsågars problem är väl ofta att tanken blir så varm så att bensinen förångas och man får s.k ånglås. Har läst att dessa problem blir mindre med alkylatbensin. /lob
 
Tack för svaren!

Barnrikehuset skrev:
På moppen kan tändstift med fel värmetal ge dom symptomen.
Vad är ett värmetal? Vad ska man ha på en husqvarna 4132?

Och vad är det som händer med gamla motorer, nya beter sig väl inte så här?
 
Näe..

Min Husqvarna röjsåg (2005, typ) startar ALLTID direkt.

Motorsågen av samma fabrikat och årsmodell är heltjurig i början, men sedan går den nästan inte att stänga av.

Kanske någon autochoke som spökar?
 
Är det inte nåt med tändspolen som slits eller liknande?
 
Det får du nog googla... Tändstiften är på något sätt optimerade för olika arbetstemperaturer. Har haft precis det problemet du beskriver, så fort moppen blev riktigt varm dog den, löstes med nya tändstift, tyvärr hade jag lämnat mopedåldern när den insikten infann sig.
 
Det är för förmodligen att det är ~15% etanol i bensinen idag. Vilket innebär att du ska ha en annan luft/bränsle-blandning. Kör maskinen varm testa om du kan ställa förgasaren.
 
På gamla tvåtaktare brukar det vara tändspolen som bråkar när en varm motor inte startar.
 
Stigan har väl 4-takts B&S?
Moppen skulle jag kostat på ett brytar och kondensatorbyte på, är kondensatorn dålig så blir gnistan sämre och sliter hårt på brytaren. Ja tändstift byter man lämpligen samtidigt.
Tändspolen är lite dyrare men kan ju vara idé att byta men det kan gå vägen med övriga delar.
 
När gamla tvåtaktare vägrar trots att tändnig och förgasare fungerar och annat stift osv inte hjälper brukar det bero på dålig vevhuskompression pga dåliga packboxar vid vevaxeln, bukar ibland kunna visa sig som så att den startar och går 10 min och måste sedan svalna.
 
foppson skrev:
Stigan har väl 4-takts B&S?
Ja, det stämmer ju såklart, dock har den samma jobbiga beteende som de andra och är gammal.


Verkar som tipsen mest handlar om kondensatorn, tändstift har jag bytt på alla maskiner så det borde inte vara problemet. Får beställa hem lite delar så får vi se.
 
studiomannen skrev:
Ja, det stämmer ju såklart, dock har den samma jobbiga beteende som de andra och är gammal.


Verkar som tipsen mest handlar om kondensatorn, tändstift har jag bytt på alla maskiner så det borde inte vara problemet. Får beställa hem lite delar så får vi se.
Garanterat tändspolen. Är väl original kan jag tro. Dessa motorer är känsliga på den punkten då tändspolen sitter placerad så att den blir väldigt varm.
 
Andreas_H skrev:
Garanterat tändspolen. Är väl original kan jag tro. Dessa motorer är känsliga på den punkten då tändspolen sitter placerad så att den blir väldigt varm.
Jag antar du menar B&S motorn nu...?
 
Kan trösta dig med att det är samma på nya tvåtaktare med elektronisk förgasare, tex Hva 550xpg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.