9 440 läst · 20 svar
9k läst
20 svar
Vad är det med gamla 2-takts motorer och varmstarter?
Sida 1 av 2
Hej, nog måste väl någon i värdsrymden veta vad detta beror på...
Jag har tre gamla 2-taksmaskiner på gården, 1 Husqvarna moped från 62, en motorsåg Husqvarna T40 och en Stiga Park 2000 gräsklippare från 70-80-talet.
Alla startar helt ok från början och går bra under drift.Men alla är omöjliga att starta om de stannar eller stannas av någon anledning efter en 20 minuters drift sådär... De måste kallna i minst en kvart och hoppar då igång som om inget hade hänt igen.
Alla går till de stängs av utom mopeden som efter ca 7 km resa stannar för att vila ca 15 minuter, därefter hoppar den igång igen och går en ca 10 minuter i stöten...
Nog måste det väl finnas en förklaring (och möjligen åtgård) till detta konsekventa beteende????
Tacksam för svar då det är irriterande att inte kunna stänga av maskinen en liten stund om man behöver göra nåt, typ fylla på bensin eller så...
/Studiomannen
Jag har tre gamla 2-taksmaskiner på gården, 1 Husqvarna moped från 62, en motorsåg Husqvarna T40 och en Stiga Park 2000 gräsklippare från 70-80-talet.
Alla startar helt ok från början och går bra under drift.Men alla är omöjliga att starta om de stannar eller stannas av någon anledning efter en 20 minuters drift sådär... De måste kallna i minst en kvart och hoppar då igång som om inget hade hänt igen.
Alla går till de stängs av utom mopeden som efter ca 7 km resa stannar för att vila ca 15 minuter, därefter hoppar den igång igen och går en ca 10 minuter i stöten...
Nog måste det väl finnas en förklaring (och möjligen åtgård) till detta konsekventa beteende????
Tacksam för svar då det är irriterande att inte kunna stänga av maskinen en liten stund om man behöver göra nåt, typ fylla på bensin eller så...
/Studiomannen
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
På moppen kan tändstift med fel värmetal ge dom symptomen.
Näe..
Min Husqvarna röjsåg (2005, typ) startar ALLTID direkt.
Motorsågen av samma fabrikat och årsmodell är heltjurig i början, men sedan går den nästan inte att stänga av.
Kanske någon autochoke som spökar?
Min Husqvarna röjsåg (2005, typ) startar ALLTID direkt.
Motorsågen av samma fabrikat och årsmodell är heltjurig i början, men sedan går den nästan inte att stänga av.
Kanske någon autochoke som spökar?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Det får du nog googla... Tändstiften är på något sätt optimerade för olika arbetstemperaturer. Har haft precis det problemet du beskriver, så fort moppen blev riktigt varm dog den, löstes med nya tändstift, tyvärr hade jag lämnat mopedåldern när den insikten infann sig.
Stigan har väl 4-takts B&S?
Moppen skulle jag kostat på ett brytar och kondensatorbyte på, är kondensatorn dålig så blir gnistan sämre och sliter hårt på brytaren. Ja tändstift byter man lämpligen samtidigt.
Tändspolen är lite dyrare men kan ju vara idé att byta men det kan gå vägen med övriga delar.
Moppen skulle jag kostat på ett brytar och kondensatorbyte på, är kondensatorn dålig så blir gnistan sämre och sliter hårt på brytaren. Ja tändstift byter man lämpligen samtidigt.
Tändspolen är lite dyrare men kan ju vara idé att byta men det kan gå vägen med övriga delar.
När gamla tvåtaktare vägrar trots att tändnig och förgasare fungerar och annat stift osv inte hjälper brukar det bero på dålig vevhuskompression pga dåliga packboxar vid vevaxeln, bukar ibland kunna visa sig som så att den startar och går 10 min och måste sedan svalna.
Garanterat tändspolen. Är väl original kan jag tro. Dessa motorer är känsliga på den punkten då tändspolen sitter placerad så att den blir väldigt varm.studiomannen skrev: