3 431 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Hjälp Benders Carisma eller Falsat Plåt
Aaarg !
Val o kval om vilket som ser bäst ut Benders Carisma eller Lindab / Planja Falsat plåt tak
Nybygge 1 plan, liggande timmerpanel vitrilobehandlad ( silver nyans ).
Gillar bägge lika mycket, vist är sedumtak högst på listan men utom räckhåll ekonomiskt.
Vad tycker ni, för nackdelar, öppen för all input just nu.
Val o kval om vilket som ser bäst ut Benders Carisma eller Lindab / Planja Falsat plåt tak
Nybygge 1 plan, liggande timmerpanel vitrilobehandlad ( silver nyans ).
Gillar bägge lika mycket, vist är sedumtak högst på listan men utom räckhåll ekonomiskt.
Vad tycker ni, för nackdelar, öppen för all input just nu.
Medlem
· västragötaland
· 1 538 inlägg
Ingen av dom taken är bra tak enligt mej då hinder på taket gör dom typen av tak svåra att få tätt. Jag skulle välja riktig dubbelfalsad bandtäckning är det bästa taket man kan ha enligt mej och är inte mycket dyrare än Lindab / Planja Falsat plåt tak om du tänkt betala någon för att lägga det.
Ytterligare ett alternativ:
http://www.falsat.se/
Dom hade grymt bra kvadratmeterpris åtminstone för något år sedan.
Jag velade mellan falsat från falsat.se och benders carisma, men valde till sist den sistnämnda. Varför vet jag knappt ...
Men antagligen för en del osäkerhet ifall jag skulle kunnat ordna tätt runt genomföringar och takfönstret på egen hand, och skulle jag istället lejt ut det jobbet blev osäkerheten istället vad kostnaden skulle landat på...
Jag velade mellan falsat från falsat.se och benders carisma, men valde till sist den sistnämnda. Varför vet jag knappt ...
Men antagligen för en del osäkerhet ifall jag skulle kunnat ordna tätt runt genomföringar och takfönstret på egen hand, och skulle jag istället lejt ut det jobbet blev osäkerheten istället vad kostnaden skulle landat på...
Just nu låtar det åt Benders Carisma obehandlad, falsat.se har man varnat lite för, tydligen sämre plåt ( kan ju vara säljsnack ) samt lite svårt att få tätt. Pappa la om sitt med Lindabs falsade förra året och det funkar men känns "fejk" , Plannja ,,,,,, behöver nog se nått i verkligheten innan jag kan bestämma något.
Ja det ska jag väl poängtera, att jag har ju personligen ingen aning om kvalite, leveranssäkerhet eller något annat gällande falsat.se produkter. Den undersökningen bjuder jag andra att göra ... och gärna rapportera till forumet på något vis.swedjeep skrev:
Den osäkerheten kanske också spelade in när jag gjorde mitt val. Men jag har inte något minne av att jag direkt misstänkte deras produkt för något dåligt.
Men jag upplevde dom som rätt nystartade (utan att direkt veta) och det kan ju vara antingen bra eller dåligt.
HejMikael_L skrev:
Ytterligare ett alternativ:
Vi funderar på benders carisma obehandlad, är du nöjd med ert tak?
Jag hade nog varit nöjd med de flesta tak, bara de håller tätt. 
Men lite kul med carisma är ju att det är åtminstone någon enstaka som påpekat att de tycker något om taket, dvs att de ser att det är annorlunda.
I praktiken är det en sämre panna, lite lättare att trampa sönder än tvåkupigt, men ändå tyngre per kvm. Det för att en plan panna är svårare att få styrka i.
Sen växer det på normalt betongpannevis lite mossa i den lite grövre ytan på kortänden av pannan, dvs inte mer eller värre än vilka andra betongpannor som helst.
Jajo, jag är nöjd, men det hade jag nog kunnat varit med diverse andra tak också. TRP20-plåt hade väl varit lite trist, tegelpanneliknande plåt tycker jag är fusk, inte så sugen på. Men det mesta annat skulle nog funkat för mig.
Men lite kul med carisma är ju att det är åtminstone någon enstaka som påpekat att de tycker något om taket, dvs att de ser att det är annorlunda.
I praktiken är det en sämre panna, lite lättare att trampa sönder än tvåkupigt, men ändå tyngre per kvm. Det för att en plan panna är svårare att få styrka i.
Sen växer det på normalt betongpannevis lite mossa i den lite grövre ytan på kortänden av pannan, dvs inte mer eller värre än vilka andra betongpannor som helst.
Jajo, jag är nöjd, men det hade jag nog kunnat varit med diverse andra tak också. TRP20-plåt hade väl varit lite trist, tegelpanneliknande plåt tycker jag är fusk, inte så sugen på. Men det mesta annat skulle nog funkat för mig.
Tack för svar, skönt att höra från dig som har haft det ett tag. Läste nånstans att plattorna ändrar sig i färgen med tiden. Har du märkt av det och i så fall, tycker du att det blivit till det bättre eller sämreMikael_L skrev:
Jag hade nog varit nöjd med de flesta tak, bara de håller tätt.
Jag har svarta (kan de heta antracit??), och färgförändringar är nog inget jag märkt eller framförallt tänkt på.
Men jag kan kika lite, kanske intressant för oss båda
Men nu är det mörkt när man åker, och mörkt när man kommer hem, så det blir nog först på lördag, misstänker jag.
Men jag kan kika lite, kanske intressant för oss båda
Men nu är det mörkt när man åker, och mörkt när man kommer hem, så det blir nog först på lördag, misstänker jag.
☺️ Det kanske bara gällde det obehandlade då, men skulle du upptäcka att det ändrat färg vore det ju intressant att få vetaMikael_L skrev: