Byggahus.se
ullberg
Jag håller med mexitegel i allt, dessa är de viktiga parametrarna. En sak att lägga till listan kan vara andra åtaganden (som de tjänar pengar på), detta är ju delvis vad det innebär att vara helkund, men man kan tänka tydligare i termer av vad de tjänar på. I mitt fall så har jag fondsparande & privat pensionssparande hos banken, givetvis gör jag det för att jag vill spara, men att jag lagt det just som jag gjort det (jag hade nog kunnat kalla mig helkund utan dessa, bara inte banken vet om) handlar dels om att jag inte riktigt har ork att hitta den optimala lösningen och dels för att det är bra lönsamhet för banken

Lönsamt för banken är givetvis "dåligt för mig", åtminstone relativt sett, men givet den tid jag är villig att investera är alternativet inte den perfekta lösningen, utan mer sannolikt en ungefär lika dålig lösning någon annan stans, men då är det någon annan som tjänar på mig, och min bank är inte lika glada.

/U

EDIT: det är inte så att jag inte håller med noone70, också vettiga tankar. Dessa kom dock medan jag skrev mitt inlägg.

Tack för era svar!

Jag har allt hos Swedbank nu, bolån, privat pensionssparande, sparkonto och hemförsäkring. Min ekonomi är stabil och se kan se att jag har bra hand om pengar. Däremot är jag och sambon på jakt efter radhus, så jag är lite obenägen att byta bank förrän vi hittat huset och jämfört lånmöjligheter. (Vi har lånelöfte hos Swedbank och SBAB just nu, men är beredda att byta till de flesta banker.) Lån på 800 000 är, som du säger, inte särskilt mycket (gud så relativt allt är, svindlande), men inför radhusköpet kommer de sannolikt stiga från 800 000 (jag) och 500 000 (sambons lägenhet som vi säljer nu i januari) = 1,3 miljoner till 1,9--2,1 miljoner. Då blir det viktigare att förhandla räntan.

Uppskattar all hjälp!

Köp huset, ta lån där ni har lånelöfte, bind inte utan kör på 3 månader. När ni har flyttat in och det lugnat ner sig så byter ni bank till det som är förmånligast. Ingen anledning att göra allt på samma gång.

Alternativt kolla med mäklaren om den har ett bra erbjudande, ibland kan dom ha det.

• Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
Just det! Det glömde jag skriva: När du nu troligen får in ditt topplån som ett bottenlån så se till att du får samma avtalstider på alla dina lån. Det underlättar betydligt vid bankbyten att lånen löper ut vid samma tidpunkt.

pelle242 skrev:
Köp huset, ta lån där ni har lånelöfte, bind inte utan kör på 3 månader. När ni har flyttat in och det lugnat ner sig så byter ni bank till det som är förmånligast. Ingen anledning att göra allt på samma gång.

Alternativt kolla med mäklaren om den har ett bra erbjudande, ibland kan dom ha det.
Mycket bra förslag... faktiskt så gjorde faktiskt vi så, fast de var helt oplanerat :)

mexitegel skrev:
Just det! Det glömde jag skriva: När du nu troligen får in ditt topplån som ett bottenlån så se till att du får samma avtalstider på alla dina lån. Det underlättar betydligt vid bankbyten att lånen löper ut vid samma tidpunkt.
3 månaders kan man alltid lösa i förtid utan ränteskillnadsersättning, så 3 mån plus en bindningstid är oxå ok.

noone70 skrev:
3 månaders kan man alltid lösa i förtid utan ränteskillnadsersättning, så 3 mån plus en bindningstid är oxå ok.
Nä, stämmer det verkligen?

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Noseone skrev:
Nä, stämmer det verkligen?
Nordea och SEB har det så iaf.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Då skulle ju alla lägga om sina lån efter Riksbankens räntesänkning.

Varför det?

ullberg
Noseone skrev:
Då skulle ju alla lägga om sina lån efter Riksbankens räntesänkning.
Fast iaf. SEB har fasta datum för omläggning av räntan (de brukar sammanfalla med Riksbankens uppdateringar, SEB uppdaterar imorgon), bara vid nyteckning får man ett annat datum (fram till nästa planerade förändring). Gissar att övriga banker gör likadant...

-MH- skrev:
Varför det?
Varför inte? För att bankerna oftast sänker något i samband med RB sänkning. För att spara räntekostnader såklart.

Noseone skrev:
Varför inte? För att bankerna oftast sänker något i samband med RB sänkning. För att spara räntekostnader såklart.
Någon skrev att man sparar 58kr/månaden per lånad miljon på någon av bankernas sänkning i går. Att hålla på och, ta ledig från jobbet, boka tid hos bankman, åka till banken varje gång RB sänker styrräntan för en sådan liten förtjänst. Låter lite överdrivet... Känns som om den tiden kan användas till någonting bättre

Jag brukar maila vår bankman och be han om sånt när lån skall läggas om.

• Gilla
danielandersson
  • Laddar…
ullberg
Jaha, dags för en uppdateringsvända för SEB-kunder igen, nu börjar det bli riktigt låga nivåer, såhär låg ränta kan jag knappt minnas när jag haft förut.

1) 1,85% 2) 2014-04-19 3) SEB 4) <1 mkr 5) ullberg 6) +0,50 7) 2014-12-28

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.