Administrator
· Skåne
· 7 618 inlägg
Jag stötte just på en typ av försäljningsförfarande som jag inte har sett förut.
Vad säger ni om det här?
På hemnet står det att huset säljs för 1 kr http://www.hemnet.se/bostad/fritids...tianstads-kommun-bjorkebodavagen-74-7-5490811
I beskrivningen på Fastighetsbyråns hemsida står det också 1 kr, men att ett bud måste höja med minst 20 000 kr.
Jag antar att det bara är för att locka mycket folk till visningen de gör så här?
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ6060_1283269500
Vad säger ni om det här?
På hemnet står det att huset säljs för 1 kr http://www.hemnet.se/bostad/fritids...tianstads-kommun-bjorkebodavagen-74-7-5490811
I beskrivningen på Fastighetsbyråns hemsida står det också 1 kr, men att ett bud måste höja med minst 20 000 kr.
Jag antar att det bara är för att locka mycket folk till visningen de gör så här?
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ6060_1283269500
[h=1]Björkebodavägen 74-7, Oppmanna, Kristianstad[/h]
[h=5]Beskrivning av bostaden[/h]Fastigheten säljs med auktions/budgivningsförfarande och med friskrivning för dolda fel. Under visningen kommer alla spekulanter få möjlighet att utföra eventuella undersökningar och besiktning av fastigheten. Spekulanterna uppmanas att genomföra alla de undersökningar de önskar göra, i samband med visningen, eftersom det inte kommer att finnas möjlighet till ytterligare undersökningar av fastigheten efter visningen. Fastighetens marknadsvärde uppskattas till 400.000 - 700.000. Vill ni medverka i budgivningen behöver ni anmäla Er senast den 15/10 kl 12.00Ni anmäler Er genom att skicka ett mail till paul.creutz@fastighetsbyran.se där ni anger namn, adress samt mobilnummer som ni vill använda för att erhålla sms. Ni kommer att få en bekräftelse på att ni är anmälda till budgivningen via sms under eftermiddagen den 15/10Budgivningen startar den 16/10 09.00. Budgivningen avslutas när det bara finns 1 budgivare kvar. - Vi vill att samtliga deltagare i budgivningen är aktiva. Budgivare som inte lagt minst 1 st bud de senaste 60 min kommer automatiskt att strykas från budgivningen.- Vi vill att ni höjer med minst 20.000 kr per bud. - När ni vill lägga bud så ringer ni 044-12 62 60 och framför Ert bud.- Budgivningen tar en paus för lunch 12,00-13,00- När det kommer in nya bud skickas ett sms med det senaste budet ut till samtliga aktiva deltagare i budgivningen. Ni kan inte besvara sms meddelandet. - Köparen av huset kommer att få tillgång till fullständig budhistorik med namn och telefonnummer till samtliga budgivare. - Det behövs ett klart lånelöfte, eller att finansiering är ordnad på annat sätt, för att få medverka i budgivningen.
Efter avslutad budgivning kommer ett bindande köpekontrakt upprättas mellan parterna. Säljaren förbehåller sig rätten att avstå från att sälja fastigheten, utifall att vinnande bud anses för lågt.
Tja, det gör ju att de som är verkligt intresserade tvingas bekänna färg och lägga bud i början. De kan alltså inte bara vänta ut budgivningen och hoppa in på slutet. Det förfarandet snabbar ju upp budgivningen.stefancrs skrev:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det där med att man bara får undersöka under visningen låter inte som god mäklarsed.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Gick för 730.000 för tre år sedan...
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Detta att de stänger "ingången" till budgivningen är också skumt. En mäklare är skyldig att framföra alla inkomna bud till säljaren. Så OM någon vill lägga sitt första bud när slutbudet är avgivet så måste mäklaren ta med det också.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
I annonsen står ju 400 000 överstruket, det tolkar jag som att de har försökt sälja för 400 000 och gett upp.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Enl. Booli har det legat ute för 400 000 i 55 dagar.
Jag visste inte att det gick att friskriva sig från dolda fel. Går det?stefancrs skrev:
Vad händer med undersökningsplikten? Jag antar att den ändå gäller och därmed att köparen, i efterhand när eventuella fel uppdagas, inte kan hävda att hen inte fick möjlighet att undersöka (vilket hen i praktiken inte fick men godkände genom att trots det skriva köpavtal).