16 241 läst · 39 svar
16k läst
39 svar
Kraftig magnetisk strålning kring begränsningstråd
Jag vet bara hur Landroid fungerar och den stänger aldrig av slingan, den kan inte ladda utan att befinna sig inom arbetsområdet dvs. inom en aktiv slinga. Strömförbrukningen för slingan är minimal eftersom en hel säsongsförbrukning av el för LD stannar på ca. 45 kr, dvs. ungefär tre liter bensinM J skrev:
Hej Bosse A
Har du ett protokoll på din mätning?
Kan värdena även gälla Husqvarna 450X ??
Har du ett protokoll på din mätning?
Kan värdena även gälla Husqvarna 450X ??
Bosse_A skrev:
Nu är analysen klar och det är klart att den billiga WaveFinder inte visar korrekta mätvärden.
Combinova MFM 3000 placerad med mätgivaren 1 meter ovan slingan ger 0.1 microTesla.
Med mätgivaren placerad 1 meter upp, men avståndet 2 meter till slingan på 2 sidor, så visar instrumentet 0.06 microTesla. Om mätsonden läggs direkt på synlig slingtråd blir värdet 2 microTesla.
Huvudfrekvensen är 75 Hz med spegelfrekvenser av samma amplitud upp till 2 kHz. Därefter minskar amplituden hos spegelfrekvenserna.
Av erfarenhet blir blir ofta mätvärden från PWN-signaler registrerade något högre än vad de i verkligheten är så det är troligt att de uppmätta värdena är något lägre i verkligheten.
//Bosse
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Det har du uppfattat fel. Eller är din källa opålitlig.Bosse_A skrev:
Om du har en isolerad skärmad kraftkabel så finns det ett magnetiskt fält utanför men inget elektrisk fält.
Det elektriska fältet från nergrävda kablar, mätt vid jordytan, är noll och inte som källan beskriver mycket liten.
Förresten, vad är det för mätare du använder?
Läs inlägg 23 i tråden. Det finns inget att mäta och det initiala mätvärdena var felaktiga precis som man kunde förvänta sig.Strandlinjen skrev:
Väldigt låg ström => inga magnetfält att bry sig om. Det gäller även din Husqvarna.
Hur ligger det till med månadens kabel? Saknar den om jag nu inte missat i närtid.T Thomas_Blekinge skrev:Det har du uppfattat fel. Eller är din källa opålitlig.
Om du har en isolerad skärmad kraftkabel så finns det ett magnetiskt fält utanför men inget elektrisk fält.
Det elektriska fältet från nergrävda kablar, mätt vid jordytan, är noll och inte som källan beskriver mycket liten.
Förresten, vad är det för mätare du använder?
På Husqvarna är det mig veterligen så att slingan alltid är aktiv om du inte slår på Eco-mode, då stänger den av när klipparen inte är ute och kör.M J skrev:
Nackdelen med eco-mode är att klipparen kan börja bråka lite och inte vilja starta om du drar ut den från laddstationen utan att först säga att den skall ut och klippa. Detta då den inte förstått att du genom att plocka ut den även vill ha igång slingan. Då gnäller den på "ingen slingsignal" och du får docka in den och sen köra igång den för att slingan skall aktiveras igen. Därav brukar de flesta inte ha eco-mode på om det inte verkligen behövs (oftast pga hörslingor och annat som kan störas ut).
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Varför ska man hålla på och dra ut klipparen? Den kör ut och klipper när den är laddad och tiden är inne.
Min numera gamla 230 har inte ECO mode, tyvärr
Protte
Min numera gamla 230 har inte ECO mode, tyvärr
Protte
Väldigt låg ström är så klart relativt, men jag läste någonstans att HQ driver slingan med 40V p-p och upp till 2A så inte jättelåga nivåer. Det är ju ändå en radiosändare som skall "höras" över hela gräsmattan.MathiasS skrev: