Byggahus.se
rätt gjort men fult! Brukar gå bra att hänga en extra takfotsplåt upp och ner så räcker den över läkterna

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

• Gilla
Palle500
  • Laddar…
storstark skrev:
Stämmer.

AMA Hus 11 rekommenderar att takfotskil undviks på tak med mindre lutning än 22°.

Monier skriver följande i sin monteringsanvisning:
Det var det roligaste jag hört undrar hur de tänker sig montaget av kilbräda? om sådana problem kan uppstå, den skall ligga på råsponten nederst och där har jag aldrig sett någon ventilation, men det finns de som sett UFO också ..........

• Haha
leffe-e
  • Laddar…
Jag har satt fotplåt på läkten och släppt ut pappen en bit på dom tak ja gjort, ser ju gräsligt ut annars!

Takpapp som hänger ut ett par cm funkar inte. Blir blöt råspont pga kapillärkraften, även på branta tak. Men det förutsätter ju att tegeltaket inte är tätt.....

Vis av erfarenhet.......

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
cecar: den fukt som kommer på undertaket skall kunna ventileras bort...
Det blir ju inte mycket, men så har åtm jag tolkat det...

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Det var det roligaste jag hört undrar hur de tänker sig montaget av kilbräda? om sådana problem kan uppstå, den skall ligga på råsponten nederst och där har jag aldrig sett någon ventilation, men det finns de som sett UFO också ..........
Vad är det som är roligt?

Ventilationen bygger på den luftspalt som ströläkten skapar (25mm) och om man kör med takfotskil så saknas både strö och stödläkt nere vid foten. Alltså får man avsevärt försämrad ventilering av underlaget.

Edit:

Att AMA Hus föreskriver att lutningen ska vara minst 22° beror på den försämring av lutningen som kilplankan ger.

Redigerat:
  • Gilla
Stefan Östberg och 2 till
  • Laddar…
Och eftersom pannorna sluter tätt så ruttnar taket?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Med dubbla fot plåtar ökar ventilationen då????

Nej. Det är därför man som jag skrev ska ha en vinkelplåt som endast täcker stödläkten, inte luftspalten under den.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Öhhh va?

• Wow
leffe-e
  • Laddar…
Han menar typ en kort fotplåt, som inte når ned i rännan, utan bara täcker bärläkten...

Det börjar bli infekterat här...

Ursäkta mig, pratar lite i nattmössan! :)
Trodde mig ha postat det :)

Dock så är det bäst att ha en vinkelplåt som enbart täcker stödläkten. Men en vanlig fotplåt försämrar inte ventilationen speciellt mycket, iaf inte om den monteras rätt.

Var det så han skrev?

• Gilla
pellefant
  • Laddar…
valter53 skrev:
Spika på en bräda som döljer läkten och takstolen. Målas i valfri färg.
Instämmer! Ventilation under pannorna blir det ju ändå då dom inte sluter tätt mot en sån bräda-

Måla läkten svart. Du har glömt det till våren. Det finns annat viktigt i livet än det.

• Gilla
Lrs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.