Hejsan, jag är i tagen att måla om ytterdörren (utsidan).. jag tror det är nån teakvariant från 70-talet (som är "upphöjt" i små rutor över dörren..dvs inte slät dörr).. hur går man tillväga på bästa sätt?
Jag skulle uppskatta om nån sa att det går bra att använda samma färg som jag har använt till huset hehe.. dvs demidekk täckfärg (tror det, eller möjligen täcklasyr?) nåja.. jag kommer inte ha samma problem som många andra.. för jag ska INTE måla dörren vit.. utan den ska bli svart
så jag tror inte genomslagen kommer synas alltför väl efter några strykningar.. eller vad tror ni?
Ska man fortfarande grunda med nått? ska man matta av med olja eller nått? tror inte dörren är oljad de sista 10 åren iaf..(mest tärd nertill)
Givetvis hade jag tänkt slipa (så gått det går...) bort fula slitningar och lite allmänt över hela för bra vidhäftning.. av ja.. vilket det nu blir.. färg direkt /grundfärg/olja..
Tips och tricks.. och kunskaper mottages tacksamt!
MVH Sandra
Jag skulle uppskatta om nån sa att det går bra att använda samma färg som jag har använt till huset hehe.. dvs demidekk täckfärg (tror det, eller möjligen täcklasyr?) nåja.. jag kommer inte ha samma problem som många andra.. för jag ska INTE måla dörren vit.. utan den ska bli svart
Ska man fortfarande grunda med nått? ska man matta av med olja eller nått? tror inte dörren är oljad de sista 10 åren iaf..(mest tärd nertill)
Givetvis hade jag tänkt slipa (så gått det går...) bort fula slitningar och lite allmänt över hela för bra vidhäftning.. av ja.. vilket det nu blir.. färg direkt /grundfärg/olja..
Tips och tricks.. och kunskaper mottages tacksamt!
MVH Sandra
Jasså? Varför vill man det? Nu när du säger det och man tänker efter så är många nya dörrar ganska blanka i färgen.. men jag vet inte varför, är det nån tanke bakom det eller?Anna_H skrev:
Tack för tipset!
MVH Sandra
... och för att inte smuts och sådant ska fastna lika lätt. Lättare att torka av en blank yta.
Hade det varit min dörr hade jag antingen bara tvättat och oljat eller målat med någon brun lasyr för att ge en blankare yta.
Varför?
1. Dels med tanke på hur dörren håller sig fräsch. På en målad yta syns ju varje solkighet mycket tydligare än på en mörk träfärgad yta.
2. Dels med tanke på framtida underhåll. Att skrapa färg på den slags dörr som du beskriver tror jag kan vara ett h... vete.
När man just har köpt ett hus så tycker man det är jätteroligt att göra om allting. När man efter tio år måste göra om allting igen så är det genast mindre roligt. Därför är det en god ide att redan nu tänka på framtida underhåll och vad som är praktiskt. (Tio år går fort, tro mig!)
PS. Jag såg nu att du vill ha dörren svart. Jag rekommenderar lasyr, inte täcklasyr. Jag tror till och med det finns speciella lasyrer avsedda för ädelträ och som ger en blank yta. Undvik hur som helst färg som så småningom flagnar och behöver skrapas.
Hade det varit min dörr hade jag antingen bara tvättat och oljat eller målat med någon brun lasyr för att ge en blankare yta.
Varför?
1. Dels med tanke på hur dörren håller sig fräsch. På en målad yta syns ju varje solkighet mycket tydligare än på en mörk träfärgad yta.
2. Dels med tanke på framtida underhåll. Att skrapa färg på den slags dörr som du beskriver tror jag kan vara ett h... vete.
När man just har köpt ett hus så tycker man det är jätteroligt att göra om allting. När man efter tio år måste göra om allting igen så är det genast mindre roligt. Därför är det en god ide att redan nu tänka på framtida underhåll och vad som är praktiskt. (Tio år går fort, tro mig!)
PS. Jag såg nu att du vill ha dörren svart. Jag rekommenderar lasyr, inte täcklasyr. Jag tror till och med det finns speciella lasyrer avsedda för ädelträ och som ger en blank yta. Undvik hur som helst färg som så småningom flagnar och behöver skrapas.
Redigerat:
Om dörren någon gång under dygnet är utsatt för solbelysning så kan du fundera på varför INGEN stor dörrtillverkare lämnar garantier på svarta dörrar. Det kan gå att lura en oerfaren snickarskutt att tillverka en svart dörr. När sådant sker och ryktet går så ger det en hel del leenden och glirlingar från andra snickare. Skadeglädjen står sig
.
Det alla väntar på är reklamationen när dörren slår sig, eller faneret lossnar, eller färgen bubblar upp. Kanske sprickbildning
Skadeglädjen beror nog mest på att alla någon gång under sin karriär har gjort något liknande misstag. Sålt något som verkar enkelt och sedan blivit tvungen att göra om det på något helt annat, och i värsta fall mycket dyrare, sätt.
Till grundfrågan...
Skall du måla teak så är det inte säkert att fönsterfärg sitter. Speciellt inte svart (värme förstör). En typ av färg jag tror på i det fallet kan vara polyuretanfärg för marint bruk. Det finns flera tillverkare, så det går inte att råda dig direkt om hur den fungerar och vad du behöver utöver färgen. Kan vara specialgrund och specialförtunning. Hur som helst så är en dörr inte speciellt stor. Acceptera att en kit från din lokala leverantör av färg kommer att verka kosmiskt dyr i relation till ytan du skall måla. Glöm inte att resultatet inte blir bättre än de verktyg du använder.
VH/Findus
Det alla väntar på är reklamationen när dörren slår sig, eller faneret lossnar, eller färgen bubblar upp. Kanske sprickbildning
Skadeglädjen beror nog mest på att alla någon gång under sin karriär har gjort något liknande misstag. Sålt något som verkar enkelt och sedan blivit tvungen att göra om det på något helt annat, och i värsta fall mycket dyrare, sätt.
Till grundfrågan...
Skall du måla teak så är det inte säkert att fönsterfärg sitter. Speciellt inte svart (värme förstör). En typ av färg jag tror på i det fallet kan vara polyuretanfärg för marint bruk. Det finns flera tillverkare, så det går inte att råda dig direkt om hur den fungerar och vad du behöver utöver färgen. Kan vara specialgrund och specialförtunning. Hur som helst så är en dörr inte speciellt stor. Acceptera att en kit från din lokala leverantör av färg kommer att verka kosmiskt dyr i relation till ytan du skall måla. Glöm inte att resultatet inte blir bättre än de verktyg du använder.
VH/Findus
Hehe.. därför jag avvaktat att måla om dörren.. för att jag vill just ha svart och jag har velat pga värmeproblemet, eller vad man ska kalla det. Vi har sol på förmiddagen här (typ morgonsol) i övrigt skugga.findus42 skrev:Om dörren någon gång under dygnet är utsatt för solbelysning så kan du fundera på varför INGEN stor dörrtillverkare lämnar garantier på svarta dörrar. Det kan gå att lura en oerfaren snickarskutt att tillverka en svart dörr. När sådant sker och ryktet går så ger det en hel del leenden och glirlingar från andra snickare. Skadeglädjen står sig.
Till grundfrågan...
VH/Findus
Har känt på väggfärgen (svart) ibland när den varit i solen (samt kollat av färgen på södersidan) och jag har velat lite till för den blir ju ganska varm (speciellt i sommarsolen) haha.. men å andra sidan är detta min perfekta chans att prova! För den behöver ju inte hålla så länge.. vi har räknat med att byta dörr inom en 5 års period iaf.. så OM det skulle gå åt helskotta och färgen lossnar om några år.. så är det ju inte hela världen - MEN skulle den å andra sidan hålla är det en nyttig erfarenhet också..
Det här är ju ingen ny dörr vi pratar om, utan en äldre dörr i behov av uppfräschning.. och tack vare att alla hus har likadana dörrar (och ser generellt likadana ut).. vill inte jag ha det! ..och jag är nog den enda dum nog att måla svart haha
Ha en trevlig kväller,
MVH Sandra
Okej.. så blanka saker är mer välkomnande än matta?????? haha.. kunde inte låta bli! Ärligt talat så använde jag samma färg till fönstrena som till fasaden, på alla hus jag haft. Inga problem och inte ovälkomnande eller fult på nått vis heller. Jag har nog själv aldrig tänkt på att färgen där kan vara blankare..mexitegel skrev:
Enda gången jag hade specialfärg var på nya fönster,,alltså trärena eller vad man ska kalla dem.
Måste spionera på andras fönster nu, jag vet att de grannar jag har.. antingen målar med husfärgen.. eller har alufönster.. så jag måste gå till granngatorna ;D
Tack för förklaringen iaf.. även om jag var tvungen o hugga lite
Ha en supertrevlig fredagkväll,
MVH Sandra
Okej det kan jag köpa också, att det är lite lättare att torka av.. MEN jag har aldrig torkat av en ytterdörr (på utsidan)? varför skulle man göra det? (iof har jag inget tak vid min dörr så den blir ju hm rengjord när det regnar).. allmänt är det ju vid oljning/målning man gör rent..(känns som jag har missat nått hmm..)Sommartorparn skrev:... och för att inte smuts och sådant ska fastna lika lätt. Lättare att torka av en blank yta.
Varför?
Angående det där med att när man köpt hus vill man göra om allt.. so true so true.. men det är snarare första veckan man bor där och tiden innan man väl flyttat in haha.. efter 3 år vill man inte göra så mycket men känner att de måste göras ändå för att man köpte ett hus med stort renoveringsbehov..(man är mitt i alla renoveringar.. i alla rum.. på alla våningar.. och dessutom i trädgården ..sen byggs det ju uteplats också hm).
Jag ska ta och fråga färghandlarn lite om färg när jag lämnar igen mattproverna.. se vad han säger.. dock säger jag som jag sa till nån annan här i tråden.. detta är min chans att prova.. för vi har ändå räknat med att dörren ska bytas ut inom en femårsperiod.. så skulle det gå åt helskotta med färgen så är det ju inte hela världen.. men skulle det gå bra och jag trivs med färgen..så kanske den blir kvar längre (om inget murknar eller så)
Tack för tips och tankar,
Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
Nått jag funderat på när ni nämt det där med svarta dörrar.. vad är det för stor skillnad mellan tex svarta fönsterkarmar, svarta balkongdörrar och svarta ytterdörrar?
I vårt hus har vi6 fönster och 2 altandörrar som är svarta i söderläge (dvs direkt solljus mer än halva dan) de har ju hållt sig i snart 35 år? skulle inte de "slå sig" precis som en vanlig ytterdörr? eller är det nå konstigt material eller nått i ytterdörrar?
*funderar*
I vårt hus har vi6 fönster och 2 altandörrar som är svarta i söderläge (dvs direkt solljus mer än halva dan) de har ju hållt sig i snart 35 år? skulle inte de "slå sig" precis som en vanlig ytterdörr? eller är det nå konstigt material eller nått i ytterdörrar?
*funderar*
Snigla, Jag är lika undrande som du över varför det inte funkar med svart dörr. Allrahellst som dörren har varit mörkt brun i alla år utan problem. Alla 70-talshus hade ju mörkt bruna dörrar och fönster. Svarta dörrar är ju vanliga också på bondgårdars ekonomibyggnader... Fördelen med teak är ju också att den inte slår sig lika som svenska träslag.
Vad gäller att tvätta dörr och fönster så brukar jag behöva tvätta dom en gång om året för att få bort svarta mögelprickar och smuts. Men det gäller vita eller ljusa färger. Det är inte bara så att prickarna syns bättre på ljusa färger, utan ljusa målningar är mera benägna få mögelprickar eftersom de inte blir lika uppvärmda som mörka. Så ur det perspektivet är svart en praktisk färg. Jag har en vit ytterdörr och där blir det solkigt runt handtaget vilket man kan behöva torka bort emellanåt
Vad gäller att tvätta dörr och fönster så brukar jag behöva tvätta dom en gång om året för att få bort svarta mögelprickar och smuts. Men det gäller vita eller ljusa färger. Det är inte bara så att prickarna syns bättre på ljusa färger, utan ljusa målningar är mera benägna få mögelprickar eftersom de inte blir lika uppvärmda som mörka. Så ur det perspektivet är svart en praktisk färg. Jag har en vit ytterdörr och där blir det solkigt runt handtaget vilket man kan behöva torka bort emellanåt
[OT] Sommartorparn: vad använder du när du tvättar av mögelprickar och smuts? Någon form av kemikalie, utspädd målartvätt eller liknande?[/OT]Sommartorparn skrev:Snigla, Jag är lika undrande som du över varför det inte funkar med svart dörr. Allrahellst som dörren har varit mörkt brun i alla år utan problem. Alla 70-talshus hade ju mörkt bruna dörrar och fönster. Svarta dörrar är ju vanliga också på bondgårdars ekonomibyggnader... Fördelen med teak är ju också att den inte slår sig lika som svenska träslag.