2 545 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
easy up lr?
Hej! jag ska försöka ge mig på och tapetsera för första gången... men det har skitit sig innan jag ens börjat, jag har köpt en medaljong tapet (struktur) på rusta och jag vet inte om det är easy up tapet lr vanlig papperstapet... så här står det i uppsättningsanvisnigen på denna tapet
Underlag: underlaget skall vara torrt,rent och lätt sugande. Gammal färg och tapet som inte sitter fast måste tas bort. Ojämna ytor skall spacklas jämna. putsade släta ytor skall förlimmas. starkt sugande underlag målas med grundfärg. Blanka ytor göres rena med målarsoda enl. fabrikantens anvisning. Vid mycket stora färgskillnader i underlaget bör grundmålning ske. Vid nedtagning av tapeten drag ned hela våden i ett skikt. Bottenskiktet som då sitter kvar på väggen är en bra grund för nästa tapet.
Klister: Vävlim eller Pulverklister för strukturtapet.
Någon som blir klok på det här? ska man limma på väggen lr tapeten???
Underlag: underlaget skall vara torrt,rent och lätt sugande. Gammal färg och tapet som inte sitter fast måste tas bort. Ojämna ytor skall spacklas jämna. putsade släta ytor skall förlimmas. starkt sugande underlag målas med grundfärg. Blanka ytor göres rena med målarsoda enl. fabrikantens anvisning. Vid mycket stora färgskillnader i underlaget bör grundmålning ske. Vid nedtagning av tapeten drag ned hela våden i ett skikt. Bottenskiktet som då sitter kvar på väggen är en bra grund för nästa tapet.
Klister: Vävlim eller Pulverklister för strukturtapet.
Någon som blir klok på det här? ska man limma på väggen lr tapeten???
Det låter som att det är en vinyltapet, dom är spaltbara vilket beskrivs i uppsättningsanvisningen. Spaltbar innebär att när man tar ned tapeten så kan man bara dra ned yttersta lagret medan pappret sitter kvar.
Du ska använda vävlim och limma på tapeten. Vik ihop tapeten och låt svälla i ca 4 minuter. Sedan är det bara att hänga upp den kant i kant. Inget överlapp.
Du ska använda vävlim och limma på tapeten. Vik ihop tapeten och låt svälla i ca 4 minuter. Sedan är det bara att hänga upp den kant i kant. Inget överlapp.
Vinyltapet med pappersbaksida - Klistra på tapetenJens_H skrev:
Vinyltapet med vävbaksida - Klistra på väggen
Men högst sannolikt att de är pappersbaksida (Rusta)...