4 678 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Frys i annat rum...
Vi håller på att planera för att bygga nytt hus. I direkt anslutning till köket kommer vi ha ett "gå in skafferi" på ca 4 m2. Jag funderar på att placera frysen i skafferiet. Är de någon som ser några problem med detta?
Här rör det sig kanske om 8 extra steg.
Jag rotar i frysen varje dag och har den i köket vilket jag definitivt skulle ha om jag byggde nytt. Tror dessutom att "dsub" har en poäng i att värmen från frysen är opraktisk att få i ett skafferi.
Frysbox är nåt av det mest opraktiska jag haft i ett hus, allting man behövde låg alltid underst :S
Frysbox är nåt av det mest opraktiska jag haft i ett hus, allting man behövde låg alltid underst :S
Men det är jättepraktisk med frysbox när elen försvinner/maskinen går sönder. Mitt (livs första och sista) frysskåp gick sönder medan jag var på semester och det låg blodvatten över/i hela furugolvet när jag kom hem...Jan-Å skrev:
Men jag pratar inte om frysbox, utan bara "vanlig" frys. Tanken är att förvara torrvaror i skafferiet, samt köksmaskiner, opraktiska serveringsskålar m.m.
I dag har vi en frys i köket, och en liten i skafferiet. I den lilla har vi mest bär och glass. Det funkar. i.of. har vi ingen dörr på skafferiet i dag, men skafferiet är nog generellt det kallaste rummet i nuvarande huset. I nya huset har vi tydligen tänkt sätta nån ventilation, sa maken.
I dag har vi en frys i köket, och en liten i skafferiet. I den lilla har vi mest bär och glass. Det funkar. i.of. har vi ingen dörr på skafferiet i dag, men skafferiet är nog generellt det kallaste rummet i nuvarande huset. I nya huset har vi tydligen tänkt sätta nån ventilation, sa maken.
Bara för att man har ett traditionellt frysskåp så behöver inte blodet och vattnet rinna ut på golvet om elen går. Vår frys är självavfrostande så det blir inte så mycket smältvatten vid elavbrott plus att jag lägger de känsliga varorna i plastbyttor.haavard skrev: