4 220 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Värmekamera - kostnad
Vad är en vettig kostnad för att få en "Värmetermografi" utförd i en ca 110 kvm stor villa i två plan? Jag bor i Uppsala och har fått ett pris på 3750:- (trol inkl moms) från Energifoto i Uppsala, men tycker mig ha sett priser runt 1500 på blocket, men där kan det vara vilka skojare som helst... Någon som har erfarenhet av ovan nämnda firma?
Kvantitativa mätningar, med riktiga mätdata är svårt, men en kvalitativ undersökning där man letar efter "hotspots" är enkelt.mycke_nu skrev:
Jag är inte ute efter en komplett energideklaration och mitt gamla hur bygger ju lite på att det inte ska vara helt tätt. Jag vill mest kolla var det drar mest och hur nya fönster/dörrar är i jämförelse med gamla.Jeppson skrev:
Kanske dumt att tro att man kan tyda de gul-röd-blå bilderna, men av de man sett så verkar det vara ganska tydligt var det drar mest, samt var köldbryggor finns.
Vad kan vara rätt pris för att hyra en kamera? Någon som har tips på ett ställe i Uppsala eller norra Stockholm?
Ja, i alla fall lättare. Det är lätt att bli lurad av reflexer. Om man tex tittar upp mot ett aluminiumfönster från marken kan karmen se kall ut även om den är riktigt varm. Detta beror på att aluminium är en närmast perfekt IR-spegel och det man ser är himlens temperatur. Är man medveten om problematiken är den relativt lätt att bemästra, men den outbildade har stora möjligheter att göra bort sig rejält.PST skrev:
Vet inte om jag tolkar dig korrekt?PST skrev:
Kvantitativa mätningar är ju "många" och då blir ju kvaliteten lidande,
Kvalitativa mätningar tar ju i regel längre tid att genomför och är normalt av högre kvalitet.
/Hasse
Certifierad termograf
www.hansolofviktor.se
Liknande trådar
-
Gammalt torp STINKER kattpiss - kostnader?
Övrigt husrelaterat -
Hjälp!! - Vad är rimlig arbetskostnad för gipsa+skiva väggar med snedtak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Takbyte - eventuell kostnad
Tak & Vind -
Förbereda ny tomt - kostnader samt maskiner
Grund & Markarbeten -
Kostnad byta ut platt tak från 30 tal funkishus (Per-Albin Hus)
Tak & Vind