2 749 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Lämpligt tätskick vid risk för sättningar
Hej,
Jag har haft problem men sättningar i den del av huset som badrummet ligger i. Det har dock adrig förekommit inifrån synliga sprickor i vare sig väggar eller golv. Men nu när allt görs om ifrån grunden, vill jag ha ett tätsystem som tål rörelse utan att brista.
Huset är byggt i lättbetong, stående på en betongplatta som vilar på grundmurar och innanför dessa, mot mark.
Betonggolvet som skall tätas är gjutet flytande på cellplast som vilar på betongplattan. Springan mellan golv och vägg är ca 8 mm. Vid plattsättningen hade jag tänkt mig att lägga en mjukfog i hörnet mellan golv och vägg. Jag har funderat på att klä badrummet med bitumenmatta, men det borde finnas mordernare alternativ som t.ex. inte bygger lika mycket i hörnen.
Jag är tacksam för förslag?
Mvh
Sven D.
Jag har haft problem men sättningar i den del av huset som badrummet ligger i. Det har dock adrig förekommit inifrån synliga sprickor i vare sig väggar eller golv. Men nu när allt görs om ifrån grunden, vill jag ha ett tätsystem som tål rörelse utan att brista.
Huset är byggt i lättbetong, stående på en betongplatta som vilar på grundmurar och innanför dessa, mot mark.
Betonggolvet som skall tätas är gjutet flytande på cellplast som vilar på betongplattan. Springan mellan golv och vägg är ca 8 mm. Vid plattsättningen hade jag tänkt mig att lägga en mjukfog i hörnet mellan golv och vägg. Jag har funderat på att klä badrummet med bitumenmatta, men det borde finnas mordernare alternativ som t.ex. inte bygger lika mycket i hörnen.
Jag är tacksam för förslag?
Mvh
Sven D.
Har funderat på alternativet med duk, men jag skulle helst vilja ha något som kan flexa lite mer. Om det rör sig så kommer det att göra det i hörnet golv/vägg.
Vad tror ni om detta tätsystem?
http://wennstamskakel.se/pdf/TKO211.pdf
Mvh
Sven D.
Vad tror ni om detta tätsystem?
http://wennstamskakel.se/pdf/TKO211.pdf
Mvh
Sven D.
Renoverare
· Skåne
· 7 711 inlägg
Liknande trådar
-
Hur länge vänta med tätskickt när man gjutit ny hålkäl vid dränering?
Grund & Markarbeten -
Lämpligt tänk vid bänk-bygge!
Möbelsnickeri -
Lämpligt placera dagvattenbrunn bredvid enskilt avlopp?
Grund & Markarbeten -
Z-Wave , hur stabilt? Lämpligt vid nyinstallation?
Villalarm & Hemautomation -
Lämpligt upplägg vid bygge av bod på förhöjd mark
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus